ועדת המעקב לענייני הציבור הערבי מתכננים: הפגנת ענק בת"א

ראשי ועדת המעקב לענייני הציבור הערבי בישראל התכנסו היום בצהריים בנצרת כדי לדון בדרכי הפעולה בנוגע לחוק יסוד הלאום שעבר בכנסת בשבוע שעבר • הוחלט לגבש נייר עמדה משפטי שישמש אותם מול מוסדות בינלאומיים, לכונן "ועידה לאומית" ולארגן הפגנה ארצית בתל-אביב בהשתתפות גופים דמוקרטיים נוספים

ועדת המעקב העליונה לענייני הציבור הערבי / צילום באדיבות הוועדה
ועדת המעקב העליונה לענייני הציבור הערבי / צילום באדיבות הוועדה

ראשי ועדת המעקב לענייני הציבור הערבי בישראל התכנסו היום (ב') בצהריים בנצרת כדי לדון בדרכי הפעולה בנוגע לחוק יסוד הלאום, שעבר בשבוע שעבר בכנסת. בראש ועדת המעקב עומד ח"כ לשעבר (חד"ש) מוחמד בארכה.

בדיון, בו השתתפו גם מרבית חברי הכנסת של הסיעה המשותפת - איימן עודה, עאידה תומא סלימאן, יוסף ג'בראין, ג'מאל זחאלקה וחנין זועבי- הוחלט לארגן הפגנה ארצית בתל-אביב בהשתתפות גופים דמוקרטים נוספים.

בנוסף הוחלט לגבש נייר עמדה משפטי שישמש אותם מול מוסדות בינלאומיים, לכונן "ועידה לאומית" לציבור הערבי פלסטיני, לרכז עמדה כלל פלסטינית נגד חוק הלאום ולהגדיר אותו כ"נורמה העוינת לזכות ההגדרה העצמית של העם הערבי הפלסטיני כולו". בנוסף הוחלט להחתים מאות אלפים על עצומות ולהתחיל במיזמים חינוכיים, תקשורתיים וציבוריים "לחיזוק והנחכת השפה הערבית במרחב הציבורי, ולחיזוק הזיקה לכפרים העקורים וזכות השיבה של העקורים."

לשאלת "גלובס" מה הכוונה בעריכת "ועידה לאומית" נאמר לנו שמתוכננת ועידה או כנס רחב. כדוגמה, מדברים בוועדת המעקב על ועידה שתוכננה להיערך בשנת 1980-1981, ונאסרה אז על ידי ראש הממשלה מנחם בגין, שהסתייע בתקנות שעת חירום כדי למנוע זאת.

יצוין שלפני מספר ימים עתרו כמה חברי כנסת דרוזים - אכרם חסון (כולנו), סאלח סעד (המחנה הציוני) וחמד עמאר (ישראל ביתנו) - יחד עם שורה של ארגונים מטעם החברה הדרוזית לבג"ץ בבקשה לבטל את חוק היסוד, או לפחות חלק מסעיפיו בטענה שהוא סותר זכויות יסוד. העתירה מתבססת על ערך השוויון, הנמצא כיום בחוקי היסוד רק באופן עקיף באמצעות פסיקת בג"ץ שהרחיבה את המונח כבוד האדם וחירותו. ההתנגדות המשמעותית ביותר לחוק היסוד בשבועות האחרונים, רוכזה בכך שלא מוזכרת בו המילה שוויון, וזאת בניגוד להכרזת העצמאות של המדינה. ח"כ בני בגין, מן הליכוד, ניסה להוביל חקיקה שתכיל את המונח כמו גם חברי כנסת רבים באופוזיציה.