הלחץ על קניוני מליסרון גובר: גם זארה בוחנת את הפריסה ברשת

זארה בתגובה: "לא מנהלים מו"מ בתקשורת" • אתמול חשף "גלובס" כי קבוצות אופנה וקמעונאות מובילות בישראל מאיימות לצאת מקניוני מליסרון על רקע דמי השכירות המאמירים • "גלובס" חושף את חלקן של הרשתות מהכנסות הקניונים שבשליטת ליאורה עופר

זארה / צילום: איל יצהר
זארה / צילום: איל יצהר

לאחר שאתמול (ב') נחשף ב"גלובס" כי קבוצות האופנה והקמעונאות המובילות בישראל מאיימות לצאת מקניוני מליסרון על רקע דמי השכירות המאמירים, היום נודע כי קבוצת קמעונאות אופנה נוספת נמצאת ביחסים מתוחים לקראת חידוש חוזים מול מליסרון. 

ל"גלובס" נודע כי קבוצת ZARA ישראל, המחזיקה זיכיון לרשתות זארה, פול אנד בר, ברשקה, מאסימו דוטי, סטרדיווריוס, זארה הום וגוטקס, נמצאת גם היא במתיחות מול הקבוצה בניהולו של אבי לוי על רקע חידוש חוזים עתידיים והדרישה להקלה בדמי השכירות. בעקבות חשיפת "גלובס" נחלשה היום (ג') מניית מליסרון  בכ-1% והשלימה ירידה של כ-10% מתחילת השנה. 

מניית מליסרון נחלשה
 מניית מליסרון נחלשה

קבוצת ZARA ישראל, בבעלות חברת גוטקס מותגים בהובלתו של ג'ואי שוובל, היא הזכיין המקומי של תאגיד INDITEX, קונצרן אופנה בינלאומי שבבעלותו 5,000 חנויות. כיום היא מפעילה בישראל 87 חנויות אופנה בקניונים ובמרכזים המסחריים, על-ידי 6 רשתות אופנה שונות, אשר חמש מתוכן פועלות בקניונים של קבוצת מליסרון. מתוך נתונים שמציגה מליסרון עולה כי קבוצת אינדיטקס מהווה 3.2% מההכנסות השכירות והניהול שמניבים הקניונים (ולא מהכנסות התאגיד בכללותן). במליסרון ביקשו שלא להגיב לדברים. 

עד כמה מהותיים השוכרים הללו עבור מליסרון? לפי נתונים שמדווחת מליסרון בדוחותיה השנתיים ל-2017, קבוצת פוקס היא הדייר המשמעותי ביותר בקבוצה אשר מהווה קרוב ל-7% מהכנסות השכירות והניהול שמניבים קניוני הקבוצה, כשרשת פוקס עצמה מהווה 2% מההכנסות; אמריקן איגל מהווה 1%; פוקס הום, ללין ומנגו מהוות 1.5%, וזאת בנוסף למותגים צ'ילדרנס פלייס, סאקס, יאנגה ופוט לוקר.

השוכרת השנייה בגודלה בקניוני מליסרון היא המשביר לצרכן, אשר מהווה 5% מהכנסות השכירות והניהול שמניבים קניוני הקבוצה. הבאה אחריה היא כאמור קבוצת אידיטיקס. הדיירת הרביעית בגודלה בקניוני הקבוצה מבחינת שיעור שכר הדירה שהיא משלמת היא קבוצת גולף, אשר מהווה 3% מהכנסות השכירות והניהול. החמישית היא קסטרו שמהווה 2.4% מההכנסות. אחריהן ממקומות רשתות הקמעונאות: סופר-פארם, שמהווה 2.1%; ושופרסל, שמהווה 2% מההכנסות. אחריהן נמצאות קבוצת רנואר ו-H&M, אשר מהוות 1.8% ו-1.4% בהתאמה.

נתון נוסף שמעניין להתייחס אליו הוא דמי השכירות שמשלמות קבוצות האופנה הגדולות. במהלך 3 השנים האחרונות נרשמה עלייה בדמי השכירות שעליהן מדווחות רשתות האופנה הציבוריות - פוקס, גולף וקסטרו. חלק מהעלייה הזו מיוחס להתרחבות שביצעו הרשתות בשנים האחרונות בעקבות פתיחת חנויות נוספות בקניונים ובמתחמים חדשים. קבוצת פוקס, למשל, שילמה ב-2017 332 מיליון שקל דמי שכירות והחזקה לקניונים ובעלי מתחמים מסחריים - גידול של 31 מיליון שקל ביחס לשנה שקדמה לה. קסטרו רשמה גם היא עלייה בהוצאות דמי השכירות שהסתכמו ב-187 מיליון שקל ב-2017, תוספת של 8 מיליון שקל ביחס ל-2016. היחידה מבין השלוש שהצליחה לצמצם את דמי השכירות שלה היא גולף, וזאת בשל הקטנה של שטחי מסחר. 

העלייה בדמי השכירות וההחזקה של רשתות האופנה הגדולות
 העלייה בדמי השכירות וההחזקה של רשתות האופנה הגדולות

כאמור, אתמול דיווחנו כי כמה מהקבוצות הגדולות עשויות שלא לחדש הסכמי שכירות של חנויות גדולות שלהן, אפילו בקניונים יוקרתיים ומובילים. המתיחות הזו מיוחסת למספר לא זניח של רשתות מובילות, וביניהן קבוצת פוקס, שמונה כ-17 מותגים (רובם עם רשתות עצמאיות); קבוצת קסטרו-הודיס, שמונה כ-7 מותגים עם רשתות עצמאיות; קבוצת גולף, שמונה כ-8 מותגים עם רשתות עצמאיות; קבוצת רנואר, שמונה שני מותגים עם רשתות עצמאיות, ארומה ישראל ואחרות.

אמנם יש מתיחות תמידית וקבועה בין הרשתות הגדולות, לבין קבוצות הקניונים, אך הפעם מדובר במצב חריג. בניגוד ליתר קבוצות הקניונים, טוענים בענף, בקבוצת מליסרון עדיין לא עיכלו את השינויים בשוק, ומאיימים כי אם לא תחול תפנית של ממש בעתיד הקרוב, הצעד הבא יהיה סגירת חנויות במתחמי הקבוצה. "כולם על הגדר", אמרו ל"גלובס" גורמים בשוק. עוד נודע כי קבוצת רנואר (שכוללת גם את רשת רנואר וגם את רשת טוונטי פור סבן) צפויה לעזוב את החנות שלה בקניון רמת-אביב בחודש הקרוב. 

מג'ואי שוובל, בעלי קבוצת גוטקס, נמסר בתגובה: "אנחנו לא מנהלים משא-ומתן בתקשורת. יש לנו רק כבוד והערכה לליאורה עופר ואבי לוי. יש להם נכסים מצוינים, ויש לנו מערכת יחסים נפלאה וארוכת-טווח עימם". 

השוכרים המרכזיים בקבוצת מליסרון
 השוכרים המרכזיים בקבוצת מליסרון

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא נתח שוק וצרכנות?
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
צרו איתנו קשר *5988