למה צריך רכבת בעמק רפאים?

במקום להתמודד עם טענות התושבים, מעדיפים להציג אותנו כ"עשירים" ו"מנותקים"

המושבה הגרמנית / צילום: איל יצהר
המושבה הגרמנית / צילום: איל יצהר

בתקופה הקרובה אמורה להידון שוב התוכנית להעברת רכבת קלה ברחוב עמק רפאים בירושלים. מדובר בתוכנית רחבת-היקף שמעורבים בה סכומי כסף גדולים, ושמי שיוזם אותה עושה זאת למטרת מקסום הכנסותיו, ולאו דווקא למטרות צדקה.

אז איך משווקים לציבור ולמקבלי ההחלטות תוכנית, שגם לדעת המצדדים בה צפויה להקשות מאוד על חייהם של רבבות במשך שנות ההקמה, ושהתועלת שתצמח ממנה לתושבי ירושלים היא שולית במקרה הטוב?

הנה 5 הדרכים להחדרת היוזמה:

מנפחים את יתרונותיה: מספרים שרכבת יחידה תסיע פי עשרה נוסעים מאשר אוטובוס. על-פי הפרסומים, רכבת מסיעה 500 נוסעים, בעוד שאוטובוס מסיע 50. בפועל, בקרון רכבת יש 220 מקומות ובאוטובוס עירוני מפרקי 140. כך שרכבת של שני קרונות מסיעה כמות נוסעים השקולה לשלושה אוטובוסים, ולא לעשרה.

טוענים שהרכבת מחליפה אוטובוסים. בפועל, על-פי נתוני משרד התחבורה בירושלים יש כיום כ-1,000 נסיעות של אוטובוסים בקווים עירוניים יותר מאשר היו לפני הפעלת הקו האדום של הרכבת הקלה. אז נכון שברחוב יפו פחת הזיהום, אבל מה עם שאר העיר?

טוענים שהרכבת הקלה מעוררת את המסחר. אין צורך להרחיק נדוד כדי לראות את השממה האורבנית שהותירה הרכבת לאורך מסלולה. אלה שמנפנפים בהצלחה לאורך כ-200 מטר ברחוב יפו בין בניין ג'נרלי לכיכר ציון, מתעלמים מהכישלון לאורך 17 קילומטר.

משבשים את טענות המתנגדים כאילו הם מבקשים להרוס את פארק המסילה. וזאת, כדי להעביר בו רכבת, או שלחלופין שהם מבקשים לבצע עבודות מינהור מסוג אחר ממה שהם הציעו מלכתחילה, באופן שפארק ייפגע ושעלות העבודות תאמיר.

מתארים את מתנגדי התוכנית כקומץ עשירים, בעלי עניין ומנותקים. וזאת תוך שמתארים את תומכים התוכנית כפרולטריון מדוכא. בפועל, ה"קומץ" שמתנגד להקמת הרכבת במסלול זה כולל יותר מ-4,000 אנשים מכל שכבות הציבור, שחתמו ותרמו לפעילות נגד הפעלת הקו, ויותר מ-1,000 התנגדויות שהגישו אזרחים רבים נגד היבטים שונים של התוכנית. לעומת המתנגדים למסלול, עומדים "תושבי הפאבלות" האומללים בקטמונים - השוואה שהיא מופרכת מיסודה. בקטמונים ידעו התחדשות עירונית משמעותית בעשורים האחרונים, ומתגוררת בהם אוכלוסייה מגוונת, שכוללת גם עובדי מדינה והיי-טק, מרצים באוניברסיטה ועוד "נזקקים" כאלה.

אז למה זה קורה? כי נראה לעתים קרובות מדי שהרכבת היא פרויקט של יזמים, שנועד להשיא להם רווחים, ולא לשפר את התחבורה בירושלים. יש מי שיגיד שהם "העשירים והמקושרים" שמתחבאים מאחורי אנשים רגילים, כדי לקדם את ענייניהם.

אני מניח שבעוד 20 שנה יגיעו אותם היזמים, או דומיהם, עם תוכנית אחרת לשיפור התחבורה בירושלים - ומי יודע, אולי הם ימליצו על רכבת-תחתית בפארק המסילה.

■ הכותב הוא תושב רחוב עמק רפאים ומלמד באוניברסיטת בר-אילן.