חשש למשבר מטבע בטורקיה: הריבית לא עלתה והלירה נפלה

המשקיעים חוששים שעצמאות הבנק המרכזי בטורקיה אבדה על רקע התחזקותו של הנשיא ארדואן • בנתיים, הלירה הטורקית איבדה יותר מרבע מערכה השנה

ארדואן
ארדואן

הלירה הטורקית צנחה אתמול (ג') בתלילות על רקע חששות שהשפעת הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן על הבנק המרכזי במדינה תדרדר את טורקיה למשבר מט"ח .

בהחלטתו המוניטרית הראשונה מאז הבחירות בחודש שעבר שבהן ניצח ארדואן והרחיב בהרבה את סמכויותיו, הבנק המרכזי השאיר את הריבית העיקרית שלו ברמה של 17.75%. אנליסטים רבים צפו העלאה של לפחות נקודת אחוז אחת כדי לרסן את האינפלציה, שהגיעה ביוני ל-15.4%, שיא של 15 שנים.

הודעת הבנק המרכזי שיגרה את הלירה הטורקית לירידה של כ-3% מול הדולר במסחר המאוחר אתמול (ג'), והיו גם מימושים באג"ח הממשלתיות על רקע חששותיהם של המשקיעים שהבנק המרכזי מתכופף בפני ארדואן, שמעדיף ריבית נמוכה יחסית כדי לתמוך בהשקעות ובביקוש הצרכני. הבוקר (ד') התחזקה מעט הלירה.

הלירה איבדה יותר מרבע מערכה השנה, בתקופה רגישה במיוחד לכלכלות מתפתחות בכל העולם. הכלכלות הללו נקלעו ללחצים על רקע עליית הדולר, הריביות הגבוהות יותר בארה"ב ועימותי הסחר המחריפים בין ארה"ב ליתר העולם.

טורקיה נחשבת בעיני משקיעים לפגיעה במיוחד למשבר, מפני שירידת הלירה הופכת את הר החובות שלה במט"ח לקשה יותר לפירעון, ועל רקע התחושה שהבנק המרכזי שלה איבד את עצמאותו.

הבנק הטורקי לא העלה ריבית, הלירה נפלה, וגובר החשש ממשבר מטבע
 הבנק הטורקי לא העלה ריבית, הלירה נפלה, וגובר החשש ממשבר מטבע

"ההחלטה אתמול לא הייתה על מדיניות מוניטרית, אלא על עצמאות הבנק המרכזי", אמר ויקטור שאבו, מנהל השקעות בכיר בחברת אברדין סטנדרד. "טורקיה זקוקה למזל עם הסביבה החיצונית שלה כדי לא לגלוש למכירה כללית של המטבע שלה. היא הקורבן המובן מאליו, בהתחשב במאזן התשלומים הגרוע שלה".

בחודש שעבר נאלצה ארגנטינה לפנות לקרן המטבע הבינלאומית בבקשת קו אשראי בסך 50 מיליארד דולר, אחרי קריסה של הפזו שלה.

כלכלנים ראו בהחלטת הבנק המרכזי אתמול איתות חשוב על כוונות הבנק ליישם מדיניות ידידותית לשווקים. החלטת הבנק המרכזי להעלות את הריבית באגרסיביות לפני הבחירות כדי להגן על הלירה עודדה משקיעים רבים. אבל במערכת הבחירות, ארדואן אמר שהוא יקדם ריביות נמוכות יותר.

ארדואן העניק לעצמו את הסמכות היחידה למנות את נגידי הבנק המרכזי, ומינה את חתנו (בעלה של בתו) בראט אלביירק, לשר האוצר.

מניעת הלירה מלהיקלע לצניחה חופשית היא משימה חיונית לכלכלת טורקיה. קרן המטבע הבינלאומית מעריכה שהחוב החיצוני של טורקיה היה 53% מהתמ"ג שלה בסוף 2017, אחד השיעורים הגבוהים בכלכלות המתעוררות. כשליש מההלוואות הבנקאיות לחברות טורקיות היו במט"ח בסוף מאי, לפי נתוני הבנק המרכזי.

"האמינות של מוסדות, בייחוד של הבנק המרכזי, נשחקת במדינה שיש לה צורך גדול בתמיכה חיצונית ובכסף זר", אמר לוקה סיבאני, מנהל תיקים בכיר בחברת אפסילון SGR.

הלחצים על העסקים הטורקיים נראים היטב בחברה כמו קבוצת קסקינוגלו, אחת מחברות גידול העופות המובילות בטורקיה. עלות הסויה להזנת התרנגולות במונחי לירות עלתה בשנה האחרונה ב-50%, והחברה לא יכלה לגלגל את העלייה על לקוחותיה. ללא מזומנים, וללא יכולת לפרוע כמה הלוואות בריבית של 25%, החברה עתרה להגנה מפני נושים בחודש שעבר.

"בשנה טובה, הרווחים הם רק 3% עד 5%", אמר מחמט סקינוגלו, סגן היו"ר ובנו של מייסד החברה. "עסקים כמונו לא יכולים לעמוד על הרגליים".

רוב הבנקים הטורקיים ממומנים היטב, אבל משקיעים חוששים שהצטברות של הלוואות בעייתיות תעיק על הסקטור הזה. "איכות ההלוואות במגזר הבנקאי מתדרדרת בבירור. המערכת לא תוכל להרשות לעצמה עוד מחזור פיחות של 10%-20% בלירה", אמר סוחר אג"ח במדינות מתעוררות בחברת נויברגר ברמן.

שר האוצר אלביירק, חתנו של ארדואן, אומר שהחששות מוגזמים. בדרכו חזרה מכנס שרי האוצר של 20 הכלכלות המובילות בעולם בארגנטינה, הוא אמר לכתבים טורקים שהממשלה לא תילחם בשווקים. "בנק מרכזי אפקטיבי בכל התהליכים הוא אחד היעדים העיקריים שלנו", אמר.