טראמפ שוב מזגזג במלחמת הסחר - האם באמת פניו לשלום?

נשיא ארה"ב גייס בין ברית בדמות האיחוד האירופי במלחמת הסחר שלו, אבל סין עדיין נותרה מטרה אדומה • בכל מקרה צריך לקחת בחשבון שעמדת טראמפ תשתנה שוב בעתיד

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ וז'אן קלוד יונקר נשיא הנציבות האירופית / רויטרס
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ וז'אן קלוד יונקר נשיא הנציבות האירופית / רויטרס

במשך חודשים התעקש טראמפ כי קמפיין מכסי המגן הגובר שלו אינו אלא טקטיקת מו"מ קשוחה שנועדה לקדם את הסחר העולמי, ולא לצמצמו. מסר זה הלך לאיבוד במבול התבטאויותיו הבוטות של הנשיא בגנות בנות בריתה של ארה"ב, שלא לדבר על הכרזתו כי "מלחמות סחר זה דבר טוב". אך הפסקת האש המפתיעה שהוכרזה אתמול (ד') עם האיחוד האירופי היתה הסימן הרציני הראשון שטראמפ באמת פתוח להשקת מו"מ שאפתני לפתיחת את השוק - מו"מ שעליו דיברו עוזריו אך שעדיין לא התממש עד כה.

הדיונים הטראנס-אטלנטיים החדשים נערכים בעוד עוזריו של טראמפ עושים מאמצים קדחתניים לגבש כבר בחודש הבא הסכם עם קנדה ומקסיקו במטרה לעדכן את הסכם הסחר החופשי הצפון אמריקאי (NAFTA), שאותו ניסה טראמפ לקטול בתחילת נשיאותו. מנהל המו"מ הראשי מטעם מקסיקו יגיע היום (ה') לוושינגטון להאצת הדיונים.

עוזריו של טראמפ מאמינים שדיונים אלה יגבירו את הלחץ על יפן להגיע לשולחן המו"מ כדי לגבש דרך משלה להימנע מאיומיו של טראמפ להטיל מכסי מגן גורפים על כלי רכב, שאותם הוא השעה - לפחות לעת עתה - לגבי כלי הרכב האירופיים.

מוקדם מדי להכריז על קץ פעולות האיבה שהציתו מעשיו של טראמפ בזירת הסחר העולמי. מכסי המגן הגבוהים ביותר שהטיל עד כה טראמפ היו נגד סין, ואין ראיות לניסיון כלשהו לגבש הסכם עם בייג'ינג. לעומת זאת, מצביע ההסכם שעליו הכריזו טראמפ ונשיא נציבות האיחוד האירופי, ז'אן-קלוד יונקר, על שינוי בשיטת הלחימה של טראמפ יותר מאשר על קץ פעולות האיבה העולמיות. טראמפ רוצה לגייס בני ברית במאמציו להגביר את הלחץ על סין.

הודעתם המשותפת של טראמפ ויונקר כללה הבטחה לשתף פעולה בביצוע רפורמה יסודית בכללי הסחר העולמי "במטרה לתקף נוהלי סחר לא הוגנים, כולל גניבת קניין רוחני, העברות טכנולוגיה בכפיה, סובסידיות תעשייתיות, עיוותים שיוצרות חברות ממשלתיות ועודף כושר ייצור" - דהיינו, כל החטאים שמבצעת סין לטענת ממשל טראמפ.

גם ההסכם עם האיחוד האירופי חזק בניסוחים מילוליים יותר מאשר במעשים. שני הצדדים הסכימו לדון בהסרת מכסי המגן שהטילו זה על זה בשלושת החודשים האחרונים, אך לא קבעו לוח זמנים. שני הצדדים הסכימו באופן עקרוני לפתוח מחדש את המו"מ על הסכם סחר דו-צדדי שאפתני שהושק בתקופת כהונתו של ברק אובמה.

אותן רגישויות פוליטיות בשני הצדדים שהובילו לקיפאון במו"מ בתקופת ממשל אובמה יצוצו שנית אם יחודש מו"מ זה ברצינות. טראמפ מגבש את מדיניות הסחר שלו בצורה כל כך לא צפויה והפכפכה שקשה לחזות כמה זמן יארך הסכם השלום החדש בין אירופה ואמריקה. יועציו של טראמפ מפולגים בין ניצים שרוצים להטיל מכסי מגן ולצמצם את שרשרות האספקה העולמיות, וחסידי הסחר החופשי שנאבקים כדי לרכך את הטון של הנשיא.

ההודעה שיצאה אתמול הייתה ניצחון לתומכי הסחר החופשי, אך עמדתה של ארה"ב בסוגיית הסחר החופשי עלולה להשתנות מהיום למחר בהתאם ליחסי הכוחות בין שני המחנות.

למרות זאת יש חשיבות להחלטתו של טראמפ אתמול לסגת מעמדתו הקודמת. לאחר שבמשך כמה חודשים שיקפו מילותיו ומעשיו של טראמפ הסלמה של עמדתו הניצית, תוך התעלמות מההשלכות ומהביקורת, מגלה כעת טראמפ רגישות ללחץ העז מצד העסקים האמריקאים והמחוקקים הרפובליקנים. טראמפ גם מפגין פתיחות לאימוץ גישה חלופית.

לא רק הדברים שאמר הנשיא ליונקר מרשימים, אלא גם הדברים שאותם הוא נמנע מלהגיד. טראמפ - הפוליטיקאי שמטיף ללא הרף על גירעון הסחר האמריקאי עם אירופה - לא הזכיר כלל את הגירעון הזה, ובמקום זאת התמקד ב-1 טריליון הדולר שזורמים בין אמריקה ואירופה במסגרת הסחר הדו-צדדי.

טראמפ, שבמשך עשרות שנים תסכל את הכלכלנים כשהציג את הסחר כמשחק סכום אפס שבו יש רק "מנצחים ומפסידים", ושכינה את האיחוד האירופי "אויב", מקדם כעת בברכה "שלב חדש של ידידות הדוקה, של קשרי סחר חזקים שבמסגרתם שנינו ננצח".