ענקית ציוד רפואי גרמנית משקיעה בסטארט-אפ ישראלי

תאגיד המכשור הרפואי Fresenius Medical Ventures השקיע לראשונה מחוץ לארה"ב • וקטוריוס מחממת רד של משפחת זיסאפל קיבלה 2 מיליון דולר

פרסניוס מדיקל וונצ'רס (Fresenius Medical Ventures), זרוע ההשקעות של ענקית הציוד הרפואי הגרמנית פרסניוס מדיקל, השקיעה 2 מיליון דולר בחברת הסטארט-אפ הישראלית וקטוריוס טכנולוגיות רפואיות (Vectorious Medical Technologies).

וקטוריוס פיתחה פלטפורמה לטיפול בחולי אי ספיקת לב על ידי מניעת הישנות התקפים. אם מאבחנים את ההתקף בזמן, ניתן לרוב לעצור את התפתחותו ונמנעת התדרדרות המחלה. V-LAP, המוצר שפיתחה החברה, מבוסס על שתל אלחוטי מיניאטורי הממוקם בתוך הלב, מנטר את תפקודו ומשדר את הנתונים למרכז איסוף נתונים של קופת החולים או לבית החולים שבו מטופל החולה. כך מתאפשר אבחון מוקדם ומדויק של ההתקף.

פיתוח של מוצר רפואי מושתל הוא תהליך שדורש ניסויים רבים ועשוי להיות ממושך, אולם השוק גדול מאוד ולכן גם החלום גדול. תמיכה של תאגיד רפואי משמעותי כמו פרסניוס עשויה לאותת כי החברה נמצאת בדרך הנכונה. "זוהי ההשקעה הראשונה שלנו מחוץ לגבולות ארה"ב אשר משקפת את האמון שלנו ביחס לפוטנציאל החדשנות הישראלית בפיתוח פתרונות רפואיים", אמרה פלוריאן ג'אהל, מנכ"לית פרסניוס מדיקל וונצ'רס וסגנית נשיא בכירה ל-R&D גלובלי בפרסניוס מדיקל.

וקטוריוס סיימה ב-2017 את פיתוח הפלטפורמה הטכנולוגית והוכיחה את יעילותה ובטיחותה בניסוי שנערך בחיות גדולות. כעת היא נמצאת בתהליך התנעת ניסויים קליניים באירופה, לצורך קבלת אישור רגולטורי מטעם האיחוד האירופי (אישור CE). לאחר מכן תחל בתהליך הניסויים הקליניים מול ה-FDA, רשות המזון והתרופות האמריקאית, כדי לקבל אישור שיווק בארה"ב.

במרץ האחרון גייסה החברה 9.5 מיליון דולר, בהובלת קרן האימפקט Broadview Ventures מבוסטון וקרן הון סיכון GEOC מסין. בסבב השתתפו גם המשקיעים המוקדמים של החברה: זוהר גילון, יהודה זיסאפל, פרופ' נאווה זיסאפל, זהר זיסאפל, ארי רבד ומשקיעים פרטיים נוספים. כמו כן קיבלה החברה השקעה מרשת בתי החולים היוקרתית מארה"ב Cleveland Clinic ואף הקימה פעילות בתוך מתחם הסטארט-אפים של בית החולים.

וקטוריוס הוקמה ב-2011 על-ידי אורן גולדשטיין, ד"ר אייל אוריון ורוני ויינשטיין במסגרת חממת רד-ביומד. לחברה כ-15 עובדים ומשרדיה ממוקמים ברמת החייל בתל אביב וכן כאמור בקמפוס הסטארט-אפים של Clevland Clinic באוהיו, ארה"ב.