"מצפים לראות ירידה באישומים בעבירות בנייה ועלייה בקנסות"

עו"ד בת אור כהנוביץ', ראש המחלקה להנחיית תובעים בפרקליטות המדינה, מספרת על עלייה בהיקף הקנסות שניתנו בתיקי תכנון ובנייה, מ-40 מיליון שקל בשנת 2016 ל-59 מיליון שקל בשנת 2017

 

הריסת בנייה בלתי חוקית / צילום: דוברות משרד האוצר
הריסת בנייה בלתי חוקית / צילום: דוברות משרד האוצר

בשבוע שעבר פרסמה פרקליטות המדינה דוח סיכום שנתי לשנת 2017, שממנו עולה כי במהלך 2017 הוגשו יותר מ-3,000 כתבי אישום בתחום התכנון והבנייה ברחבי הארץ על ידי כלל התובעים בתכנון ובנייה, 50% מהם במחוז ירושלים, 28% במחוז הצפון, 9% במחוז מרכז, 7% במחוז דרום, ו-3% בכל אחד מהמחוזות חיפה ותל אביב.

הדוח כולל גם נתונים מעבודתה של המחלקה להנחיית תובעים, מוסמכי היועץ המשפטי לממשלה. המחלקה מנחה תובעים פליליים בתחום התכנון והבנייה, לרבות תובעים עירוניים וממשלתיים, הפועלים כזרוע של היועץ המשפטי לממשלה.

תחת המחלקה פועלים כ-200 תובעים ב-130 ועדות לתכנון ובנייה, כ-300 תובעים ב-20 משרדי ממשלה ותאגידים סטטוטוריים, וכ-300 תובעים ב-255 גופי תביעה ברשויות המקומיות. פרקליטי המחלקה מייצגים את המדינה בבית המשפט העליון, בתחומי העיסוק של המחלקה, ובתיקים בעלי חשיבות מבחינה ציבורית, כאשר מדובר בסוגיות תקדימיות מיוחדות וכן בתיקי דגל בתחום האכיפה הסביבתית. אלפי תיקים נוספים מטופלים על ידי התובעים בוועדות המקומיות, ברשויות המקומיות ובמשרדי הממשלה.

לדברי ראש המחלקה להנחיית תובעים, עו"ד בת אור כהנוביץ', מטרת המחלקה היא דווקא לראות הפחתה במספר כתבי האישום שמגישה המדינה ולא גידול. "המטרה שלנו היא לא להגדיל את מספר כתבי האישום בתחום התכנון הבנייה אלא להפך. המטרה שלא יוגש כתב אישום על כל תלונה שתושב מגיש, אלא בעבירות משמעותיות. במסגרת העבודה של המחלקה שכוללת סגירת תיקים בהסדר, ואכיפה מנהלית שהתגברה, הציפייה היא באמת לראות ירידה במספר כתבי האישום", אומרת כהנוביץ'. "אנחנו כן מעוניינים לראות עלייה בקנסות שמוגשים על ידי המדינה בד בבד עם הירידה במספר כתבי האישום".

ואכן, הנתונים בדוח מעידים על עלייה בהיקף הקנסות שניתנו בתיקי תכנון ובנייה, מ-40 מיליון שקל בשנת 2016 ל-59 מיליון שקל בשנת 2017. "זו עלייה משמעותית בקנסות ביחס לשנה קודמת", מציינת כהנוביץ'.

יש לציין כי תיקון 116 לחוק התכנון והבנייה שנכנס לתוקף באוקטובר 2017 ואפשר למדינה להגדיל משמעותית את גובה הקנסות הניתנים בגין עבירות תכנון ובנייה, טרם השפיע על הנתונים של שנת 2017, ועל כן במחלקה סבורים שבשנת 2018 מגמת העלייה בקנסות עוד צפויה להימשך ולגדול. "הציפייה שלנו שאחרי התיקון המגמה תהייה עוד יותר משמעותית", אומרת כהנוביץ'. "השיפור בנתונים מגיע בזכות עבודה של הכשרת תובעים, ושל העובדה שבתי המשפט מונחים על ידי פסיקת העליון שקובעת שמדובר במכת מדינה שיש להילחם בה".

"משביתים כלים ל-30 יום"

עוד אומרת כהנוביץ' כי אחד הכלים המשמעותיים והאפקטיביים שמזהים במחלקה המאפיין את שנת 2018 הוא תפיסה של כלים. "במסגרת אישור סעיף 218 לחוק התכנון והבנייה, למדינה מתאפשר היום לתפוס כלים שהיו מעורבים בעבירות בנייה. מתחילת 2018 ביצענו 24 תפיסות כלים. כל תפיסה כזאת משביתה כלי ל-30 יום. צריך להבין שמדובר בכלים שההשכרה שלהם בכל יום היא יקרה מאוד, ולכן עצם התפיסה הזמנית שלהם מאוד משמעותית. הרעיון הוא שכל מי שמעורב בשרשרת הבנייה, ידע שיש לו אחריות כזאת או אחרת לוודא שהבנייה מתבצעת לפי החוק".

לדברי כהנוביץ', "המאבק בתחום הזה הוא לא 'זבנג וגמרנו'. התחום של עבירות התכנון והבנייה משלב הרבה מאוד אינטרסים בהרבה מאוד תחומים. ולכן גם אחרי תיקון 116 אנחנו לא יכולים לשבת על זרי הדפנה. כל הזמן מושקעת מחשבה איך להפוך את האכיפה לאפקטיבית יותר ולייצר כלים משמעותיים כדי לייצר שינוי".