חשש מברקזיט בלי הסדר: בריטניה נערכת לאגירת מזון ותרופות

כישלון בהשגת הסכם עם האיחוד האירופי עלול לגרום שיבושים רציניים בנמלי הים ובנמלי תעופה, ומעוררת ספיקות אם אפשר יהיה לייבא כמויות מספיקות של מזון, תרופות ומוצרי יסוד נוספים

ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

בריטניה החלה בהכנות לאגירה של מזון, תרופות ומוצרים נוספים למקרה שהיא לא תצליח לגבש עסקה עם האיחוד האירופי לפני שהיא תפרוש ממנו במארס הקרוב, מסרו שרי ממשלה.

האיחוד ובריטניה מסרו שהם צופים הסכם בעקבות המו"מ המתמשך, אבל הם גם מגבירים את ההכנות למקרה שהשיחות ייכשלו.

כישלון בהשגת הסכם עם האיחוד האירופי עלולה לגרום שיבושים רציניים בנמלי הים ובנמלי תעופה אחרי הברקזיט, ומעוררת ספיקות אם אפשר יהיה לייבא כמויות מספיקות של מזון, תרופות ומוצרי יסוד נוספים.

אם הפרישה תיכנס לתוקף ללא הסכם, רבים מהסידורים המשפטיים שמכסים את המסחר עם האיחוד האירופי, כולל תעבורה בכבישים ודרך האוויר, יתבטלו.

האיחוד האירופי יהיה גם מחויב משפטית לקיים בדיקות גבול של יבוא מבריטניה, לדוגמה, כדי להבטיח תשלום מכסים ואישור למקורות המוצרים. זה עלול להוביל לפקקים בנמלי התעלה האנגלית (למאנש), ולפגוע בשרשראות אספקה של יצרנים ורשתות שיווק.

מאט הנקוק, שר הבריאות הבריטי, אמר ביום ג' שלעבר לוועדה בפרלמנט שהממשלה עובדת עם תעשיית הבריאות כדי להבטיח שאספקת התרופות ומוצרי הבריאות לא תשתבש במקרה שבריטניה תפרוש מהאיחוד ללא הסדר חדש.

בישיבת ועדת פרלמנט נפרדת באותו יום ג', אמר דומיניק ראב, השר האחראי לברקזיט, שהממשלה פועלת להבטיח שתהיה "אספקת מזון הולמת" במקרה הלא צפוי שבו בריטניה לא תצליח להשיג עסקה עם האיחוד.

כשנשאל אם הממשל שוקלת לאגור מזון, ראב אמר ש"אני חושב שיהיה לא נכון לתאר זאת כאילו שהממשלה מבצעת את האגירה, אבל אנחנו נבחן את הנושא הזה כדי לוודא שיש די והותר אספקת מזון".

האיחוד האירופי כבר פרסם הנחיות מפורטות על איך חברות יושפעו מהברקזיט ללא עסקת סחר עם בריטניה. ההנחיות הללו כוללות אזהרות שלפיהן רישיונות נהיגה בריטיים ורישיונות בריטיים של חברות אוטובוסים שפועלות בין מדינות כבר לא יוכרו באירופה.

ההנחיות גם מזהירות שחברות תעופה שמשתמשות ברישיונות תפעול בריטיים לא יוכלו יותר לפעול בתחומי האיחוד, וגם רישיונות של האיחוד שהונפקו לחברות תעופה בריטיות כבר לא יהיו בתוקף.

באיחוד האירופי חוששים מכך שחברות אירופיות גדולות כבר נערכות לתרחיש של ברקזיט ללא הסכם, אך אלפי חברות קטנות ברחבי היבשת חשופות יותר לשיבושים ברשתות האספקה שעלולים להתהוות בימים שאחרי הברקזיט.

תאריך העזיבה הרשמי הוא 29 במארס 2019, אך הנושאים ונותנים מתקשים להשיג הסכם בכמה תחומים, כולל המאמצים למנוע הקמה מחדש של גבולות פיזיים, או האי המחולק של אירלנד.

גם אם בריטניה והאיחוד ישיגו הסכם, ראשת הממשלה תרזה מיי תתקשה אלי להשיג את תמיכת הרוב בפרלמנט. גם מפלגת השלטון שמרנית שלה וגם הלייבור באופוזיציה חצויות בשאלה כמה צריכה בריטניה להיות קרובה לאיחוד אחרי הברקזיט. עם רוב צר בפרלמנט ומספר ניכר של מחוקקים מורדים, מיי עלולה לגלות שהתוכנית שלה נדחית.

ג'ו אואן, מנהל המכון למען הממשלה, מכון מחקר לונדון, אמר שחיוני שממשלת בריטניה תהיה ברורה בתוכניותיה לטיפול בשיבושים שינבעו מאי השגת עסקה, כדי שהעסקים יוכלו להיערך בהתאם.

"אנחנו לא רוצים שהעסקים יבואו עם תוכניות משלהם לתגובה, על בסיס מה שהם יחשבו שהממשלה תעשה, ואז הם יגלו שהממשלה מתכננת לעשות משהו אחר לגמרי, והכסף והזמן שהם השקיעו בהיערכות שלהם יירד לטמיון", הוא אמר.