טרה תיאלץ לשלם לרפתנים את מחיר החלב המעודכן

לאחר שבג"ץ דחה את בקשת טרה למתן צו ביניים שישהה את העלאת המחיר, נדרש מנכ"ל משרד החקלאות לפרסם את מחיר המטרה החדש שעומד על מעל ל-2 שקלים

לאחר שבשבוע שעבר החליט בג"ץ שלא להיענות לבקשת טרה למתן צו ביניים המשהה את פרסום מחיר החלב הגולמי שאמור היה להתייקר, ל"גלובס" נודע כי מנכ"ל משרד החקלאות נאלץ לפרסם את המחיר הגבוה יותר. המשמעות: החל מהיום מחירו הרשמי של ליטר חלב גולמי עומד על מעל ל-2 שקלים. 

עד היום, שתיים מבין שלוש המחלבות הגדולות שנקלעו לכאוס ששורר בחודשים האחרונים במשק החלב, תנובה ושטראוס, שילמו לרפתנים את מחיר החלב הגולמי הגבוה יותר שעליו החליטה ועדת היישום של משרד החקלאות ועומד על 2.07 שקלים, כולל ההיטל למועצת החלב. מנגד, המחלבה השלישית בגודלה, טרה, שנמצאת בבעלות החברה המרכזית למשקאות (קוקה-קוקה ישראל), החליטה על דעת עצמה לשלם את המחיר הישן - מה שעורר את זעמם של הרפתנים בהובלת התאחדות מגדלי הבקר, שפתחו בצעדים משפטיים נגדה. 

היום (ב') נודע כי לאור העובדה שבג"ץ לא קיבל כאמור את בקשת טרה למתן צו ביניים, נכפה על מנכ"ל משרד החקלאות, שלמה בן-אליהו, לפרסם את מחיר המטרה החדש, כך שטרה תיאלץ לשלם גם היא את המחיר המעודכן. 

נציין כי מדובר בפגיעה מתמשכת בהיקף של מאות מיליוני שקלים במחלבות שנגרמת לאור סירובו של שר האוצר, משה כחלון, לחתום על התייקרות מחיר מוצרי החלב המפוקחים שמוכתבים על-ידי המדינה, בעוד שמחירו של החלב הגולמי, שמוכתב גם הוא על-ידי המדינה, התייקר.  

"בניגוד מוחלט להוראות" 

כאמור, לפני כמה שבועות עתרה טרה לבג"ץ על-מנת לקבל צו ביניים שימנע ממנכ"ל משרד החקלאות לפרסם את המחיר החדש והיקר יותר של החלב הגולמי. ואולם, השופט נעם סולברג דחה את הבקשה וקבע כי יש לדון בעתירת טרה בסוגיית מחיר החלב הגולמי ומחירי המוצרים המפוקחים לא יאוחר מ-20 בספטמבר (אחרי החגים - ש.מ), למרות בקשות כי יפעל ההפך.

בסביבת משרד החקלאות טענו אז כי המנכ"ל נמנע מחתימה לאור העובדה שהסוגיה נידונה בבג"ץ. כעת, לאור העובדה שבג"ץ פסק כי לא יינתן צו ביניים, נאלץ המנכ"ל לחתום על ההתייקרות - כך שהמחיר יעלה ל-2.07 שקלים.  

כמו כן קבע השופט כי העתירה שהגישה טרה, ועתירתה של תנובה, חברת המזון והמחלבה הגדולה בישראל, יאוחדו לדיון אחד, זאת על אף שמדובר בשתי עתירות שונות, כשאחת מהן, זו של תנובה, תקפה את מחיר מוצרי החלב המפוקחים לצרכן; והשנייה, זו של טרה, תקפה את מחיר החלב הגולמי.

לאור החלטת בג"ץ הגיש בשבוע שעבר משרד עורכי הדין ארדינסט, בן-נתן, טולידאנו ושות', המייצג את התאחדות מגדלי הבקר, מסמך למחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה, בו נטען כי "בניגוד מוחלט להוראות תכנון משק החלב, טרם פורסם באתר האינטרנט של משרד החקלאות מחיר המטרה המעודכן שעליו החליטה ועדת היישום לפי התקנות".

מטרה נמסר בתגובה כי "טרה נוהגת תמיד על-פי החוק".