נוסעים ברכבת? חייכו - יכול להיות שמצלמים אתכם בסתר

רכבת ישראל לא מכבדת את הפרטיות של הנוסעים, העובדים והספקים שלה – וכך היא מתכננת לבלוש אחריהם. צפו

רכבת ישראל / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
רכבת ישראל / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

צילום סמוי באמצעות מצלמות זעירות המוסתרות במקומות רגישים, עובדים מושתלים בזהות בדויה, חקירות כלליות על אנשים וחברות, מעקבים, איתור כתובות, מקומות עבודה, מספרי טלפון, מספרי רכב, תעודות זהות, בדיקות פוליגרף - והרשימה עוד ארוכה.

זה לא דוח פעילות של המשטרה, אלא תוכנית עבודה של רכבת ישראל. המטרה: לבדוק את עובדי הרכבת והספקים שלה - ומי יודע, אולי גם כדי לעקוב אחרינו, הנוסעים.

איך אנחנו יודעים את כל זה, זה מופיע במסמכים רשמיים שפרסמה הרכבת במסגרת מכרז לשכירת שירותים של משרד חקירות. כך חשפנו בשבוע שעבר ב"גלובס".

לפחות שני סעיפים ברשימת המכולת המכובדת הזאת של האח הגדול הם כנראה לא חוקיים: לחוקר פרטי אסור להיכנס למאגר של משרד הרישוי כדי לברר למי שייך רכב, ואסור לו לנבור ברשימות של חברות טלפון סלולריות כדי לבדוק למי שייך מספר.

אבל עזבו, גם אם נניח שהכול חוקי - זה מסריח לגמרי. נכון, אנחנו חיים בעידן שבו הכול חשוף, ופרטיות היא כבר כמעט מילה מגונה, אבל דחילק, רכבת ישראל: חקירת אנשים במשרדים שלכם? מעקבים? צילומי סתר? פישינג של מידע אישי? לא נשמע שזו הדרך לשפר את יעילות הרכבת, את הצפיפות ואת האיחורים. למשל

ובינתיים, עובדים, ספקים, ונוסעים יקרים - חייכו - אולי מישהו מצלם אתכם. 

מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "כחלק מעבודתה השוטפת, נדרשת רכבת ישראל לבצע בקרה מסוגים שונים, בפרט בהיבטי אבטחה וביטחון, במתחמי הרכבת הפרוסים בכל רחבי הארץ. אין מדובר על שירות חדש, כי אם פנייה לספקים למתן שירות שניתן בעבר לרכבת, במסגרת מכרז קודם שתוקפו הסתיים לאחרונה".