בג"ץ הורה למפלגת אגודת ישראל לשנות התקנון המפלה נשים

זאת תוך 30 יום • הרכב מורחב של 5 שופטים קבע כי כי מפלגת אגודת ישראל תצטרך להשיב עד לחודש ספטמבר האם הם מתקנים את תקנון מפלגתם, מאפשרים לנשים להתמודד או מוחקים את הסעיף המפלה מהתקנון

יעקב ליצמן / צלם: איל יצהר
יעקב ליצמן / צלם: איל יצהר

בפני בג"ץ נידון היום (ג') תיק תקדימי בנושא תקנוני מפלגות המפלים נשים לרעה. בסיום הדיון בפני 5 שופטי עליון הוחלט כי מפלגת אגודת ישראל תצטרך להשיב לבית המשפט עד לחודש ספטמבר האם הם מתקנים את תקנון מפלגתם, מאפשרים לנשים להתמודד או מוחקים את הסעיף המפלה מהתקנון.

עו"ד אייל נון, שייצג את מפלגת יהדות התורה, השיב כי עליו להתייעץ בעניין, ויתכן כי המפלגה תחליט להמתין לפסיקת בג"ץ ולא תגיש תקנון מחודש לרישום ברשם המפלגות. 

הדיון נערך בעקבות עתירה שהגישה עו"ד תמר בן-פורת, אשר אליה הצטרפו בהמשך 10 ארגוני נשים, בהובלת פרופ' נטע זיו ועו"ד נטע לוי מעמותת איתך מעכי ומכון קונקורד.

הדיון התקיים בפני הרכב מורחב של 5 שופטים: נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות והשופטים ניל הנדל, עוזי פוגלמן, חנן מלצר וגורג' קרא. את המדינה ייצג עו"ד יונתן ברמן ממחלקת הבג"צים, שלא הסתייג מעמדת העותרות, והיא שתקנון אגודת ישראל, כפי שנרשם ברשם המפלגות, לפני עשרות שנים מפלה נשים בצורה בוטה.

תקנון יהדות התורה כפי שנרשם ברשם המפלגות ב-1993 קובע כי חבר במפלגה יכול שיהיה "כל איש יהודי מבן 18 ומעלה, שומר תורה ומצוות, הנמנה על החרדים לדבר ה' ומזדהה עם אגודת ישראל…", בהמשך אותו סעיף (6ד) מוחרגות הנשים ומצוין: "אישה תהיה זכאית להצטרף לתנועת 'נשי אגודת ישראל', אשר תהווה גוף נפרד - כמצוות ההלכה - הקשור ארגונית ורוחנית לאגודת ישראל". 

סעיף 6 ד לעיל מזמין לכאורה נשים לפעילות פוליטית בתנועת "נשי אגודת ישראל" בגוף נפרד, והמשמעות ברורה: נשים לא יכולות להיכלל בסעיף א' הפונה ל"איש יהודי" ובטח לא להיבחר לכנסת.

לפני כשנה וחצי, באוקטובר 2016, הוציא בג"ץ צו על-תנאי למפלגה ולמדינה, ובו דרש לנמק מדוע לא יבטלו את הסעיף המפלה. 10 ארגוני נשים הצטרפו לעתירה של איתך מעכי (ויצ"ו, נעמת, עמותת אלטופולה, קולך, שי"ן פרלמנט נשים, ואן-ליר ועוד. בין העותרות גם עמותות "קולך" ו"מרכז צדק לנשים", שהן עמותות המייצגות גם נשים אורתודוכסיות וכן גם מרכז רקמן לקידום מעמד האישה באונ' בר אילן).

הטענה המרכזית בעתירה הייתה שסעיף התקנון מנוגד לזכות היסוד לשוויון ולזכות היסוד של נשים להיבחר, ושיש לדחות את טענת יהדות התורה והמדינה שאת עיקרון השוויון יש לאזן באמצעות עיקרון הרב-תרבותיות וחופש הדת. "המפלגה, גם אם היא חרדית, היא לא ישות דתית", נכתב בעתירה.

עוד טענו העותרות כי בשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית בקולות של נשים חרדיות, וגם של גברים חרדים, המבקשים ליצור שינוי ודורשים ייצוג של נשים חרדיות בשלטון הארצי ובשלטון המקומי.

עו"ד נטע לוי, שייצגה את עמותת איתך מעכי, אמרה ל"גלובס" כי "האווירה בדיון הייתה חיובית ביותר. שופטי בג"ץ מבינים שמדובר בסעיף בתקנון שמפלה נשים ומונע מהן לקחת חלק פעיל ולהיבחר למפלגה. השופטים השאירו פתח אחרון למפלגה להודיע לבית המשפט בתוך חודש על ביטול או תיקון הסעיף המפלה באופן שיאפשר לנשים להיות חברות במפלגה". 

מיכל צ'רנוביצקי, יו"ר "תנועת עיר ואם", פעילה חרדית שהתמודדה בעבר בעיר אלעד, מסרה: "זהו צעד חשוב במהלך ההיסטורי שמובילות ארגון 'נבחרות' והפעילות החרדיות לשילוב נשים חרדיות במפלגות החרדיות. ולכך שמפלגות בישראל בכלל לא יוכלו להציג רשימות לכנסת שאין בהן נשים".