בנק ישראל לא יאפשר לבנק לאומי להחזיק 20% מלאומי קארד

זאת לאחר מכירת החברה לקרן ההשקעות האמריקאית ורבורג פינקוס לפי שווי של כ-2.5 מיליארד שקל • החשש המרכזי הוא שלאומי קארד לא באמת יתחרה מול בנק לאומי אם לאומי יישאר בעל מניות בחברה • בנק ישראל: "רכישה שכזו אינה עולה בקנה אחת עם חוק שטרום"

ירון בלוך/ צילום:עמרי מירון
ירון בלוך/ צילום:עמרי מירון

בנק ישראל לא יאפשר לבנק לאומי להחזיק ב-20% ממניות לאומי קארד לאחר מכירת החברה לקרן ההשקעות ורבורג פינקוס. "רכישה כאמור אינה עולה בקנה אחד עם רוח החוק להגברת התחרות. למרות שייתכן שהחזקה כזו הייתה יוצרת לקבוצת לאומי מחויבות להצלחה של לאומי קארד, השיקול המכריע בהחלטת בנק ישראל הוא רצונו להבטיח את יישום תכלית החוק, שנועדה ליצור גופים פיננסיים נפרדים שלא יהססו להפוך לגורם תחרותי משמעותי", נכתב היום בהחלטת בנק ישראל.

בסוף השבוע שעבר חתמה קרן ההשקעות האמריקאית ורבורג פינקוס על הסכם לרכישת לאומי קארד לפי שווי של כ-2.5 מיליארד שקל, המשקף פרמיה של 30% מעל ההון העצמי של החברה. לפי אחד הסעיפים בהסכם ללאומי פרטנרס ניתנה אופציה לרכוש 20% מלאומי קארד לפי אותו השווי. סעיף זה עמד במגבלות החוק היבש, שכן במסגרת ההסכם לא היה אמור להיות ללאומי כל השפעה על התנהלות לאומי קארד. על אף שהסעיף עמד בחוק היבש, הוא עורר ביקורת, היות ומטרת חוק שטרום הייתה להפריד בין הבנקים הגדולים לחברות כרטיסי האשראי. החשש המרכזי הוא שלאומי קארד לא באמת יתחרה מול בנק לאומי אם לאומי יישאר בעל מניות בחברה. בכל אופן עסקה זו כפופה לאישור בנק ישראל, שכאמור לא הגיע.

השבוע התראיין ל"גלובס" ירון בלוך, יו"ר לאומי קארד ומנכ"ל לאומי פרטנרס והסביר את הרציונל מאחורי סעיף זה. בראיון אמר בלוך: "הקונה פנה אלינו, וביקש שנחבור אליו. הוא רואה בכך שני יתרונות: ראשית חשוב לו שיהיה שותף ישראלי שיעזור לו בנושאים כמו מימון ורגולציה, והוא יודע שאם לאומי יהיה בפנים הוא יהיה רגוע יותר בכך שלאומי לא יעשה פעולות שיפגעו במעמדה של לאומי קארד. זה אמירה מאד חזקה ונכונה", אמר בלוך.

עוד הוא הוסיף: "הנכונות שלנו להשתתף בעסקה באותו מחיר שהקרן קונה מוכיחה שאנחנו חושבים שהחברה עומדת להצליח ושהמשקיע ירוויח על השקעתו. גם מנכ"ל לאומי קארד רון פאינרו אמר שזה הדבר הכי טוב לחברה. זה נהדר שהלקוח המרכזי הוא גם שותף".

מלאומי פרטנרס נמסר: "אף שאנחנו חלוקים על ההחלטה אנחנו מכבדים ומקבלים אותה".

מורבורג פינקוס לא נמסרה תגובה.