קרא מציל את מיזם הסיבים ומקרב מכירתו לסלקום

משרד התקשורת דחה את הטענות נגד ההקלות, לאחר ששוכנע שבלי ויתור על הפריסה האוניברסלית - התנאי של סלקום לרכישה - המיזם ייסגר

איוב קרא / צלם: אמיל סלמן
איוב קרא / צלם: אמיל סלמן

משרד התקשורת קיבל ההחלטה לתקן את רישיון מיזם הסיבים האופטיים אנלימיטד ולצמצם את חובת הפריסה במיזם ל-40% ממשקי הבית. בכך עוברת סלקום שלב נוסף בדרך להשלמת ההשתלטות על המיזם. כעת משרד התקשורת צריך להביא להחלטת ממשלה תיקון של ההחלטה המקורית שדיברה על חובת פריסה אוניברסלית במסגרת המיזם.

השבוע פורסם ב"גלובס" כי סלקום קרובה להשלמת עסקה לרכישת השליטה באנלימיטד וכי היא צפויה לרכוש 60% מהמיזם, שנמצא בבעלות קונסורציום שבעלת השליטה בו היא ויה אירופה, המחזיקה ב-30%, ועוד 3 חברות: רפק תקשורת, בינת ובאטמ (BATM), המחזיקות כל אחת 7.5% מהמיזם. חברת החשמל, שמחזיקה 40% ממיזם הסיבים, אינה מתכוונת למכור את חלקה. עוד פורסם ב"גלובס" כי העסקה כפופה לאישור משרד התקשורת ולתיקון הרישיון של המיזם כך שיחויב בפריסה של 40% בלבד, במקום הפריסה האוניברסלית שבה הוא מחויב כעת.

משמעות ההחלטה הנוכחית של משרד התקשורת היא דחייה של כל הטענות שהעלו בזק והוט וגופים נוספים נגד ההקלה למיזם. כעת נותר לראות האם בזק והוט יעתרו לבג"ץ נגד ההקלה. שתי החברות כתבו את התגובות לשימוע בנוסח שממנו ניתן להבין שהן שוקלות עתירה.

ההחלטה להקל בדרישה ממיזם מדגישה את החובה שרואה לעצמו המשרד לעודד את התחרות בתחום הסיבים האופטיים. שר התקשורת איוב קרא ומנכ"ל המשרד מצהירים על כך השכם וערב, ועל רקע זה התקבלה ההחלטה לקדם את שינוי הרישיון של אנלימיטד.

אם המיזם לא יירכש על ידי סלקום, הוא למעשה ייסגר. זה מה שהובהר למשרד התקשורת על ידי סלקום ועל ידי אנלימיטד - פשוט מכיוון שמלבד סלקום אין קונים שמגלים בו עניין, רק שהיא מתנה זאת, כאמור, בצמצום חובת הפריסה ל-40% . לכן במקרה של כישלון במו"מ, האשמה לסגירת המיזם תונח לפתחו של המשרד. נוכח העובדה שחברת חברת חשמל רוצה מאוד שסלקום תיכנס ושהמיזם יתרומם - סגירה לא באה בחשבון והמדינה תמשיך ותתמוך בו, למרות 150 מיליון שקלים שנתנה לו כמענק ואשר ירדו לטמיון.

הטענות של בזק והוט נגד ההקלה, שבעקבותיהן הן שוקלות עתירה לבג"ץ, הן כבדות משקל. לטענת החברות, הסלקטיביות בשינוי תנאי רישיון היא רעה חולה שמשפיעה על כל שוק התקשורת, ולא ייתכן מצב שמשרד התקשורת יציל חברה עסקית מסחרית מכישלון, מפני שמחר על פי אותו הוא יצטרך לעזור לכל חברת תקשורת אחרת שתקרוס.