חסן: "אני רוצה לחזור לנמל אשדוד ואעשה הכול כדי שזה יקרה"

אלון חסן חזר השבוע למרכז הבמה עם מינויו ליו"ר עובדי הנמלים בהסתדרות הלאומית • בראיון ל"גלובס" מספר חסן על געגועיו לנמל אשדוד, כיצד הוא מתכוון לתפוס את מקומה של ההסתדרות הכללית בנמל, וגם מביע חשש שההסכם על הרפורמה המתקרבת ייסגר בלעדיו • ההסתדרות הכללית: "רעשי הרקע שמייצר חסן, לא יצליחו להסיט את העובדים מהדרך שהוכחה כטובה ביותר לעובדי הנמלים ולעבודה המאורגנת בישראל"

אלון חסן / צילום מאיר מאירי
אלון חסן / צילום מאיר מאירי

לאחר ההודעה הדרמטית השבוע על מינויו של אלון חסן ליו"ר עובדי הנמלים ומחוז הדרום בהסתדרות הלאומית, חסן נשמע מפויס, אופטימי ובטוח בדרכו - נדמה כי התפקיד החדש הרגיע את רוחו הלוחמנית. הוא מתגעגע לנמל ואומר שיעשה הכול כדי לחזור, אך גם רואה בלאומית הזדמנות לפרוץ קדימה.

המינוי של חסן ליו"ר עובדי הנמלים בהסתדרות הלאומית עורר סערה בקרב עובדי נמל אשדוד, שמיוצגים כיום באופן רשמי על ידי ההסתדרות הכללית. חסן ינסה להחתים בתקופה הקרובה כמה שיותר עובדים להסתדרות הלאומית ולהשיג לה דריסת רגל חזקה בנמל.

"רק נכנסתי לתפקיד, קצת מוקדם מדי לומר איך הולך, אבל אני מאוד שמח ומתרגש", מספר חסן בראיון בלעדי ל"גלובס".

"אני רוצה לעשות את זה ויש הרבה מה לעשות. אני חושב שיש כאן הזדמנות לעובדים בדרום לעשות משהו אחר, משהו חדש, לעבור לארגון העובדים שהוא באמת לטובת העובדים ושם את העובד במרכז - ואלה הדברים החשובים, שהעובדים ירגישו שיש תמורה עבור הכסף שהם משלמים".

אלון חסן חוזר לנמל בדלת האחורית
 אלון חסן חוזר לנמל בדלת האחורית

חסן, לשעבר יו"ר ועד העובדים המיתולוגי בנמל אשדוד, הושעה מהנמל בשל ההליכים המשפטיים הפליליים שהתקיימו בעניינו. לאחר שזוכה במארס האחרון מכל האישומים נגדו, חסן ביקש לחזור לעבודתו בנמל, אך הנהלת הנמל התנגדה והודיעה כי השעייתו עומדת בעינה, שכן פסק הדין עדיין לא הפך לחלוט.

אתה מתגעגע לחזור לנמל?

"אני נולדתי בנמל, אבא שלי היה יושב ראש ועד העובדים, אני הייתי יושב ראש ועד העובדים במשך 15 שנים. וזה לא שלא נבחרתי מחדש, פשוט קטפו אותי מהמקום ב-27 במאי 2014 וזיכו אותי זיכוי מוחלט. היום לא נותנים לי להיכנס לנמל, זה לא הגיוני, אבל זה לא יהיה לעוד הרבה זמן. ברור שאני מתגעגע לנמל, אבל גם העשייה בלאומית היא מאוד רצינית והרבה יותר גדולה, וכמובן שהנמל הוא חלק ממנה. זאת ההזדמנות שלי גם לפרוץ קדימה".

תנסה באמת להעביר את עובדי הנמל מהכללית ללאומית?

"אני לא יודע מה זה להעביר, אני יודע מה זה לצרף עובדים לארגון, ואמנם הוא לא הכי גדול במדינה אבל הגדול לא קובע. הארגון הזה ייתן טיפול אישי ומקצועי בכל עובד וזה מה ושקובע בסוף. ואני קורא לעובדים להצטרף ללאומית. אני חושב שיש לנו קבלות, לא צריכים להראות מה אנחנו שווים. אנחנו עושים עבודה נפלאה בנמל ואנחנו נמשיך כך".

 אתה חושב שתצליח לגייס את הרוב הנדרש עוד לפני שייחתם ההסכם על הרפורמה עם העובדים?

"רוב העובדים הצטרפו להסתדרות הלאומית. יש לנו כבר את הרוב המכריע של החתימות של העובדים".

בית הדין הארצי לעבודה פסק בעבר כי לא ניתן להחליף את ארגון העובדים במהלך המו"מ.

"אנחנו חושבים שבית הדין טעה וערערנו בנושא, נקבע דיון בבג"ץ בינואר 2019. לא בגלל שאין לנו את הרוב הנדרש, ההסתדרות הלאומית היא לא הארגון המייצג. אנחנו לא מגישים בקשה לשינוי הנציגות כיוון שיש דיון בינואר 2019. נעשה את זה אם יהיו לנו רוב מוחץ של 90% מהעובדים שיתמכו בנו - אז אף בית משפט במדינת ישראל לא יוכל למנוע דבר כזה".

בוועדים אומרים שמדובר בקומץ של אנשים שתומכים בלאומית ורחוק מלהיות הרוב הדרוש?

"מה ניתן לצפות שהם יגידו? לא מדובר בקומץ. כבר משלמים ללאומית קרוב ל-500 עובדים (מתוך 1,400 עובדי הנמל - ס.ג.) ויש עוד המון טפסים שלא העברנו אותם. יש לנו את רוב העובדים שרוצים את הלאומית. אבל רוצים להגיע לרוב מכריע. שבית המשפט יבין שיש כאן מגמה ברורה שאי אפשר לחלוק עליה".

אתה מודע לזה שרוב הסיכויים שהרפורמה הזאת תיסגר בלעדיך?

"אני עושה את ההשתדלות שלי, אבל יותר ממה שאני עושה אני לא יכול לעשות - אני אזרח שומר חוק. בית הדין האזורי קבע שאני לא אחזור, יש ערעור שהגשנו בנושא ויש דיון ב-4 באוקטובר ואני מאוד מקווה לחזור. יש גם דיון בפברואר בבית משפט העליון בנושא הערעור אותו הגישה הפרקליטות, אני מאמין שאני אזוכה באופן מוחלט כמו שהיה בבית המשפט המחוזי.

"אם הוועדים יחתמו על ההסכם רק כדי להגיד שחתמנו, אי אפשר למנוע דבר כזה - אני מאוד מקווה שהם יגלו טיפה אחריות. אגב אין לי שום עניין עם הוועדים. אני לא מחפש להחליף אותם ולא מחפש לפגוע בהם. הם צריכים לעשות את החשבון שלהם, מי הם מאמינים שידאג לעזור להם להשיג הסכם יותר טוב - אלון חסן שנולד בנמל ו-15 שנה היה יושב ראש ועד או פקיד בהסתדרות שלא יודע מה זה עבודת נמל."

חסן מקפיד להבהיר שהוא לא נגד הוועדים בנמל. "אני לא מחפש שתקומו ותלכו, אבל אני רוצה לנסות לעזור לכם, אני לא נגדכם. ורוב העובדים רוצים שאני אהיה שם. אבל אם הם מחליטים להתאבד, אי אפשר לעצור אותם. אני מאוד אצטער אם זה יקרה, בכל זאת יש לי המן חברים בנמל וזה מאוד חשוב לי. אני מאוד אוהב את הנמל, זה מקור הפרנסה שלי ואני רוצה לחזור אליו ואני אעשה הכול כדי שזה יקרה". 

מההסתדרות הכללית נמסר: "בשעה שההסתדרות יחד עם ועדי העובדים הנבחרים בנמל, עמלים לילות כימים על מנת להביא את עובדי הנמלים לחוף מבטחים עם סיומה של רפורמה טובה ומאוזנת, אלון חסן עסוק בחרחורי ריב וממשיך לפגוע בעובדים ובנמל, כפי שעשה זאת במשך שנים. הדאגה של ההסתדרות לעובדים באה לידי ביטוי בשורה ארוכה של הישגים ובמאבק בלתי מתפשר להבטחת חוסנו של הנמל וביטחונם התעסוקתי של העובדים. רעשי הרקע שמייצר חסן, לא יצליחו להסיט את העובדים מהדרך שהוכחה כטובה ביותר לעובדי הנמלים ולעבודה המאורגנת בישראל".

ת"ז: אלון חסן

גיל: 48

מקום מגורים: אשדוד

מצב משפחתי: נשוי + 4

תפקיד קודם: יו"ר ארגון עובדי הנמלים

תפקיד נוכחי: יו"ר עובדי הנמלים ומחוז הדרום בהסתדרות הלאומית

השכלה: 12 שנות לימוד

עוד משהו: מתכוון להירשם בקרוב ללימודי משפטים