הכנסות מזור ירדו בשל המעבר לשלב ה-2 בהסכם עם מדטרוניק

מזור הכינה את השוק להאטה בקצב הצמיחה, אך לא לירידות • אורי הדומי, מנכ"ל מזור, מאשרר תחזיות קודמות: "מכוונים ליעד שנתי של צמיחה מתונה" • המניה יורדת בת"א

אורי הדומי, מנכ"ל מזור רובוטיקה / צילום: איל יצהר
אורי הדומי, מנכ"ל מזור רובוטיקה / צילום: איל יצהר

חברת מזור רובוטיקה פרסמה היום (ה') את הדו"ח שלה לרבעון השני של 2018, ובו הכנסות של 13.2 מיליון דולר - ירידה של 15% לעומת התקופה המקבילה. הירידה היא על רקע המעבר לשלב השני של הסכם השיווק עם חברת מדטרוניק האמריקאית, שבו התאגיד האמריקאי לוקח על עמו באופן בלעדי את שיווק המערכות של מזור, והחברות מתחלקות בהכנסות. כתוצאה מכך, מספר המערכות הנמכרות אמורה לצמוח משמעותית, אך ההכנסה של מזור מכל מכשיר יורדת. נראה כי הצמיחה במספר המערכות הנמכרות עדיין לא התרחשה בקצב שיפצה על ההכנסות הנמוכות יותר.

בהסתכלות על שישה החודשים מאז תחילת השנה, מזור רושמת צמיחה מתונה בהכנסות לעומת התקופה המקבילה: 5.9% ל-28.7 מיליון דולר.

מזור הזהירה את השוק כי תרשום ב-2018 צמיחה מתונה בלבד לעומת 2017, שבה רשמה צמיחה מרשימה לעומת השנים הקודמות, בעקבות הכניסה לשלב הראשון של הסכם מדטרוניק (בו שיווקו החברות את המערכות זו לצד זו). אולם, נראה כי השוק לא ציפה לירידה בהכנסות, ומניית החברה  יורדת כעת בתל אביב. החברה נסחרת לפי שווי של כ-5.5 מיליארד שקל.

מזור כבר אינה מספקת הערכות מוקדמות לגבי הכנסותיה מיד עם סיום הרבעון, כפי שעשתה בעבר. כעת נפגש הציבור עם תוצאותיה הרבעוניות לראשונה רק במועד הדו"ח עצמו.

מנכ"ל מזור אורי הדומי אמר היום בהודעה לעיתונות המלווה את הדו"ח כי: "מספר המערכות שנמכרו ברבעון השני צמח משמעותית לעומת התקופה המקבילה. המטרה שלנו היא לרשום ב-2018 צמיחה מתונה לעומת 2017, שכן זו שנת מעבר עבורנו, לשלב השני של הסכם מדטרוניק.

"בשנה הזו נראה ירידה בהכנסה ממכשיר לצד עלייה במספר המכשירים הנמכרים והמהלך נועד להרחיב את החדירה שלנו והפריסה הגאוגרפית. עם הזמן הפריסה הרחבה תעלה גם את ההכנסות החוזרות שלנו ממתכלים ושירות על המכשירים הקיימים בשוק, אשר ברבעון הנוכחי כבר היוו 48% מההכנסות שלנו".

השנוי משתקף ברווחיות הגולמית של החברה, שירדה ברבעון מ-10.7 מיליון דולר (שיעור רווחיות גולמית של 69%) ל-7.4 מיליון דולר (שיעור של 56%). עם זאת, המעבר לשלב השני של מודל מדטרוניק אמור גם לשפר את הרווחיות התפעולית החברה פר מכשיר בשל ירידה בהוצאות השיווק. ואכן, עלויות השיווק ירדו מ-10.3 ל-6.2 מיליון דולר, נתון שבעצם מקזז את השינוי ברווח הגולמי. כך, ההפסד התפעולי ברבעון השני השנה לעומת השנה שעברה, היה דומה - 3.8 מיליון דולה השנה לעומת 3.6 מיליון דולר בשנה שעברה. כך גם ההפסד הנקי - 3.8 מיליון דולר ו-3.6 מיליון דולר בהתאמה.

בהסתכלות על שישה החודשים נרשמה ירידה מתונה יותר ברווח הגולמי, ובשורת הרווח הנקי הדומה לשורת הרווח התפעולי, ירד ההפסד מ-8.9 מיליון דולר ל-5.1 מיליון דולר.

מנתונים אלה נראה כי החברה הולכת לכיוון של צמיחה מתונה יותרת בהכנסות אך צמצום ההפסדים, כאשר המטרה היא להגיע גם לרווחיות בהמשך, וזאת בתנאי שמדטרוניק אכן תצליח להגדיל משמעותית את מכירות המכשירים.

הדומי ציין כי בהמשך השנה יוצג דור חדש של מכשיר ה-MazorX, שישווק גם הוא כחלק מהסכם מדטרוניק. הדומי ציין כי השקעה זו יכולה להיות "אירוע שמשנה את השוק" וציין כי מזור מרחיבה את קיבולת הייצור שלה, כדי להיות מוכנה לרכישה של מערכות רבות מסוג זה.