אוטובוסים | בלעדי

מנכ"ל סופרגום: "אם יבוטל רכש הגומלין נפטר עובדים"

יניב חדד שלח מכתב למנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, שבו הזהיר כי ההחלטה לביטול חובת רכש הגומלין מחברות זרות תביא לפיטורים של מעל לרבע מעובדי היצור והעתקה מידית של קווי היצור למדינות בחו"ל

שי רינסקי / צילום: שלומי יוסף
שי רינסקי / צילום: שלומי יוסף

דאגה בקבוצת סופרגום, שעוסקת בייצור מוצרי גומי, פלסטיק ואטימה מהחלטת משרד התחבורה לבטל את חובת רכש הגומלין מחברות זרות במפעלי האוטובוסים בישראל. במכתב ששלח היום (ה') מנכ"ל סופרגום, יניב חדד, למנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, שי רינסקי, הוא הזהיר מפני יישום ההחלטה, והשלכותיה על התעשייה הישראלית: "איני אופטימי לעתיד התעשייה המסורתית בישראל, כוונת משרדי התחבורה והאוצר לוותר על רכש גומלין לטובת יצור סיני מוסברת בטיעונים שאינם מובנים או הגיוניים". הוא הוסיף וציין כי יישום ההחלטה יוביל אותו ל"שינוי חשיבה אסטרטגי, תוך פיטורים של מעל 25% מעובדי היצור והעתקה מידית של קווי יצור למדינות ששכר העבודה בהם הוא כ-10% מעלות שכר המינימום בישראל". בסופרגום מועסקים כ-200 עובדים ואתר הפעילות המרכזי שלה נמצא באזור התעשייה ברקן, שליד אריאל.

שתי הנפגעות המרכזיות מיישום החלטת משרד האוצר ומשרד התחבורה לבטל את חובת רכש הגומלין מצד יצרניות זרות של אוטובוסים שנרכשים לשימוש חברות התחבורה הציבורית בישראל, הן הארגז ומרכבים. שתי החברות מעסיקות כ-1,000 איש בהרכבת אוטובוסים, בקריית מלאכי ובאור עקיבא.

בנוסף למרכבים והארגז, תעשיות מסורתיות רבות, כמו סופרגום, עושות עבודות של קבלנות משנה בתכניות ההרכבה של האוטובוסים. במכתבו לרינסקי, חדד ציין כי בזכות רכש הגומלין שהמדינה מחילה על היצרנים הזרים, סופרגום הצליחה להרחיב בשנים האחרונות את שיווק מוצריה באופן שהרחיב גם את היצוא שלה.

ההחלטה שקיבל משרד התחבורה, בתמיכת האוצר, מעוררת דאגה גם במשרד הכלכלה והתעשייה ובהתאחדות התעשיינים. שר הכלכלה, אלי כהן, הודיע כי הוא יאבק עד לשינוייה והתאחדות התעשיינים כבר הזהירה את משרד התחבורה כי אם ההחלטה לא תבוטל היא תעתור לערכאות משפטיות.