הממשלה אישרה: 2,000 עובדים זרים יועסקו במלונות ישראל

לא מדובר בפליטים השוהים כיום בישראל אלא בעובדים שיגייס משרד החוץ ממדינות כמו הודו או הפיליפינים • שהות כל עובד תעמוד על 3-5 שנים • ההחלטה מצטרפת להחלטה קודמת בדבר הגדלת מכסת העובדים הירדנים שעובדים באזור אילת

אזור המלונות בים המלח / צילום: תמר מצפי
אזור המלונות בים המלח / צילום: תמר מצפי

בשורה לענף המלונאות בישראל: אחרי 12 שנים - הממשלה אישרה העסקה של 2,000 עובדים זרים במקצועות הניקיון והחדרנות בבתי המלון בישראל.

נשיא התאחדות המלונות בישראל, אמיר חייק, מסר: "מדובר במכסה שתכסה בור עצום שקיים כיום במלונות בישראל". לדברי חייק, המחסור אמנם מסתכם ב-4,500 עובדים, אולם הקצאת 2,000 העובדים כעת מהווה בשורה של ממש.

ההקצאה תיעשה באופן מדורג: ראשית יוקצו 1,000 עובדים, ואחרי ניצול 80% מתוך המכסה, כלומר 800 עובדים - תושלם המכסה באמצעות 1,000 עובדים נוספים. לא מדובר בפליטים השוהים כיום בישראל אלא בעובדים שמשרד החוץ יגייס ממדינות כמו הודו או הפיליפינים (בהתאם להסכמים בילטראליים). ככל הנראה משך השהות לכל עובד תעמוד על 3-5 שנים.

שר התיירות יריב לוין, שדחף לאישור ההצעה, מסר: "התיירות הנכנסת לישראל ממשיכה לעלות ולשבור שיאים, המלונות מלאים בהתאם, ובעקבות ההקלות והמענקים שאנו נותנים להקמת מלונות, אנו רואים גם תנופה חסרת תקדים בבניית חדרי מלון, אחרי שנים של סטגנציה. החסם העיקרי עמו אנו מתמודדים הוא המחסור בכוח-אדם, ולכן הממשלה קיבלה היום את ההצעה המשותפת למשרד ראש הממשלה ולמשרד התיירות להגדיל את מכסת העובדים הזרים לתחום המלונאות, ובכך לתת מענה למצוקת כוח-האדם ולמחסור בעובדים במקצועות החדרנות והניקיון".

החלטת הממשלה היום מצטרפת להחלטה קודמת בדבר הגדלת מכסת העובדים הירדנים שעובדים באזור אילת - מדובר ב-500 עובדים שמגיעים מדי בוקר לאילת ונשארים עד לשעות הערב המוקדמות. למעשה, ב-12 השנים האחרונות לא ניתן אישור כזה, והעובדים הזרים שמועסקים בענף הם מהגרי עבודה שנשארים לעבודה זמנית.

חייק מסביר כי חלוקת מכסת העובדים בין בתי המלון בארץ תהיה בהתאם להסכמת משרד התיירות והלחץ שתחתיו נתונים בתי המלון. לדבריו, "במלונות באילת העובדים הירדנים פותרים את המחסור, ובמקביל אנחנו פועלים לאשר לעובדים הירדנים לעבוד גם במלונות בים המלח ולנסות להשאיר אותם מעבר למכסת השעות היומית שמוקצית להם. קיים מחסור אדיר לעובדי ניקיון במלונות בתל-אביב והמרכז, בטבריה והצפון. גם במלונות ירושלים קיימת בעיה, אולם היא נפתרת באמצעות עובדים פלסטינים".

חייק מדגיש כי העובדים שיגיעו לישראל לא מחליפים עובדים אחרים, אלא הם "ייכנסו לתוך בור ענק של המחסור בעובדי ניקיון. המצב כיום הוא חמור. יש רשתות שמשנעות עובדים מהרצליה לים המלח כדי לעסוק בניקיון. עובדים ישראלים פשוט לא מוכנים לעסוק במקצועות הללו".

חייק מסביר כי העובדה שענף המלונאות נמצא ברשימת העבודות המועדפות של חיילים משוחררים, לא פותרת את הבעיה, משום שאלה מועסקים בעיקר בעבודות מלצרות וביטחון.

העובדים הזרים ישתכר בהתאם לחוקי המדינה, כלומר משכורת מינימום והפרשות. "הם לא יעלו יותר זול מעובדים ישראלים", מסביר חייק, "הם יאפשרו לנו להגדיל את הפריון ולעשות שינוי אדיר בענף. זה לא דבר של מה בכך".

האם זה יכול להוביל גם לירידת מחירים?

"בסופו של דבר זה יוביל להתייעלות ולאפשרות להתחרות עם מלונות בחו"ל, שם אגב עובדי הניקיון רובם ככולם הם עובדים זרים - וכן, גם לאפשרות של הורדה במחירים".