הדילמה של זהבית כהן: לבטל ההנפקה או לקצץ 40% משווי זאפ

קרן אייפקס מנסה להגיע להבנות עם גופים מוסדיים בולטים לגבי המחיר שבו ההנפקה של מניות זאפ תוכל לצאת לפועל, אבל בשוק הגדירו את הסיכויים כקלושים

רגע לפני הביטול הצפוי של הנפקת מניות זאפ בבורסה בתל-אביב, מנהלים בעלת השליטה בחברת האינטרנט, קרן אייפקס, וחתמי ההנפקה בראשות לאומי פרטנרס, שיחות אינטנסיביות מול כמה גופים מוסדיים בולטים בשוק. זאת בניסיון להגיע להבנות לגבי מחיר שלפיו ההנפקה תוכל אולי בכל זאת לצאת לפועל.

ככל הידוע, המשקיעים המוסדיים מבקשים לקצץ את שוויה של זאפ בהנפקתה הראשונית (IPO) בשיעור של כ-40%, קרי שווי של כ-400 מיליון שקל - שאותו תתקשה קרן אייפקס לבלוע. הקרן, שמובילה זהבית כהן, תכננה להנפיק את זאפ לפי שווי של 650-700 מיליון שקל. שווי זה גבוה ביותר מפי ארבעה מזה שבו רכשה את הבעלות בזאפ מידי שורה של גופים מוסדיים בשנת 2015. ככל הידוע, בעת כתיבת שורות אלה לא הושגו ההסכמות הנדרשות בנוגע לשווייה של זאפ, ולכן סיכוייה של ההנפקה לצאת לפועל הוגדרו בשוק כקלושים.

במסגרת ההנפקה ביקשה אייפקס לבצע הצעת מכר של מניות זאפ בתמורה כוללת של כ-200 מיליון שקל - שיהוו נתח של כ-30% מהון החברה. לצורך כך פרסמה בשבועות האחרונים טיוטת תשקיף ומצגת, והחלה בסבב פגישות עם הגופים המוסדיים. אולם, גורמים בשוק ציינו בפני "גלובס" כבר עם היוודע השווי הראשוני לפיו קודמה ההנפקה כי "זהו שווי שאייפקס יכולה רק לחלום עליו, כי אין סיכוי שההנפקה תעבור אצל המוסדיים במחיר כזה מנופח". הקרן גילתה במהלך השבועות האחרונים כי אכן אין בשוק מי שיסכים לקחת חלק בהנפקה בשווי המבוקש על ידה.

תנאי השוק לא פועלים לטובתה של אייפקס ועל רקע פידיונות נרחבים שנרשמים בקרנות הנאמנות, גדלה בתקופה האחרונה הסלקטיביות בשוק. גם רצונה לבצע את ההנפקה באמצעות הצעת מכר לא תרם לקידום המהלך. חולשת השוק הובילה בחודשים האחרונים לביטול כמה הנפקות שעמדו על הפרק, בהם אייס אוטו דיפו, סלטיק ומסיעי שאשא, כשלעומתן חברות גדולות יותר דוגמת גלוברנדס וכלל משקאות צלחו את גיוס ההון הראשוני שקידמו רק לאחר חיתוך משמעותי בשווי המבוקש. האחרונה מבין ההנפקות שכבר הגיעה לשלב המכרז המוסדי אולם בוטלה הייתה של רשת הסופרמרקטים פרשמרקט.

את השליטה בזאפ רכשה קרן אייפקס בשנת 2015 תמורת 145 מיליון שקל, מידיהם של כמה גופים מוסדיים, שהשתלטו על החברה ב-2009 במסגרת הסדר חוב שנעשה לאג"ח שלה. קבוצת זאפ פועלת בתחום הפרסום, השיווק ואספקת כלי ניהול עבור עסקים קטנים ובינוניים. לפי הנתונים שהיא מציגה, באתרי הקבוצה כ-400 אלף עסקים רשומים, כ-23 אלף לקוחות משלמים וכ-16 מיליון כניסות גולשים בחודש. בסך הכול לזאפ כיום 23 אתרי אינטרנט, ועם הבולטים שבהם נמנים אתר השוואת המחירים זאפ, אתר המסעדות רסט, אתר מתחתנים, אתר הרפואה זאפ דוקטורס, זאפ משלוחים ואתרי תוכן בתחומים נוספים, ובהם משפטים, עיצוב וחוגים.

זאפ הוקמה ב-1968 תחת קבוצת עורק תחת השם "דפי זהב", ועסקה ממועד הקמתה בפרסום ושיווק עסקים באמצעות מדריכים מודפסים, ומשנת 2005 הרחיבה את פעילותה בתחום הפרסום והשיווק לעסקים באמצעות הפעלת אתרי אינטרנט. ב-2013 סיימה את עיקר פעילותה בתחום המדריכים המודפסים.

בסיכומה של 2017 הציגה זאפ צמיחה של כ-8% בהכנסותיה, שהגיעו ל-247 מיליון שקל. הרווח הגולמי השנתי שלה גם היה במגמה חיובית בשנה שעברה, למרות שחיקת שיעורו מסך המכירות. אחרי צמצום ניכר בהוצאות הנהלה וכלליות לאחר הפרשה בגין תביעה שנרשמה ב-2016, הרווח התפעולי השנתי של זאפ קפץ ב-50% ל-52 מיליון שקל, והרווח הנקי השנתי טיפס ב-40% ל-32 מיליון שקל.