אחרי ההפגנה: ועדת השרים לענייני הדרוזים התכנסה לראשונה

בישיבה היום השתתפו ראש הממשלה נתניהו והשרים יריב לוין, איילת שקד, איוב קרא, אורי אריאל וגילה גמליאל • דיון נוסף יתקיים בשבוע הבא

48 שעות אחרי הפגנת ענק חסרת תקדים של בני העדה הדרוזית וישראלים נוספים בכיכר רבין, כינס היום (ב') ראש הממשלה בנימין נתניהו את ועדת השרים החדשה שהקים "לענייני העדה הדרוזית, הצ'רקסית ומשרתי כוחות הביטחון מקרב המיעוטים". בהודעה לעיתונות בסיום הישיבה נאמר שבוועדה עלו הצעות לנושאים אותם ניתן לקדם וכי נתניהו הנחה את השרים להכין עבודת מטה לקראת דיון נוסף שיתקיים בשבוע הבא, בו יציגו השרים את פעילות משרדיהם בתחומים הרלוונטיים.

בישיבה השתתפו היום השרים יריב לוין, איילת שקד, איוב קרא, אורי אריאל וגילה גמליאל וכן סגני השרים בן-דהן ומשולם נהרי. חברים נוספים בוועדה החדשה לא הגיעו באופן אישי ושלחו נציגיהם. השרים הנוספים החברים בוועדה הם ליברמן, כחלון, דרעי, גלנט, הנגבי ורגב.

יצוין שבינואר 2016, קיבלה הממשלה הנוכחית את החלטה 959 לפיתוח והעצמה של היישובים הדרוזיים והצ'רקסיים. התוכנית הזו התייחסה לנושאים של חינוך, תיגבור שירותי רווחה, מוסדות ציבור, מרכזי נוער, תרבות, ספורט ומבני דת. לפי מעקב של המרכז להעצמת האזרח (עמותה אזרחית) חלק מן התוכנית מולאה, אך חלקים גדולים בתכנית לא יושמו. בין השאר לא הוקמו מרכזי עסקים, מתוך 6 מבני ציבור שנקבעו בתוכנית הוקמו רק 2, תקציב של 56 מליון שקל שהוקצה לפיתוח תשתיות תיירות במגזר הדרוזי לא יושמו.

בנוסף: תקציבים שהוחלט עליהם בשנת 2016 לא הועברו. בין השאר 10 מליון ש״ח לתיגבור שירותי רווחה, 30 מיליון שקל להקמת מרכז המורשת של העדה הדרוזית, 37.5 מליון שקל לפעילויות תרבות וספורט, 5 מליון שקל להקמה ואחזקה של מבני דת ו-1.5 מליון שקל להקמת תחנת בריאות המשפחה - לא הוקצו.

יצוין שמובילי ההפגנה נגד חוק יסוד הלאום אמרו במהלך הימים האחרונים שהוספת תקציבים ומתן הטבות רק למי שמשרתים בכוחות הביטחון אינם המוקד של דרישותיהם, אלא תיקון חוק היסוד כך שלא יהפוך אותם לאזרחים דרג ב׳.