מסתמן: עומר מנור הוא המועמד המוביל לניהול החינוכית

שבוע לפני פתיחת החינוכית, בתאגיד מעלים הילוך לקראת קליטת 40 העובדים, כפי שקבע החוק • ל"גלובס" נודע כי 24 משרות נוספות הועברו לעובדים כדי שיציעו מועמדות, וכי בשבוע הבא יתפרסם מכרז לניהול הערוץ החדש • בוועד לא מרוצים: "זמן ההגשה למשרות לא ריאלי"

מנכ"ל תאגיד השידור, אלדד קובלנץ / צילום: דן חיימוביץ
מנכ"ל תאגיד השידור, אלדד קובלנץ / צילום: דן חיימוביץ

שבוע לפני פתיחת החינוכית במתכונתה החדשה, בתאגיד השידור מעלים הילוך לקראת קליטת העובדים. ל"גלובס" נודע כי אתמול (ב') בערב הועברו לעובדי החינוכית הצעות ל-24 משרות נוספות שאליהן הם יכולים להגיש מועמדות. במקביל צפוי להתפרסם בשבוע הבא מכרז לניהול הערוץ החדש, שייקרא "כאן חינוכית".

במסדרונות התאגיד מוזכר בימים האחרונים שמו של עומר מנור כמועמד המוביל לניהול "כאן חינוכית" וכמי שמנהל כרגע את התהליכים בפועל. מנור נחשב למקורב למנכ"ל התאגיד אלדד קובלנץ, והוא הובא על-ידו לחינוכית כיועץ חיצוני ואף היה נוכח בצמתים משמעותיים של ייצור תוכן של הערוץ - למשל, במכרזים לבחירת חברות הפקה. הוא נשאר בתפקיד גם לאחר שקובלנץ עבר לנהל את התאגיד, כשהאחרון שומר על תפקידו כמנכ"ל החינוכית. בהמשך מינה קובלנץ את מנור כיועץ חיצוני גם בתאגיד, כחלק מ-20 המינויים שהותר לו למנות ללא מכרז. בתקופה מסוימת הוא אף ייעץ לשני הארגונים בו בזמן.

ועדי החינוכית לא ראו בעין יפה את מה שנתפס ביניהם כניגוד אינטרסים, וביולי 2017 נשלח מכתב לקובלנץ ולעובדים שבו הודיעו הוועדים למנכ"ל כי הורו לעובדי התאגיד שלא לשתף פעולה עם מספר אנשים המצויים בניגוד עניינים - אחד מהם היה מנור. "אנו מוחים על דרך הניהול שהנהגת בתחנה ואשר פוגעת בעובדים ובעצמאות החינוכית", נכתב אז במכתב, "כל זאת מאז שעברת 'להתנדב' בתאגיד 'כאן'. במקביל אתה מנסה לנהל את החינוכית באמצעות שליחים, כפי שכתבת בהודעתך. החינוכית, כגוף המפיק ומשדר ב-3 ערוצים, אינה יכולה לתפקד באופן תקין עם ההנהלה הבכירה הנוכחית, אשר אינה זמינה ואינה מתפקדת ופועלת בניגוד אינטרסים".

"נבעטים החוצה ללא פתרון"

בץאגיד "כאן" מסרו היום (ג') כי "כאן חינוכית" יושק באפיק 23 בחצות בין ה-14 ל-15 באוגוסט, עם לוגו ואריזה חדשה. הערוץ ישדר תכנים לילדים ולנוער 24 שעות ביממה. בשלב הראשון ישודרו הפקות מקור של החינוכית מהשנים האחרונות ("החפרנים", "דן ומוזלי", "ילדי בית העץ" ועוד), כאשר תוכני הערוץ המיועדים לקהל המבוגר ישובצו ב"כאן 11".

עוד אומרים בתאגיד כי "אנו נערכים למעבר של הערוץ ונמצאים בעיצומו של תהליך קליטת עובדים, בניית לוח שידורים והעברת חומרים מהחינוכית לכאן. החוק אושר סופית רק לפני שבועיים, ובהתאם לכך האצנו את תהליכי הגיוס של עובדי החינוכית. עד כה עלו לאתר 23 משרות וצפויות לעלות נוספות". החוק, נזכיר, קבע כי התאגיד יקלוט 40 מתוך 180 עובדי החינוכית, ולשם כך הוא יקבל תקציב נוסף מהמדינה שיעמוד על עד 12 מיליון שקל בשנה.

עם זאת, בחינוכית פחות נלהבים מהמשרות. לשיטתם, תאריך ההגשה הקרוב למשרות, 13 באוגוסט, נחשב ללא ריאלי. בתוך כך, במסגרת סכסוך עבודה, ובגיבוי ההסתדרות, עובדי החינוכית מסרבים עדיין להעביר את החומרים שבידם לתאגיד ומחזיקים אותם כ"בני-ערובה". הארכיון, זכויות היוצרים וההפקות מוחזקים כקלף מיקוח מתוך תפיסה שהם הדבר היחיד שנותר בידי העובדים, שלתחושתם "נבעטים החוצה ללא פתרון הולם ומגובש". 

מוועד עובדי החינוכית נמסר בתגובה כי "לאחר ההצעה המבישה ל-6.5 משרות מוגבלות בזמן שקיבלנו מהתאגיד בשבוע שעבר, מעודד לקבל עכשיו הצעות לעוד 24 משרות והפעם לא לשנה אחת בלבד. ועם זאת, לא ברור למה התאגיד מתעכב ולא ממלא אחרי הוראות החוק להקצות לחינוכית 40 משרות. התאגיד גורר רגליים, וגם האוצר מצידו מנסה להתחמק מהקצאת משרות בתאגיד לעובדי החינוכית בנימוק המשונה שהחוק שחוקקה הכנסת מחייב את התאגיד להציע משרות, אבל איננו מחייב אותו לאייש אותן. בשבוע הבא סוגרת החינוכית את שעריה ועד עכשיו לא ברור מה יעלה בגורלנו - מי יצטרף לתאגיד ובאילו תנאים, מי יפרוש ומי ינוייד ולאן. עובדי החינוכית וועדיה הגישו עתירה לבג"ץ לעכב בתנאים אלה את סגירת התחנה, ואנחנו מקווים שבית המשפט ייענה לעתירה".