חייבים ללמוד ממקרה פייסבוק

הבעיה בשמירה על פרטיות הגולשים נתפסת כמקבילה למפעל השופך פסולת רעילה

פייסבוק / צילום: רויטרס
פייסבוק / צילום: רויטרס

מניית פייסבוק נפלה ב-20% לאחר פרסום הדוחות בשבוע שעבר. זאת, כארבעה חודשים לאחר שנחשף כי העבירה מידע על 87 מיליון לקוחותיה לחברת הייעוץ הפוליטי קיימברידג'-אנליטיקה. במונחים של עולם ההשקעות, מדובר בלא מעט זמן שהיה למשקיעים כדי לעשות הערכה מחדש ביחס לרמת ההחזקה שלהם בחברה.

עוצמת המסר וחשיבותו צריכים להדהד אצל כל מי שכספו מנוהל ומושקע במניות של חברות. כלומר, כל מי שחסכונותיו מנוהלים על-ידי גופי הפנסיה והגמל. בישראל, על-פי הדיווחים, החזיקו הגופים המוסדיים במניות פייסבוק בשווי כולל של כ-1.5 מיליארד שקל לפני הנפילה. עתה מסתבר, שנתונים פיננסיים טובים הם לא חזות הכול.

חברת פייסבוק אמנם הציגה רווח נקי של 5.12 מיליארד דולר, עלייה של 32% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, אולם בשל ההתנהגות הבעייתית שנחשפה והובילה לפגיעה באמון המשתמשים בשירותיה, חלה ירידה במספר המשתמשים ברשת החברתית הגדולה בעולם, וכתוצאה מכך נפגע מאוד גם ערך השוק שלה עם פרסום הדוחות.

אמנם נושאים "חברתיים" לא תמיד משפיעים על ערך המניה באופן מיידי, ובכך גלומה חלק מהמורכבות שלהם, אבל גם ההזדמנות. במקרים רבים נושאים חברתיים יכולים לתת למשקיעים די זמן להעריך את האירועים, את אופן התנהלות החברה שלפניהם, ואת תגובתה אליהם. בשלב זה יכולים המשקיעים להחליט באיזו דרך עליהם להיערך כאשר הם נחשפים לסיכונים החדשים, ולפגיעה האפשרית בערך החברה. כדאי מאוד להכניס את המידע הזה לשיקולי ההשקעה.

זה גם מה שעשו משקיעים אחראים רבים לפני מספר חודשים עם התפוצצות הפרשה. משקיעים אחראיים הם משקיעים אשר לצד השיקולים הפיננסיים הרגילים, מתייחסים גם לנתונים ולביצועים סביבתיים וחברתיים, כגון התנהלות אחראית והוגנת מול לקוחות, יחס לעובדים, שמירה על זכויות אדם, אתיקה ומניעת שחיתות (Environmental Social and Governance - ESG) .

מדובר באותם נושאים וערכים - שאם לא מאמצים אותם - יכולים לחשוף את החברה לסיכוני מוניטין, רגולציה, כוח-אדם, תביעות וסיכונים תפעוליים. בעולם, הגופים הפיננסיים הגדולים אשר מנהלים יחד יותר מ-70 טריליון דולר, בהם Calpers Axa, Blackrock, כבר משלבים שיקולי סביבה, חברה וממשל-תאגידי בניהול ההשקעות שלהם.

משקיעים אחראיים ראו בהתנהלות של פייסבוק ביחס לשמירה על פרטיות לקוחותיה, את המקבילה הדיגיטלית למפעל השופך פסולת רעילה בציבור - התנהגות שעלולה לפגוע מהותית במוניטין החברה ולייצר פיקוח רגולטורי משמעותי יותר, שגם לו יש השלכות על עסקי החברה העתידיים.

התגובות של המשקיעים האחראיים לאירועים שבהם הייתה מעורבת פייסבוק באו לביטוי במגוון דרכים: קרן הסל BetaShares - הקרן האתית הגדולה ביותר באוסטרליה, מכרה כבר באפריל את החזקותיה בפייסבוק (עד אז היו החזקותיה במניית החברה 3.9%). הבנק הסקנדינבי Nordea Bank הכניס את פייסבוק לרשימה השחורה של מניות שאין להגדיל את החשיפה אליהן. בית ההשקעות Trillium Asset Management העלה בעקבות האירועים הצעה לסדר באסיפה הכללית של פייסבוק בדרישה להקים בפייסבוק ועדת סיכונים שתהיה כפופה לדירקטוריון. והשחקן האמריקאי ג'ים קרי הודיע בפומבי בטוויטר שהוא מוכר את מניות פייסבוק שברשותו, וקרא למשקיעים שאכפת להם מעתיד של האמריקאים, לעשות כמוהו.

אז מה ניתן ללמוד ולקחת איתנו לפעמים הבאות? חשוב לזכור, שהתפיסה שחברה היא "גדולה מדי מכדי ליפול", לא תמיד נכונה. גם אם פייסבוק תצליח למחוק את הנפילות שגרעו משווייה בחודשים האחרונים עשרות-מיליארדי דולרים, הרי שצלילה של 20% בערך המניה היא הרבה יותר מ"פגיעה קטנה בכנף".

■ הכותבת היא מנכ"לית חברת הייעוץ להשקעות אחראיות GreenEye