סוכנות פלאש 90 הגישה תביעה נגד ח"כ יואב קיש

לפי התביעה, השימוש בתמונות נעשה "ללא רשות פלאש 90, בעלת זכויות היוצרים, ומבלי ליתן קרדיט לצלמים זינדל ואלסטר" • דבר קיומו של סכסוך רחב-היקף בין צלמי הסוכנות לבין מספר רב של חברי כנסת פורסם לראשונה ב"גלובס"

סוכנות הצילום פלאש 90 הגישה היום (ד') לבית משפט השלום בבית שמש תביעה בגין הפרת זכויות יוצרים בתמונות נגד חבר הכנסת יואב קיש (הליכוד). פלאש 90 והצלמים יונתן זינדל ומרים אלסטר העמידו את גובה התביעה על 100 אלף שקל, בגין הפרה במספר תמונות אשר צולמו על-ידם.

התביעה מתמקדת בשני צילומים: הצילום האחד, כאשר ח"כ קיש צולם במסיבת עיתונאים בירושלים בה דווח על העלאת משכורות הנגדים במשטרת ישראל. הצילום השני שהיווה לכאורה הפרת זכויות על-ידי קיש, אינו צילום בו הוא נשוא התמונה, אלא דווקא צילום של חברות הכנסת מרב מיכאלי ומיכל רוזין משוחחות עם פליטים/מהגרי עבודה במהלך הפגנה בתל-אביב.

שני הצילומים הועלו בעמוד הפייסבוק של קיש. תמונת פניו של קיש ממסיבת העיתונאים המשטרתית הועתקה לתוך סרטון של ח"כ קיש, והצילום השני - של מיכאלי ורוזין - שימש את קיש לסטטוס שכתב בנושא גירוש מסתננים.

לפי התביעה, השימוש בתמונות נעשה "ללא רשות פלאש 90, בעלת זכויות היוצרים, ומבלי ליתן קרדיט לצלמים זינדל ואלסטר".

דבר קיומו של סכסוך רחב-היקף בין צלמי הסוכנות לבין מספר רב של חברי כנסת פורסם לראשונה ב"גלובס". מאז הגיעו מרבית התביעות בין חברי הכנסת לבין הסוכנות להסדרים שונים, אולם התביעות של פלאש 90 נגד קיש טרם הוסדרו.

אולם כתב התביעה נגד קיש מגיע בתזמון מעניין. לפני שבועיים סיימה ועדת הכלכלה בראשות ח"כ איתן כבל להכין את התיקון לחוק זכויות יוצרים, סעיף 56, לקראת קריאה שנייה ושלישית. ההצבעה הסופית על החוק תוכל להיערך רק בחודש אוקטובר 2018, אחרי שתחזור הכנסת מפגרת הקיץ.

הצעת החוק, שהיא יוזמה של קיש, נועדה להחריג מתביעות זכויות יוצרים מצבים בהם הצלמים תיעדו את האדם (או חבר הכנסת), אשר לא ביקש רשות להשתמש או לא נתן קרדיט ולא שילם בעבור השימוש. לפי התיקון, לא ניתן יהיה יותר לתבוע את נשוא הצילום בתביעה ללא הוכחת נזק ונטל המהלך - בקשה לגביית דמי שימוש וקבלת הכרה יעבור לאחריותו של הצלם, דבר שיהפוך את צילומי תמונות הפנים הנעשות על-ידי צלמים לסחורה כמעט חינמית. אם הצלם לא יצליח לגרום להסרת התמונה מן הרשתות ו/או לקבל דמי שימוש והכרה עבורה, הוא יוכל להגיש תביעה, אך לא בתנאים המקלים הקיימים כיום (ללא הוכחת נזק).

במסגרת התביעה הנוכחית שהוגשה היום נגד קיש נמצאת תמונה אחת מן הסוג הזה, בה קיש הוא נשוא הצילום, ותמונה נוספת שאינה מן הסוג הזה, בה חברות הכנסת מיכאלי ורוזין הן נשוא הצילום - כך שהצעת החוק החדשה אינה מכסה זאת.

בבסיס תיקון החוק עומדת טענתו של קיש כי לא ייתכן לדרוש מאדם שהוא נשוא הצילום לשלם עליו לצלמים. לשיטתו, נשוא הצילום הוא בעל הזכויות יוצרים ביצירה. בתחילה ביקש קיש לאפשר החרגה רק לחברי כנסת, אולם היועצת המשפטית של ועדת הכלכלה קבעה כי זו החרגה לא שוויונית.

בעת האישור של הצעת החוק בוועדת הכלכלה, בדיו שנכחו בו כבל וקיש (רק שניהם), אמר כבל כי צלמים שייפגעו מהחקיקה יוכלו לפנות ולבקש תשלום בדיעבד: "ההצעה מאוזנת ושומרת על זכות הצלמים לקבל תשלום ראוי עבור התמונה שצילמו או פיצוי על הנזק שיגרם להם"

ח"כ קיש אמר אז כי ההצעה מונעת "ניסיונות סחיטה של עשרות אלפי שקלים", וכי התביעות שמגישים הצלמים הן "מנגנון פסול של מכתבי איום וסחיטת 40-50 אלף שקל מאנשים שעשו מעשה בתום-לב".

כאמור, החוק טרם שונה, ולכן על הפרות הזכויות שנעשו בעבר, חל עדיין החוק הקודם.

בכתב התביעה מצוין כי במהלך 2016 ו-2017 פנתה סוכנות פלאש 90 לח"כ קיש וניהלה עמו משא-ומתן לתשלום עבור הפרת הזכויות. קיש טען כי השימוש נעשה על-ידי אחד מעוזריו, ומכיוון שמדובר בצילום בו הוא מופיע, העוזר לא ידע שאסור לו להשתמש בצילום ללא רשות.

"בנסיבות אלה הגיעו הצדדים לפשרה, לפיה ישלם קיש לפלאש 90 סך של 4,000 שקל בתוספת מע"מ בגין הפרת הזכויות בצילום המקורי, וצלם מטעם פלאש 90 יגיע לצלם את קיש. קיש הפר את הסכם הפשרה ולמרות פניות חוזרות ונשנות לא שילם את הסכום".

עוד מצוין בתביעה, מטעם הצלמים וסוכנות פלאש 90, כי מדובר "בדמות ציבורית מוכרת בעלת דף פייסבוק של למעלה מ-31 אלף עוקבים וערוץ יוטיוב אשר סרטוניו נצפו למעלה מ-20 אלף פעמים, העושה שימוש בצילומים מקוריים של התובעים, והן מאחר שהנתבע, קיש, כחבר כנסת, מחויב בהקפדה יתרה של הוראות הדין ובפרט זכויות יוצרים".

ח"כ יואב קיש מסר בתגובה: "לא קיבלתי את התביעה, ואיני מכיר את הפרטים. ההנחיה בכנסת היא שאת כל הטיפול מול פלאש 90 מנהל היועץ המשפטי לכנסת, וכך יהיה. לאור הפרסומים אני מקבל פניות רבות מאזרחים שטוענים כי גם הם נפגעו באיומי סחיטה לאחר שפעלו בתום-לב. בכוונתי לבקש מיו"ר הוועדה כבל להוסיף לחוק שגם במקרים אלה לא תעמוד הזכות העודפת של תביעה ללא הוכחת נזק. בכל מקרה, אני מבטיח כי ניסיונם להליך אימים על חברי כנסת בתביעות-סרק לא יצלח. חברה שבוחרת בדרך של איומים וסחטנות במקום להגיע לדיוני ועדה ולהשפיע על הליך החקיקה, תמיד תיכשל. לא אכנע לסחטנות".