סקירה מיוחדת: ירושלים חוגגת בפסטיבל "מקודשת"

ירושלים חוגגת הקיץ ב"מקודשת", פסטיבל שובר כלים ומוסכמות, המשלב סיורים ומופעים, מוזיקה, אש, מים ודמיון • סקירה

מאירועי פסטיבל מקודשת בירושלים / צילום: גיל רוביו
מאירועי פסטיבל מקודשת בירושלים / צילום: גיל רוביו

עמדנו בקרחת יער אפלה בשולי העיר, כ-30 איש, בכיסוי עיניים. אחרי כמה רגעים של שקט עלתה מתוך הדממה שירת מקהלה, שהוסיפה לתחושת המסתורין של המקום. מתוך ההרמוניה הווקאלית יצאנו למסע.

אף שיכולנו לשמוע שחברי המקהלה היו קרובים ורבים, לא יכולנו לדעת בוודאות כמה הם בדיוק. שעת הערב הלכה והפכה ללילה, והמילים נארגו סביבנו: "עורי, עורי נא, נמרה נמה, עורי, אנא, בת חיה כתומה". טקסטים יצירתיים, מתוחכמים, הזויים, פואטיים, שלובים במשחקי מילים ואפילו משעשעים, כך שצחוק היה חלק בהוויה המתפתחת.

הכוונה שמאחורי ביטול חוש הראייה הייתה הפעלת הדמיון, לנטרל דימויים ויזואליים ולהדגיש גירויים שמיעתיים וריגושים פרטיים ומשותפים. לקולות ולשירה התלוו כלי נגינה מיוחדים - תופים ואפילו משרוקיות - והתנועה שלהם במרחב יצרה משחק שבין קרוב לרחוק, כאן ושם. במשך שעה וחצי הייתה לנו חוויה משולבת. בין כל אלה הייתה גם הפעלה וחברי המקהלה ניידו אותנו בשטח, אוחזים ביד או לוחשים באוזן.

מאירועי פסטיבל מקודשת / צילום: נועם שוגונובסקי
 מאירועי פסטיבל מקודשת / צילום: נועם שוגונובסקי

זה היה המופע "עצום" של מקהלת גיא בן הינום הירושלמית בניצוחו של נועם ענבר, והוא רק אחד מהמופעים של פסטיבל "מקודשת" הירושלמי. כדי לא לחשוף הכול אפשר לומר ש"עצום" לא מתייחס רק לעובדה שמדובר במופע בעיניים עצומות, אלא הוא גם בממד העומק והחוויה הרגשית שהוא מעורר (יועלה ב-23-21/8 ב-19:00 וב-22:30, 90 שקל).

פסטיבל מקודשת לוקח את הקהל גם למחוזות גיאוגרפיים לא מוכרים ומציג את פניה המגוונות והאחרות של העיר, בשילוב אלמנטים בלתי שגרתיים. לא מדובר בעוד פסטיבל תרבות אלא בתופעה. אירועי מקודשת הם תמיד יצירתיים בטירוף, נותנים דרור לדמיון, מלאים באנרגיות לא שגרתיות, פורצים מגבולות המוכר והידוע, חדשניים ובועטים. זהו אוסף של הפקות, רובן הפקות מקור, שיצרו מאות אמנים ירושלמים מתחומים שונים, שמבקשים לשתף את הקהל במציאות המקומית ולסחוף אותו לחוויית עומק מאתגרת שעיקרה, הפוטנציאל הטמון בעיר.

כך גם המופע "מעל ומעבר". התוכנייה מתארת אותו כ"אמנות רוחות ושדים על גגות ירושלים" - תערוכת אמנות על מקבץ של גגות במרכז העיר - שנותן פרספקטיבה אחרת ומציע לטפס מעל מפלס הרחוב אל ירושלים של מעלה. על הגגות יוצגו עבודות של אמנים ישראלים עכשוויים, וגם בהן נקודת מבט שונה על המציאות המתרחשת במפלס הרחוב. הגגות המשתתפים בסיור ייפתחו במיוחד לשבוע הפסטיבל, ומיצגי האמנות שעליו יהיו פתוחים לקהל ללא תשלום (16-8/8, לא בשישי-שבת, בשעות 23:00-19:00).

מאירועי פסטיבל מקודשת / צילום: נועם שוגונובסקי
 מאירועי פסטיבל מקודשת / צילום: נועם שוגונובסקי

החוויה "ארבע הצעות להמסת גבולות" שעוסקת בתופעות, באנשים ובמקומות שהופכים את ירושלים למעבדת שינוי חברתי, מביאה מגוון של דמויות מעוררות השראה, שילוו מעין מסע גילוי. המסעות יהיו ברגל, במיניבוס וברכבת הקלה, ויחלפו בין נקודות ציון בעיר שמשמשות היכלי תרבות ואמונה, טיפול וריפוי, ויאפשרו למבקרים להיטמע במציאות מעוררת השראה, ולהכיר מקומות שקשה להאמין שיש להם קיום בעיר הזו. מסעות "בין אמנות למציאות" יארכו כחמש שעות, ו"מסע תלת שפתי" - כשבע שעות, ויועבר כאמור בעברית, בערבית ובאנגלית (28-8/8 ללא שבתות כאשר נקודות היציאה והשעות משתנים. 180-130 שקלים).

אירוע פתוח נוסף הוא PORT-JLM - שבו תיפתח דלת לעולם הגדול מתוך חצר של מפעל. בחצר תוצב מכולה מוזהבת וכל מי שיפתח את דלתה, יוכל לקפוץ לערים מרתקות ברחבי העולם ויש עשרות שכאלה. המכולה הזו היא פרי פיתוח שנועד לאפשר מפגשים וירטואליים מסוגים שונים, אך באיכות גבוהה, ובעיקר בגודל טבעי. יהיו בה ראיונות, צ'ט רולט, ארוחות משותפות, מופעים ותקלוטים מכל מיני פינות בגלובוס וחגיגה אחת גדולה. המכולה תמריא מדי ערב ליעדים נבחרים וכל מי שיצטרף לחוויה יוכל לצאת לסיור וירטואלי חובק עולם בין ניו יורק לברלין, ניירובי ועמאן (המכולה תיפתח ב-22-16/8 למעט שבת, החל מ-18:00).

אבל זה לא הכול. יש עוד שרשרת של אירועים נדירים כמו "לילה אחד באטלנטיס", שתהפוך בלילה אחד קסום את בריכת ימק"א לחלל שבו הכול יכול לקרות עם מוזיקה שתבקע מתוך המים ומשתתפים שיצופו, יצללו, ישחו, יקשיבו או יצטרפו לסימפוניה יוצאת דופן של קולות, צלילים, שירה, הדים ותנועת גלי קול ועל הדרך יתוודעו לבריכה שמחברת בין דתות ותרבויות כל השנה.

במגדל דוד יתקיים ליל טראנס של "שומרי האש" והמקום יהפוך למדורת שבט עם ארבעה הרכבים מוזיקליים מרחבי הגלובוס בחוויית טראנס-היסטרית. יהיו מדיטציות של חמלה וקבלה של החצוצרן אבישי כהן וההרכב המלווה שלו, ומופע של ארבע מוזיקאיות מאגן הים התיכון (ישראל, איטליה, יוון וטורקיה) שיביאו מתרבותן ומהאנרגיה שלהן ויצרו מופע משותף. לפרטים נוספים: www.mekudeshet.com