ועדת הכספים בעד הגדלת תקציב ביה"ח ציבוריים למיליארד ש'

הוועדה תומכת בבקשתו של ליצמן להגדיל את היקף התמיכה, שעומד היום על 200 מיליון שקל • בית החולים אסותא אשדוד נכנס בתוך שנה לגירעון של 150 מיליון שקל

אסותא אשדוד / צילום: אמיר גוטפריד
אסותא אשדוד / צילום: אמיר גוטפריד

ועדת הכספים החליטה היום (ד') לתמוך בסגן שר הבריאות יעקב ליצמן (יהדות התורה) בבקשתו ממשרד האוצר להגדיל את התמיכה בבתי החולים הציבוריים מ-200 מיליון שקל למיליארד שקל.

הנורה האדומה נדלקה סביב מצבו של בית החולים אסותא אשדוד, אשר נתן שירותי רפואה ברמה הנהוגה על ידי בתי החולים אסותא - ונכנס בתוך שנה לגירעון של 150 מיליון שקל.

בתי החולים הציבוריים (להבדיל מבתי החולים הממשלתיים) משרתים את כלל הציבור כחלק ממערכת הבריאות הציבורית (כלומר לא כבתי חולים פרטיים) אך אינם מנוהלים על ידי משרד הבריאות. בתי החולים הללו מתנהלים לרוב על ידי עמותות והם נמצאים בשנים האחרונות בגירעון קבוע. הרשימה כוללת בין היתר את הדסה ושערי צדק בירושלים, בית החולים הצרפתי, האנגלי והאיטלקי בנצרת, לניאדו בנתניה, והחבר החדש בשכונה - אסותא אשדוד, שהוקם על ידי קבוצת מרכזי אסותא הפרטית, כבית חולים ציבורי. בתי החולים של קופת חולים כללית נחשבים גם הם לבתי חולים ציבוריים.

בתי החולים הציבוריים סובלים מגירעונות כבדים ומתת תקצוב על ידי המדינה. בעוד תקציב המדינה לבתי החולים הממשלתיים מגיע ל-1.86 מיליארד שקל, הרי שתקציב המדינה לבתי החולים הציבוריים מגיע כאמור רק ל-200 מיליון שקל. אף שבתי החולים הללו אינם ממשלתיים, לעיתים קרובות הם היחידים שמשרתים פריפריה גיאוגרפית מסוימת. כל עוד המדינה מסתמכת עליהם, היא גם חייבת למנוע מהם לקרוס - על כך הסכימו היום בדיון מנהלי בתי החולים שנכחו בו וכל חברי הכנסת הנוכחים הצדיקו אותם.

לדברי פרופ' ארי שמיס, מנהל אסותא מרכזים רפואיים החברה-האם של אסותא אשדוד, אמר כי: "אסותא הוא פלא, בית חולים ציבורי חדש שקם ונותן שירותים מצוינים, אבל אנחנו נמצאים בבעיה תזרימית שמסכנת אותנו בסגירת בית החולים אפילו החל מאוקטובר הקרוב". ליצמן הגיב כי "לא אתן לאסותא אשדוד ליפול. לא אתן לאף בית חולים בארץ ליפול".

ראובן קוגן, סמנכ"ל הכספים של קופת חולים כללית המפעילה בתי חולים רבים, אמר: "איך בעצם המערכת שורדת את הגירעון? דוחה טיפולים ודוחה תשלומים. דוחה טיפולים - כלומר התורים מתארכים. דוחה תשלומים - הספקים סופקים את זה. המצב מתקרב למשבר פיננסי. יש לנו תשתיות שהושקע בהן הון עתק, והן עלולות לעמוד ריקות בקרוב כי אנחנו כי לא יכולים לממן את הטיפול השותף".

מנכ"ל בית החולים העמק בעפולה, ד"ר אורנה בלונדהיים, אמרה כי: "התשתית שלנו מצויינת אבל מפסיקה לעבוד אחרי 3-4 בצהריים ולכן נוצרים תורים לא סבירים. אנשים מחכים שנה או יותר לפרוצדורות משמעותיות. אלף איש שמחכים שנה לניתוח קטרקט. מאות אנשים לניתוחים אורתופדיים. עשרות אנשים מתנהלים עם קטטר בגלל דחיית ניתוח לטיפול בהגדלת הפרוסטטה".

פרופ' פהד חכים, מנהל בית החולים האנגלי בנצרת, אמר כי: "לא יכול להיות שבתי החולים הלא ממשלתיים מקבלים תת תקצוב. שוויון זה לא משהו שאנחנו צריכים להתחנן אליו. באתי למערכת כדי לחדש, לבנות עתיד, ולא כדי לדון על גרעון כל ימי. לא יכול להיות שהמערכת תמשיך ללכת בכיוון הזה, כי כל אחד מאיתנו הוא צרכן של המערכת הזו, וגם אמא ואבא שלכם".

פרופ' יונתן לוי, מנכ"ל בית החולים שערי צדק, אמר כי: "אף בית חולים היום לא יכול לאזן את עצמו. פעם הסביבה הייתה אחרת. אסותא אשדוד הוא דוגמה של בית חולים שקם בסביבה של היום, ומשרת ציבור רחב ולא את רמת החייל, והנה הוא קורס עוד לפני שהוא מתרומם".

מיקי זוהר (ליכוד) אמר כי: "אם נצליח להעביר את החלטת התקציב הזו, המשמעות שלה היא הצלת חיים רבים. כל שיטת התקצוב של בתי החולים הציבוריים היא נוראית. בכל שנה בתי החולים הציבוריים מתחננים שנעזור להם לסגור את הגירעון, שמגיע על הנייר ל-3 מיליארד שקל ובפועל הוא כנראה גבוה מכך. הכסף שהובטח לבתי חולים שיתייעלו ויקצרו תורים, נעלם איפה שהוא. צריך פעם אחת לתקצב אותם כראוי ואז לעודד יעילות".

איתן ברושי (המחנה הציוני): "אמרתי לשר האוצר כי מצב הבריאות נראה כך כי אין באוצר תוכנית עבודה כוללת לטיפול בבעיות הבריאות. תוכנית חירום שמנהלי בתי החולים יביאו אל האוצר והוא יחתום עליה. הוא אמר לי - מקבל את ההערה".

כל הנוכחים בדיון הסכימו כי יש לפנות בעניין זה לאוצר. נציגת משרד האוצר ציינה כי האוצר כבר הגדיל את ההשקעה בבריאות בתקציב האחרון ב-2.5 מיליון שקל, על ידי הרפורמה בסיעוד ובתחום רפואת השיניים, אולם דבריה נקטעו, כך שעמדת האוצר בסופו של דבר לא נשמעה.

אי שוויון בין בתי החולים

הדיון נסוב גם סביב חלוקת העוגה בין בתי החולים הציבוריים השונים. ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) ציין את חוסר התקצוב של בתי החולים בנצרת. ח"כ מיקי זוהר הדגיש את מצבו של בית החולים אסותא באשדוד שכן הוא משרת את הדרום, ואילו ח"כ מיכל בירן ציינה כי לא תוכל לתמוך בתקציב לבתי החולים שמפלים נגד טיפולי פוריות לזוגות לא נשואים ונשים יחידניות. לכך ענה מנכ"ל בית החולים שערי צדק פרופ' יונתן הלוי, כי חד משמעית אין אפליה כזו.

בעניין אסותא אשדוד ובתי החולים בנצרת אמר ליצמן: "באנו לדיון במצבם של בתי החולים הציבוריים, אתה לא יכול להזכיר בדיון כזה רק בית חולים אחד".

זוהר: "הדמוקרטיה מאפשרת לי להזכיר מה שאני רוצה".

ליצמן: "זו הפעם ראשונה שאני שומע שבקואליצה יש דמוקרטיה".

ליצמן הוסיף כי: "אי אפשר לומר שאני מפלה את בתי החולים בנצרת. אישרתי להם חדר צנתור (משרד הבריאות צריך לאשר את הצבתם של מכשירים מיוחדים בבתי החולים שכן הוא אחר כך מממן את השימוש בהם ישירות או דרך תקציב הקופות - ג"ו), למרות שלא הגיע להם".

זוהר ענה בציניות: "לא הגיע להם כי אין להם לב".

ליצמן: "לא הגיע להם כי בכל בית חולים נצרתי יש רק 100 מיטות, ולפי התקנות לא מגיע לכל בית חולים עם 100 מיטות חדר צנתור, אבל אישרתי לבתי החולים בנצרת כי הם הבטיחו שיתאחדו, וזה לא קרה".

טיבי: "לנצרת אין בית חולים ממלכתי. בית החולים בנצרת נותן שירות גם ליהודים באזור. כרגע הוא בסכנת קריסה. המצב המקרוסקופי מחייב השקעה יתרה בנצרת, ולא להיפך".