אייפקס מקדמת את הנפקת זאפ: פרסמה טיוטת תשקיף שנייה

אחד הנושאים החדשים שמציגה זאפ בטיוטת התשקיף המעודכנת היא מדיניות תגמול נושאי משרה בחברה • בנוסף, עודכן נושא הקצאת אופציות למנכ"ל החברה, אילן צחי ולעובדים ונושאי משרה בכירים

צחי אילן, מנכ"ל זאפ / צילום: איל יצהר
צחי אילן, מנכ"ל זאפ / צילום: איל יצהר

למרות הקשיים שבהם נתקלת קרן אייפקס עם תוכניותיה להנפקת מניות ראשונית (IPO) של חברת זאפ, בשלב הנוכחי היא לא מוותרת עליהן, וממשיכה להתקדם עם המהלך, ולצורך כך פרסמה אתמול טיוטת תשקיף שנייה. בימים האחרונים ניהלו אייפקס וחתמי ההנפקה, בראשות לאומי פרטנרס, שיחות אינטנסיביות מול כמה גופים מוסדיים, בניסיון להגיע להבנות לגבי מחיר שיאפשר להוציא את ההנפקה לפועל.

ככל הידוע, המוסדיים מבקשים קיצוץ אגרסיבי של כ-40% במחירה של זאפ, לשווי של כ-400 מיליון שקל, לעומת שווי ראשוני של כ-650-700 מיליון שקל שלפיו ביקשה אייפקס לבצע את ההנפקה, וכך או אחרת, טיוטת התשקיף המעודכנת שפורסמה לא מחדשת בנושא ולא נוקבת בשווי אפשרי לזאפ בהנפקה. בשלב הנוכחי גם מועד ההנפקה עוד לא ידוע.

אחד הנושאים החדשים שמציגה זאפ בטיוטת התשקיף המעודכנת היא מדיניות תגמול נושאי משרה בחברה. מטרותיה העיקריות, לפי זאפ, כוללות בין היתר הלימה בין האינטרסים של נושאי המשרה לבין אלו של החברה, גיוס ושימור מנהלים בכירים שיוכלו להוביל אותה להצלחה ארוכת-טווח, יצירת מוטיבציה להשגת ביצועים עסקיים גבוהים "מבלי ליטול סיכונים בלתי סבירים" וכן יצירת איזון בין מרכיבי התגמול השונים.

עניין פרסום מדיניות התגמול מגיע זמן קצר לאחר התייחסותה של חברת הייעוץ למוסדיים אנטרופי לרמת הממשל התאגידי של זאפ, שלראייתה היא נמוכה, כמו אצל יתר החברות העומדות לקראת הנפקה אפשרית, ואחת מהנקודות שאותן הזכירה אנטרופי בעניינה של זאפ נגעה להיעדר מדיניות תגמול.

עוד בענייני תגמולים, זאפ מעדכנת כעת כי בכפוף להשלמת ההנפקה היא תקצה לנושאי משרה בכירים ועובדים אופציות הניתנות למימוש במחיר דומה למחיר המניה בהנפקה, ובשיעור של 1.5% מהון מניות החברה, עיקרן (1% מההון) לנושאי המשרה והיתר לעובדים.

זאפ מתייחסת בפירוט לתנאי העסקת המנכ"ל אילן צחי, שלו היא מתכננת להקצות אופציות בתנאים דומים, בשיעור של 1.5% מהון החברה. נוסף על כך, מעדכנת זאפ כי צחי עשוי להיות זכאי למענק שנתי של עד תשע משכורות, "בכפוף לתנאי הסף שנקבעו במדיניות התגמול ועל פי המדדים והיעדים שייקבעו למנכ"ל".

צחי מכהן כמנכ"ל זאפ מתחילת 2016, והסכם העסקתו הוא ללא הגבלת זמן, ויש לו ולחברה אפשרות לסיימו בהודעה מוקדמת של 90 יום. עלות שכרו השנתי של צחי ב-2017 עמדה על יותר מ-1.2 מיליון שקל, ויחד עם מענק של 450 אלף שקל, סך עלות העסקתו אשתקד התקרבה ל-1.7 מיליון שקל.

כמו כן, זאפ מעדכנת כעת כי בשנתיים האחרונות לא חל שינוי מהותי במספר לקוחות הקבוצה, העומד כיום על קרוב ל-23 אלף, ומציגה נתונים נוספים בנוגע לאתרי הקבוצה, ובהם כמות הכניסות הכוללת אליהם בחלוקה לפי שנים, שמהם עולה כי בשנה שעברה נכנסו לאתריה כ-201 מיליון גולשים - עלייה של 4% ביחס ל-2016.

זאפ, שעיקר פעילותה בתחום הפרסום והשיווק לעסקים קטנים ובינוניים באמצעות הפעלת אתרי אינטרנט, גם מתייחסת לתחרות אפשרית עם ענקיות הסחר הבינלאומיות, דוגמת אמזון, איביי ונוספות, ומעריכה כי כוונתה של אמזון להיכנס לפעילות קמעונית בישראל "עשויה להוות בטווח הארוך תחרות בשירותי השיווק והפרסום שמספקת החברה". בזאפ מוסיפים בנושא, כי "כניסה פוטנציאלית שכזו עתידה לעודד עסקים קטנים ובינוניים להרחיב את הנוכחות הדיגיטלית שלהם ולתרום להאצה בצמיחתו של שוק הסחר המקוון שבו פועלים לקוחותיה של החברה".