האם פרופ' שטיין "ישמרן" את העליון?

שמרנותו של העליון תלויה בנשיאתו שקובעת הרכבי שופטים בעתירות בבג"ץ

פרופ' אלכס שטיין, שופט בית המשפט העליון / צילום: רפי קוץ
פרופ' אלכס שטיין, שופט בית המשפט העליון / צילום: רפי קוץ

היום (ה') הושבע פרופ' אלכס שטיין לשופט בבית המשפט העליון. המינוי של שטיין מסמן את המשך הניסיון של שרת המשפטים, איילת שקד, "לשמרן" את בית המשפט העליון ולרסן את כוחו. להביא לכך שבג"ץ לא יתערב או יתערב פחות בחקיקת הכנסת ובהחלטות הממשלה. האם מינוי שטיין יביא לשינוי ששקד מייחלת לו?

למרבה האירוניה, הדבר תלוי בעיקר בנשיאת העליון, אסתר חיות, שיכולה לקבוע את הרכבי השופטים שידונו בעתירות הרגישות שידונו בעתיד בבג"ץ. בניגוד לרושם שלעתים נוצר, העליון מקדיש את רוב זמנו לדיון בערעורים אזרחיים ופליליים על החלטות של ביהמ"ש המחוזי. רק כ-10% מהתיקים הם עתירות נגד רשויות השלטון, שבהן דן העליון בשבתו כבית המשפט הגבוה לצדק. מתוך אותם 10%, רק עתירות בודדות הן רגישות וכאלה שבהן ישנה התנגשות בין בג"ץ לבין שתי רשויות השלטון האחרות, הממשלה והכנסת.

עכשיו, אם באותן עתירות רגישות ונדירות, אלו שההכרעה בהן היא הכי חשובה לשקד ולחבריה בממשלה, תחליט חיות לשבץ שופטים שמרנים, כמו שטיין, נעם סולברג או יוסף אלרון, אזי דרכה של שקד תצלח. אבל אם חיות תקבע כי באותן עתירות רגישות ידונו שופטים שנחשבים בעלי תפיסה אקטיביסטית, כמו עוזי פוגלמן, דפנה ברק-ארז או מני מזוז, אזי למינוי של שטיין יהיה פחות ערך מבחינתה של שרת המשפטים.

אגב, בתקופתה של מרים נאור כנשיאה, היא הפעילה את סמכותה לקבוע את הרכב השופטים הדנים בתיקים בעליון ב-54 מקרים בלבד, מתוך 4,000 תיקים שנדונו. הרכבי השופטים ברוב המוחלט של התיקים שובצו באופן אקראי על ידי יומן ביהמ"ש בלא מעורבותה של נאור. יהיה מעניין לראות אם לאור השינויים הפרסונאליים בעליון, חיות תיאלץ להיות מעורבת יותר מקודמתה בשיבוץ ההרכבים.