קרן טנא רוכשת 50% ממניות חוליות ביותר מ-100 מיליון שקל

טנא תשלם כ-70 מיליון שקל לקיבוץ שדה נחמיה ובמקביל תזרים לחברת מוצרי הפלסטיק כ-30 מיליון שקל • בעסקה נוספת רכשו קרן קדמה ופועלים שוקי הון את חברת המתכת איסכור תמורת כ-100 מיליון דולר

מפעל איסכור/ צילום: איל פישר
מפעל איסכור/ צילום: איל פישר

קרנות ההשקעה המקומיות ממשיכות לחפש מטרות מקומיות לצורך השקעה ורכישה. ביממה האחרונה דיווחו שתיים מהן על עסקאות חדשות בהיקף כולל של מאות מיליוני שקלים. בעסקה הראשונה רכשה קרן טנא 50% ממניות חברת מוצרי הפלסטיק חוליות של קיבוץ שדה נחמיה בהשקעה של יותר מ-100 מיליון שקל. בעסקה נוספת רכשו קרן קדמה ופועלים שוקי הון 100% ממניות חברת איסכור תמורת כ-100 מיליון דולר במזומן (כ-370 מיליון שקל).

קרן טנא, שמתמחה בהשקעה בחברות תעשיה קיבוציות, הסכימה לשלם יותר מ-70 מיליון שקל לקיבוץ שדה נחמיה וחבריו, ובמקביל להזרים לחוליות עצמה סכום נוסף של יותר מ-30 מיליון שקל תמורת הקצאת מניות. חברת חוליות, שהוקמה ב-1947, עוסקת בתחום הייצור של מוצרי צנרת לענף הבנייה והתשתיות. היא נחשבת לחברת הפלסטיק הראשונה של התעשייה הקיבוצית ונמצאה עד כה בבעלות מלאה של קיבוץ שדה נחמיה.

מחזור המכירות השנתי של חוליות נאמד ביותר מ-200 מיליון שקל ועם לקוחותיה בישראל נמנים ש.אל, מנדלסון, רפא"ל, חברת החשמל, תנובה, מוטורולה, אלביט מערכות, בזק, טבע ועוד. כ-13% מפעילותה של חוליות קשורה לתחום פתרונות האחסון בשוק הרפואי, המשרדי והטכני לאחסון חלקים קטנים.

חוליות רוצה להתחזק בחו"ל

מפעלה הראשי של חוליות נמצא בקיבוץ שדה נחמיה והוא משתרע על פני 15 אלף מ"ר, כאשר מתקני הייצור שבו פועלים בטכנולוגיות של הזרקה ושיחול (אקסטרוזיה). בשנים האחרונות חוליות צומחת בקצב דו ספרתי ופניה לשווקי חו"ל והגדלת היצוא.

בשנת 2014 חוליות רכשה מפעל לייצור מערכות אינסטלציה בסלובניה, על מנת לשרת את השוק האירופאי בו היא פעילה בכ-15 מדינות, ביניהן איטליה, אוסטריה, ספרד, דנמרק, שוודיה, גרמניה, יוון, סרביה וקרואטיה. בשנת 2015 הקימה חוליות מפעל בגוג'אראט שבהודו, המתמקד בצנרת אקוסטית לגורדי שחקים בערים הגדולות של הודו.

יהודה בן חיים, יו"ר דירקטוריון חוליות, הסביר כי מטרת העסקה היא לאפשר מחד אקזיט לחברי קיבוץ שדה נחמיה ומאידך לחזק את מערך החברות של חוליות בחו"ל. אילון בכרך, יו"ר קיבוץ שדה נחמיה ומי שהוביל את העסקה מטעם הבעלים, הדגיש כי עסקת המכירה יצרה את התנאים להבטיח את המשך הצמיחה של חוליות.

מפעל חוליות בקיבוץ שדה נחמיה/ צילום: אתר החברה
 מפעל חוליות בקיבוץ שדה נחמיה/ צילום: אתר החברה

איסכור: הכנסות של מיליארד שקל בשנה

במסגרת עסקה נוספת, הקימו קרן קדמה ופועלים שוקי הון חברה משותפת, כאשר קדמה מחזיקה ב-80% ממנה והיתרה בידי פועלים שוקי ההון. החברה המשותפת רכשה את איסכור מידי קבוצת מקסטיל שבסיסה בדרום אפריקה ונחשבת אחת הקבוצות הגדולות בעולם בתחום סחר ועיבוד של מוצרי פלדה ומתכת. קרן קדמה מנהלת כמיליארד שקל בשתי קרנות, ומנוהלת על ידי אורי עינן, גלעד הלוי וגלעד שביט. 

איסכור נוסדה ב-1973, ונחשבת כיום לגדולה בישראל בעיבוד, חיתוך, סחר ושיווק פלדה ומתכות. החברה מוכרת מעל ל-300 אלף טון של פלדה מדי שנה, ומעסיקה כ-450 עובדים בשלושה אתרי ייצור - ברמלה, קריית גת ובאר שבע. לאיסכור בסיס לקוחות מבוזר, היקף הכנסותיה נאמד בכ-1 מיליארד שקל והיא מייצרת רווח תפעולי תזרימי (EBIDTA) של כ-80 מיליון שקל בשנה. כמו-כן, מחזיקה איסכור בעלות על מבנים וקרקעות בשווי מוערך של מאות מיליוני שקלים.

איסכור פועלת באמצעות כמה יחידות עסקיות: 1. מרכזי שירות למוצרי פלדה ומתכות שטוחות עם ציוד לגזירה, חיתוך, ערגול (עיבוד מתכת ליריעות דקות) וכיפוף; 2. רשת מחסני פלדה למוצרים ארוכים, קורות ומוטות פלדה, ברזל מקצועי, ברזל בניין, פלטות ופחים; 3. מפעלים לייצור צינורות ופרופילים מרותכים במגוון מידות ואיכויות; 4. מערכי חיתוכי להבה צורניים של פלטות ופחים עבים; 5. מחלקת מתכות אל־ברזליות המתמחה במוצרי אלומיניום ופלדות אל־חלד, וכן מפעל לגילוון בחום וצביעת מוצרי פלדה ומתכת.