40% מהגופים הציבוריים לא עומדים ביעדי העסקת בעלי מוגבלות

לפי הנתונים שהופקו ע"י המוסד לביטוח לאומי, למרות דרישת החוק ל-5% עובדים עם מוגבלות, רק 61% מהגופים הציבוריים הצליחו לעמוד ביעד זה • חצי הכוס המלאה: עלייה של 16% משנת 2016

נכה / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
נכה / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

נתונים שמפרסמת היום (ג') נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים, מעלים נתונים מטרידים בקשר לעמידת הגופים הציבוריים ביעדי ההעסקה של ייצוג הולם של אנשים עם מוגבלות לשנת 2017.

לפי הנציבות, רק 61% מהגופים הציבוריים אכן עומדי ביעדים שנקבעו בחוק, במסגרת חובת ייצוג הולם לאנשים עם מוגבלות בגופים ציבוריים גדולים.

הנתונים שמפורסמים כעת הופקו על-ידי המוסד לביטוח לאומי, כחלק מתהליך יישומו של תיקון 15 לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. תיקון זה מחייב גופים ציבוריים המעסיקים 100 עובדים לפחות, להעסיק לפחות 5% אנשים עם מוגבלות משמעותית כהגדרתה בחוק.

החוק עצמו נועד לסייע בקידום העסקה של אנשים עם מוגבלות אשר נתקלים לא אחת בחסמים ובקושי להשתלב בשוק העבודה, ולפתוח עבורם את דלתות המעסיקים הציבוריים.

על-פי החוק, מעסיקים נדרשים לבצע שורה של פעולות לקידום הייצוג ההולם בקרב עובדיהם וביניהם, בין השאר, למנות ממונה תעסוקה שיהיה אמון על נושא זה.

בנוסף, החוק מקנה לנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות סמכויות פיקוח ואכיפה על רשויות ציבוריות, כאשר לנציבות שירות המדינה עצמה ניתנו סמכויות בנושא אותן היא יכולה להחיל על משרדי הממשלה השונים.

לפי נתוני הנציבות לשנת 2017, מתוך 328 הגופים הציבוריים שנבדקו, רק 61% מהגופים עומדים ביעד העסקה של 5% ומעלה, 22% עומדים ביעד רמה בינונית (3.5%-5%), 14% עומדים ברמה נמוכה (2-3.5%), ורק 3% לא עומדים ביעד כלל.

ראוי לציין כי הנתונים המפורסמים כעת מהווים שיפור ניכר מהנתונים שפורסמו לגבי שנת 2016, אז עמדו ביעד החוק (5% עובדים עם מוגבלות משמעותית) 45% מהגופים בלבד. 

נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, אברמי טורם, מסר: "הנתונים אודות מצב הייצוג ההולם בגופים ציבוריים מעידים על שיפור שחל בתחום תעסוקת אנשים עם מוגבלות במגזר הציבורי ועל השינוי בשטח בעקבות החקיקה החדשה. מעסיקים שאני נפגש עמם מעידים יותר מבעבר על מחויבותם לקידום החוק ומימושו ועל תרומתם החשובה והאמתית של אנשים עם מוגבלות המועסקים בארגוניהם. רק בעבודה זה לצד זה ניצור פה חברה ישראלית שוויונית יותר ומכילה יותר. אני בטוח כי בשנים הבאות נמשיך ונראה עוד ועוד גופים ציבורים אשר עומדים ביעד. למרות זאת, אתגרים רבים עוד לפנינו, ועל כולנו לפעול כך שאנשים עם מוגבלות לא יתקלו באפליה במקומות העבודה, בקושי בקליטה ובפיטורים על רקע מוגבלות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות פועלת גם באמצעות הכלים המשפטיים שברשותה כדי למגר גילויים של אפליה מאין אלה".