טיול | מדבר הוט קוטור: אירוח מדברי בתפירה אישית

עם ליל המטאורים, פסטיבל ערד ובריזת המדבר בבין הערביים, התושבים היצירתיים משלבים כוחות לקידום התיירות לאזור

16-8-18-טיול-ערד - 16-8-18 / צילום: אורלי גנוסר
16-8-18-טיול-ערד - 16-8-18 / צילום: אורלי גנוסר

במרפסת של יונת מורדוך יש בריזה מחיה. שעות אחר הצהריים בערד הן שעות נפלאות. בזמן שמישור החוף סובל מלחות בלתי נסבלת, האקלים של מדבר יהודה עושה עמנו חסד ונופיו נפרסים מאופק לאופק, צבועים בגוני צהוב וחום ומשרים איזו רגיעה בשקט המונוכרומטי.

מורדוך הקימה את "יונת מדבר", בית מלאכה לרוקחות טבעית ומסורתית, המשלב את עיסוקה כמדריכת סיורים להכרת צמחי המדבר בנחל כידוד הסמוך, עם עבודתה בייצור קוסמטיקה טבעית. בגינתה אנחנו מקבלים הסברים על תכונות וסגולות רפואיות של צמחי המדבר, ואחר כך היא מכניסה אותנו לבית המלאכה שלה, להתענג על ניחוחות הסבונים שהיא מכינה מחומרים טבעיים (כולל סבון מבירה!). על הדרך היא גם נותנת סדנת בזק להכנת מסיכת פנים מחמר ירוק ולבן. וחוץ מזה שהיא חייכנית ונעימה, היא מלאה ידע ומעבירה אותו בפשטות ובנעימות (טל' 052-5307616).

מורדוך חברה בעמותת התיירות החדשה שהקימו בערד תושבים מקומיים, שמטרתה לגייס תיירנים, ליצור שיתופי פעולה, לאגד משאבים ולקדם את התיירות בעיר. היא פועלת כחצי שנה, וכבר יש תוצאות. יש יותר מבקרים ועלייה מתמשכת בביקוש ללינה ולפעילויות.

גילי סופר, אחד היזמים, מספר על פתיחת עסקי אירוח, תפוסות גבוהות ופרויקט אירוח ביתי בסגנון Eat with. "התיירות בעולם היא במגמה של מקומיות. תיירים רוצים מפגש עם אנשים מקומיים ואירוח ביתי, מה שתורם לכלכלה מקומית מקיימת".

סופר, עיתונאי ממרכז הארץ בעברו שהפך לאיש מדבר, רוקם בעצמו בימים אלה מה שהוא מכנה "אירוח מדברי בתפירה אישית" (טל' 052-2314137).

ערד ידועה בתור מוקד לאמנויות, ומלבד רובע האמנים עובדים בעיר רבים נוספים עם "בתים פתוחים". חלקם פתוחים רק בחגים וכמה מהם פעילים כל השנה. סקרנו כמה בתים כאלה. התחלנו אצל בוריס קופילביץ, אמן שמתמחה בברזל ויוצר עבודות בשיטה קרה, דהיינו בכיפוף בלבד. אבל מה שפער את עינינו היו עבודות העץ שלו. קופילביץ לוקח גוש עץ ויוצר ממנו פסלים מורכבים תלת-ממדיים בגילוף סבלני ומדויק. הבית שלו הוא מוזיאון, אבל העבודות כלל אינן למכירה. בעיניי, זה מקום חובה לביקור (טל' 054-2018909).

אצל כהן אביטן חנכנו את מתחם "שמיים במים" שהקימה בחצר ביתה. בבריכה הטיפולית היא מזמינה לטיפולי וואטסו והידרותרפיה פרטניים, וגם לאירועים קבוצתיים קטנים של כיף במים.

סדנה מסוג אחר אפשר לקבל אצל רוני וולדמן פרח, שמתמחה בריקוד רג'אסטני ופלמנקו ומחוללת גם בסגנונות אחרים, וגם היא מעבירה סדנאות מהנות (טל' 054-7893327).

קינחנו ב"שטיפה אנרגטית", כך מכנה רחל ינאי, אמנית ומטפלת, את מה שהיא מציעה לאורחיה. לדבריה, אם מרגישים עייפות או נפילת אנרגיה במהלך היום, תרגול בן חמש דקות בלבד, שמשלב תרגילים מצ'יקונג, שיאצו, רפלקסולוגיה ורייקי יעורר אתכם מחדש (טל' 050-5518756).

אחר כך הגענו למשפחת בר שדה ל"מדורת השבט". אלי ודגנית מארחים מדי שישי מה שהם קוראים "משתה אבירים" בשולחן עמוס כל טוב. הכוכבים הם הבשרים שיוצאים מהמעשנת. חוץ מזה היו מרקים נפלאים, ממרחים נימוחים, סלטים ועוד. האירוח נדיב, היין שהם מייצרים בעצמם זורם והסיפורים מרתקים וקולחים (טל' 050-4224777).

את הערב בילינו בכפר נוקדים. הכפר הזה משתנה כל הזמן ונמצא במגמת גדילה ופיתוח מתמידים ויצירתיים. בסוף השבוע הקרוב (17-18.8) יחגגו כאן את סוף מטר המטאורים.

זה יתחיל בסדנת תופים של ליאור אוקנין שמלמד מקצבים שונים, תיפוף ואלתור כמו גם תקיעה בשופר (!). בסדנאות יהיו גם שירה וריקודים. אחר כך תהיה סדנת כוכבים בהדרכת יוני גריצנר, שמנגיש את תחום האסטרונומיה בפשטות מקסימה עם סיפורים ומידע על גרמי השמיים. גריצנר פיתח שעון כוכבים המסייע להתמצאות בשמיים שמתאים גם לילדים ופותח דלת רחבה לתחום.

ככלל, בכל סוף שבוע יש פעילות כלשהי במקום, והיא משתנה בכל פעם: צפייה בכוכבים, סיור עקרבים, משחקים לילדים, ערבי מוזיקה להורים ועוד. יצאנו איתו לשטח לסיור עקרבים שכזה - חוויה יוצאת דופן. קשה לתאר כמה מרגש לפגוש בייבי עקרב או עקצן צהוב, הכי ארסי בארץ. אל דאגה, זה לא מסוכן. שומרים מרחק, נועלים נעליים ונסחפים בחוויה (טל' 08-9950097).

בשבוע הבא (19-23.8) יתקיים בערד פסטיבל המוזיקה המסורתי, זו הפעם ה-36. השנה יופיעו אמנים כמו חוה אלברשטיין, מוש בן ארי, גלי עטרי, שירי מימון, אסף אמדורסקי שלומי שבן ויעל קראוס - במחווה לחלונות הגבוהים, יובל דיין, שימי תבורי, רבקה זהר ולירון לב, אסף אשתר, הפרברים, דן תורן, הדג נחש ועוד.

ייערכו גם מופעי זמר מיוחדים לילדים, במטרה להנחיל את האהבה לזמר עברי כבר מגיל צעיר. חלק מהמופעים יתקיימו תחת כיפת השמיים, אחרים בחללים סגורים וממוזגים.

למידע נוסף: https://arad.smarticket.co.il

סיורי סליחות יחודיים

לסיורי הסליחות העונתיים מצטרפת גם מחלקת התיירות של הרובע היהודי בירושלים. בסיור משולבים שחקנים המגלמים דמויות מההיסטוריה ומהאווירה של העיר, בהן גבאי סליחות, כהן גדול ברובע ההרודיאני או תהילה של ש"י עגנון. הסיור מסתיים בכותל המערבי ובמפגש עם פייטן שמכניס לאווירת הסליחות עם מנגינות ופיוטים. 65 שקל, בהרשמה מראש בטל' 4987* או באתר: www.rova-yehudi.org.il