בתי ספר | בלעדי

מנהלי בתי ספר למנכ"ל משרד החינוך: "מעמדנו הופקר"

בפגישה עם מנכ”ל המשרד שמואל אבואב דרשו נציגי המנהלים העלאת שכר וביטוח אחריות מקצועית • 750 מנהלים הצטרפו ליוזמה להקמת ארגון יציג חדש, עליה פורסם לראשונה ב"גלובס"

תלמידים בבית ספר / צילום: תמר מצפי
תלמידים בבית ספר / צילום: תמר מצפי

נציגי מנהלי בתי הספר נפגשו אתמול עם מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב, ודנו עמו בדרישותיהם לקידום מעמדם, הגדלת שכרם וסוגיות נוספות הרלוונטיות לתפקידם - כך נודע ל"גלובס". "מעמד מנהלי ביה"ס הופקר, ובכך נגרם הנזק למערכת החינוך היקרה לנו", כתבו המנהלים במסמך שהציגו בפני אבואב.

לפני חודש פורסם ב"גלובס" כי החלה התארגנות מנהלים חדשה, שמתכוונת להוביל הקמת ארגון יציג. הנושא עלה גם הוא בישיבה עם מנכ"ל המשרד. עד כה הצטרפו להתארגנות כ-750 מנהלים מתוך כ-4,500 מנהלים ברחבי הארץ. רוב המנהלים בהתארגנות החדשה מגיעים מבתי הספר התיכוניים למרות העובדה שחלק לא מבוטל מהבעיות משותף לשתי הקבוצות.

המנהלים חשים כי אין להם כיום ייצוג מספק בארגוני המורים, בין השאר בגלל ניגודי עניינים בין האינטרסים של המנהלים לאלו של המורים, דבר שבולט במיוחד בחופש הגדול, אז המורים לא עומדים לרשותם של המנהלים בכל הקשור להכנת בית הספר לשנת הלימודים הבאה. דבר נוסף שגרם לכעס אצל המנהלים היה הסכם השכר החדש של המורים בבתי הספר התיכוניים, שלטענתם לא כלל תגמול מספק למנהלים.

מסמך הדרישות שהציגו המנהלים בפני אבואב כולל כמה נושאים חשובים, אך המנהלים הדגישו כי קיימים נושאים נוספים שדורשים טיפול ושאינם מוזכרים במסמך. המנהלים מתכננים לערוך בהקדם פגישות נוספות עם עורכי דין ויועצי התקשורת, ולאחר מכן יתחילו ככל הנראה בגיוס כספים להתארגנות.

בנוגע לשכר ציינו המנהלים במסמך כי הם משתכרים שכר נמוך באופן מובהק ביחס לאחריותם, וכן בהשוואה לבעלי תפקידים אחרים במגזר הציבורי. חלקם אף מקבלים שכר נמוך מזה של מוריהם, ויש כאלו שאף נאלצים לוותר על חלק משכרם כשהם נכנסים לתפקיד; הם לא זוכים להכרה בוותק כמנהלים לתפקידים רלוונטיים אחרים; שכר המנהלים אינו גדל מעבר ל-36 כיתות, גם אם בית הספר גדול יותר; ושכר הבסיס נמוך במיוחד והדבר "מהווה פגיעה קשה בזכויות הפנסיוניות".

בהמשך התייחסו המנהלים לכך על כתפיהם מוטלת אחריות רבה, אך היקף הסמכויות שלהם מצומצם למדי. הם ציינו כי קיים פער עצום בין הצהרות המשרד לגבי אוטונומיה ניהולית לבין המצב בשטח. גם העובדה כי למנהלים אין אפשרות לתגמל בעלי תפקידים בשכר פוגעת ביכולתם לנהל את בתי הספר שלהם בצורה המיטבית. עוד הם העלו כמה סוגיות נוספות שזקוקות לטיפול, כמו כפל רפורמות בבתי הספר השש שנתיים, חינוך מיוחד וכו'.

נושא נוסף אותו העלו המנהלים בפני אבואב הוא היעדר כיסוי ביטוחי וייעוץ והגנה משפטית חרף האחריות הכבדה שלהם. "מנהלי בתי הספר נושאים באחריות כוללת לעשרות אלפי פעולות ומהלכים יום יומיים המתרחשים בתחומי המוסד אותו הם מנהלים. מערכת החינוך חייבת להבטיח מוגנות של מנהלים. לכל היותר, מנהל ראוי שיהיה חשוף לנקיטת הליכים מקצועיים/משמעתיים במקרה של רשלנות בתפקידו, אך לא יעלה על הדעת שמנהל יהיה חשוף לסנקציות ממוניות בגין פעילות בתפקידו כמנהל בית הספר", כתבו המנהלים. הם גם דאגו לציין כי בעלי תפקידים במנהלי החינוך כן נהנים מכיסוי ביטוחי. בימים אלו מגבשים המנהלים הצעת ביטוח. המנהלים גם התייחסו לאלימות, פיזית ומילולית, שהם חווים מצד ההורים, והדגישו בפני אבואב את הצורך בחקיקה והבטחת אכיפה נוקשה כלפי מפרי חוק אלימים.