רווחי אלביט זינקו 47% - אך המשקיעים מודאגים, והמניה יורדת

החברה הביטחונית רשמה צמיחה של 9% בהכנסות, לרמה של 892 מיליון דולר • בנטרול סכום של 45.4 מיליון דולר שהוכר בשל שינוי בהחזקות אלביט בחברות סייברביט וביוניקס, הרווח הנקי ירד ב-16.4% והסתכם ב-57.5 מיליון דולר

בצלאל מכליס, נשיא ומנכ"ל אלביט מערכות / צילום: תמר מצפי
בצלאל מכליס, נשיא ומנכ"ל אלביט מערכות / צילום: תמר מצפי

החברה הביטחונית אלביט מערכות   פרסמה היום (ה') את דוחות הרבעון השני, בו רשמה צמיחה של 9% בהכנסות בהשוואה לרבעון המקביל, לרמה של 892 מיליון דולר, ועלייה של 47% ברווח הנקי המיוחס לבעלי המניות, ל-92 מיליון דולר. על הרווח הנקי השפיע לטובה סכום של 45.4 מיליון דולר שהוכר בשל שינוי בהחזקות - מדובר על החזקותיה של אלביט בחברות סייברביט וביוניקס, הראשונה מתחום הסייבר והשנייה מתחום המכשור הרפואי, ששתיהן צמחו באלביט על בסיס הטכנולוגיה הצבאית של החברה ופיתחו יישומים אזרחיים.

בשתי החברות בוצעו השקעות מצד גורמים שלישיים ברבעון השני, ועל רקע זה הגידול ברווח הנקי של אלביט. על בסיס Non-GAAP, בנטרול סעיפים חשבונאיים שונים ובהם השינוי בהחזקות, הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות של אלביט דווקא ירד ברבעון ב-16.4% והסתכם ב-57.5 מיליון דולר. במחצית הראשונה של 2018 אלביט רשמה הכנסות של כ-1.7 מיליארד דולר, צמיחה של 9.1% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. הרווח הנקי במחצית צמח ב-30.8% לכ-142 מיליון דולר והרווח הנקי Non-GAAP ירד ב-6.6% ל-112 מיליון דולר. בסוף הרבעון עמד צבר ההזמנות של אלביט על קרוב ל-8.1 מיליארד דולר.

במחצית הראשונה התזרים של אלביט מפעילות שוטפת היה שלילי בסך 1.1 מיליון דולר. בסוף התקופה היו לחברה בקופה כ-219 מיליון דולר. החברה צפויה להשלים בקרוב את רכישת תעש מידי המדינה, תמורת כ-1.8 מיליארד שקל. סכום נוסף של כ-100 מיליון שקל יהיה מותנה בעמידה ביעדים מסוימים.

תוצאות הרבעון של אלביט
 תוצאות הרבעון של אלביט

מכליס: "גידול אורגני במכירות"

"אני מאוד מרוצה מהתוצאות. הצגנו גידול של 9% במכירות ושל 10% בצבר ההזמנות", אמר היום נשיא ומנכ"ל אלביט, בצלאל (בוצי) מכליס. "הדוח מכיל לראשונה את רכישת Universal Avionics Systems שביצענו בארה"ב בתחום התעופה האזרחית, אך היא לא הסיבה המרכזית לגידול במכירות, שבעיקרו הוא אורגני".

מכליס ציין מספר גורמים חיוביים מהרבעון השני ובהם ההשקעות בסייברביט וביוניקס. לדבריו, "האסטרטגיה שלנו היא לקחת טכנולוגיה שיש בחברה לשוק האזרחי באמצעות שותפים. עשינו זאת פעמיים ברבעון: קלארידג' השקיעה 30 מיליון דולר בסייברביט שעושה חיל בתחום הגנת הסייבר לגופים אזרחיים, והוצאנו לשוק את ביוניקס, חברה שמפתחת טכנולוגיה מתקדמת לחדרי ניתוח, עם השקעה חיצונית של 11.5 מיליון דולר. אנחנו ממנפים את הנכסים הטכנולוגיים והקניין הרוחני שקיים באלביט".

בחלוקה לתחומי פעילות, מכירות כמעט כל התחומים צמחו במחצית הראשונה ובראשם מערכות היבשה, עם צמיחה של 21.7% לכ-257 מיליון דולר, והתחומים המוגדרים "אחרים" (בעיקר שירותי הנדסה וייצור לא ביטחוניים) שצמחו ב-18.4% ל-58 מיליון דולר. לעומת זאת תחום האלקטרו-אופטיקה רשם ירידה של 8.7% בהכנסות במחצית ל-155 מיליון דולר. לדברי מכליס, מדובר בעניין עונתי והחברה רואה גידול בביקושים גם בתחום זה.

על הקונסולידציה בשוק התעשיות הביטחוניות אמר מכליס כי "בסוף, התעשייה העולמית היא שוק של מעט שחקנים, וזה שוק של ענקים כי הוא דורש השקעות אדירות במו"פ ובשיווק. לוקח הרבה מאוד זמן מהרגע שמתחילים את הפיתוח ועד לרגע של מכירת המערכת. לכן יש קונסולידציה בכל העולם. ארה"ב מובילה את המגמה, ומספר החברות הולך וקטן כשגודל החברות הולך וגדל.

בארה"ב יש חברות עם מכירות של עשרות מיליארדים רבים, אנחנו - עם תעש נהיה במכירות של כ-4 מיליארד דולר, אז בראייה עולמית אנחנו לא חברה גדולה, אלא בינונית. עם זאת, מה שמיוחד באלביט ומהווה יתרון עבורנו הוא שיש לנו פורטפוליו מאוד רחב. בארה"ב, השוק כל כך גדול שקו מוצרים אחד יכול לתמוך בצמיחת חברה. בישראל השוק קטן ומכורח המציאות אלביט גדלה בהרבה מאוד קווי מוצר. זה נותן לנו יציבות ויכולת לשלוט על הגורל שלנו כי אנחנו שולטים בכל מרכיבי הפתרון".

מניית אלביט ירדה היום במסחר בתל-אביב בכ-4%. החברה שבשליטת מיקי פדרמן נסחרת בנאסד"ק ובתל-אביב בשווי 5.3 מיליארד דולר.