העלאת המחירים תבוטל? זה מה שכחלון מציע לתנובה

שר האוצר מציע לתנובה מנגנון עדכון אוטומטי למחירי החלב המפוקחים • ל"גלובס" נודע כי בתמורה תנובה תחזור בה מהעלאת המחירים שביצעה לאחרונה ושבישרה על גל ההתייקרויות רגע לפני החגים, וגם תמשוך את הבג"ץ שהגישה • שר החקלאות הטיל וטו על ההצעה

מקררי חלב בסופרמרקט / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
מקררי חלב בסופרמרקט / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

בעוד שהכותרות עוסקות במרץ בהעלאות המחירים של מוצרי המזון רגע לפני החגים, שר האוצר, משה כחלון, מנסה להחזיר את שד התייקרויות המחירים בחזרה לבקבוק. ל"גלובס" נודע כי אנשיו של השר כחלון נפגשו מיוזמתם בימים האחרונים עם מנכ"ל תנובה, אייל מליס, ועם התאחדות התעשיינים, שבראשות שרגא ברוש, והציעו להם לשנות את מנגנון קביעת המחירים של מוצרי החלב שתחת פיקוח, כך שאלה יעודכנו מעת לעת ללא חסימה מצד הדרג הפוליטי. בתמורה, יצרנית המזון הגדולה בישראל תחזור בה מהעלאות המחירים במוצרי החלב הלא-מפוקחים שעליה הודיעה לפני מספר ימים, וגם תמשוך את הבג"ץ שהגישה בגין אי-העלאת מחירי החלב שתחת פיקוח. את מחירי מוצרי החלב שתחת פיקוח קובעים שרי האוצר והחקלאות.

עוד נודע ל"גלובס" כי שר החקלאות, אורי אריאל, מתנגד לפתרון העברת האחריות על מחירי מוצרי החלב המפוקחים לדרגים המקצועיים - ללא צורך בהחלטה של הדרג הפוליטי - שאנשי כחלון הציעו השבוע כאמור, ואף הטיל עליו וטו. זאת, אף שהשר אריאל הציע פתרון דומה לפני כמה חודשים, קודם לגל ההתייקרויות הנוכחי, ושנדחה אז על-ידי כחלון עצמו.

לפי שעה, תנובה טרם ענתה על הצעת כחלון, כשהווטו שהטיל שר החקלאות מונע בינתיים התקדמות בסוגיה.

משרד החקלאות הודר מהפגישה  

למעשה, מדובר במעין נסיגה מצדו של השר כחלון, זאת לאחר שבמשך כמה חודשים הוא התנגד בתוקף לקחת חלק בייקור מוצרי החלב המפוקחים כדי לא להיתפס כמי שפוגע בציבור, בזמן שגם שר החקלאות וגם הגורמים המקצועיים במשרדי החקלאות והאוצר, תמכו בייקור שכזה. ואולם, החשש של כחלון התממש - תנובה העלתה מחירים, ובעקבותיה הצטרפה רשימה הולכת ומתארכת של יצרניות נוספות. 

תנובה אמנם לא הייתה הראשונה לייקר, קדמו לה סוגת באורז ויצרניות מוצרי נייר, אבל אין ספק שהמשקל הסגולי שלה גדול יותר, כשיש החושבים שזה אף קרה בגלל ההתנגדות של כחלון והצורך של יצרניות החלב - ובראשן תנובה וטרה, שבניהול טל רבן - לפצות עצמן על השחיקה ברווחי הפעילות במוצרים המפוקחים, כשבמקביל מחיר חומר הגלם שלהם - החלב הגולמי - התייקר. 

במהלך השבוע הנוכחי התקיימו שתי פגישות באוצר בין צמרת המשרד לנציגי התאחדות התעשיינים וראשי משק החלב, בהם צמרת תנובה, שהייתה הראשונה מבין המחלבות שייקרה את המוצרים הלא מפוקחים שלה בגל ההתייקרויות הנוכחי. הפגישה הראשונה התרחשה בצהרי היום ומשרד החקלאות הודר ממנה. לאחר שנציגיו לא הוזמנו לישיבה, נוצרה תרעומת במשרד, שם אף הבהירו לנציגי הרפתנים ומועצת החלב, ויש שיגידו שאף איימו עליהם, שינתקו קשר עם מי שילך לפגישה עם אנשי האוצר ללא משרד החקלאות. עם או בלי קשר, בפגישה הראשונה עם האוצר לא השתתפו מנכ"לית מועצת החלב, מיכל קראוס; יו"ר התאחדות מגדלי הבקר, אביתר דותן; ונציגי החקלאים, בהם מאיר צור ואבשלום (אבו) וילן.

יום לאחר מכן התקיימה הפגישה השנייה בין נציגי האוצר ובין נציגי התעשיינים ותנובה, והפעם גם בהשתתפות אנשי משרד החקלאות. בפגישה זו נדונה ההצעה של האוצר לפיה תנובה תחזור בה מהמהלך שהביא לגל ההתייקרויות ותמשוך את הבג"ץ שהגישה, ובתמורה ישונה המנגנון לקביעת מחירי מוצרי החלב המפוקחים שמשמעותיים עבורה וגם עבור מחלבות נוספות, בראשן טרה, שגם הגישה בג"ץ בנושא. תנובה וטרה טוענות כי ייקור מחיר החלב הגולמי למול אי-העלאת מחירי המוצרים שתחת פיקוח הביא לשחיקה של מאות מיליוני שקלים בתוצאותיהן.

המטרה: להוזיל מחירים לקראת החגים 

במקביל, כחלון מנסה לקדם מהלך לפתיחת מכסות ליבוא מוצרים אחרים, בהם פירות וירקות, בתקווה להוזיל מחירים בשוק לקראת תקופת החגים. גם כאן הדרך של כחלון אינה קלה ומהירה, זאת מאחר שהשר אריאל דורש תמיכה ישירה בחקלאים בתמורה לפתיחת המכסות, כשלדעת גורמים בשוק הקמעונאות מדובר במועד מאוחר מדי כדי שמהלך שכזה בכלל ישפיע על המחירים ברשתות בתקופת החגים.

"כדי לטוס לחו"ל על-מנת להיפגש עם חקלאים ומפיצים שם, לקיים עמם משא-ומתן, לחתום על הסכם, וגם להביא כמויות רלוונטיות לישראל שישפיעו על המחירים - שבועיים זה פרק זמן קצר מדי", אמר השבוע רמי לוי בהתייחס לכך.