משפחה ששווה 1.4 טריליון דולר: הכירו את המלוכה הסעודית

בית סעיד, שמורכב מ-15 אלף קרובי משפחה, הוא בית המלוכה העשיר בעולם • מה רוכש בכספו יורש העצר, ומה מקור ההון?

במרכז: יורש העצר הנסיך מוחמד בן סלמאן / צילום: רויטרס
במרכז: יורש העצר הנסיך מוחמד בן סלמאן / צילום: רויטרס

ההון של משפחת המלוכה הבריטית מוערך ב-88 מיליארד דולר, כך לפי חברת הייעוץ Brand Finance. עם זאת, המונרכיה הזו רחוקה מלהיות המשפחה המלכותית העשירה בעולם. 

מי שמחזיק בתואר הזה, כך לפי "CNBC", הוא בית סעוד - משפחת המלוכה של ערב הסעודית. שווי הבית, שמורכב מ-15 אלף קרובי משפחה (למרות שעל פי הערכות את רוב ההון מחזיקים רק 2,000 מהם) - מוערך בלא פחות מ-1.4 טריליון דולר. מדובר כמעט פי 16 משווי ההון של המלוכה הבריטית. 

בני משפחת סעוד בטקס השבעה של יורש העצר מוחמד בן סלמאן ב-2017 / צילום: רויטרס
 בני משפחת סעוד בטקס השבעה של יורש העצר מוחמד בן סלמאן ב-2017 / צילום: רויטרס

בדומה למלוכה הבריטית, בני משפחת המלוכה הסעודית שומרים בקנאות על פרטיות בכל הנוגע להונם. אך מה שכן ידוע, מרמז על אורח חיים מעורר קנאה, שכולל מטוסים פרטיים, יאכטות מפוארות, מסוקים מהשורה הראשונה, אחוזות רחבות ידיים ונכסים מפוארים מלאים ברהיטי זהב, ואף קופסאות ממחטות מצופות זהב.  

עם זאת, בני המשפחה גם תורמים כספים דרך ארגוני צדקה ומשקיעים באזרחי ערב הסעודית. לאחרונה, המדינה התחייבה לתרום מיליונים לקרן של World Bank, שתומכת בנשים יזמות. 

המלך סלמאן, מלך ערב הסעודית / צילום: רויטרס
 המלך סלמאן, מלך ערב הסעודית / צילום: רויטרס

מקור ההון המשפחתי

מקורו של העושר של בית סעוד הוא בעתודות הנפט שהתגלו לפני יותר מ-75 שנה, בעת שלטנו של המלך הראשון של ערב הסעודית, אבן סעוד. חברת הנפט המלכותית, עראמקו הסעודית, מעורכת ביותר מ-2 טריליון דולר. אם הערכה זו אכן נכונה - עראמקו היא אחת מחברות הנפט הכי רווחיות בעולם. 

מנהיג הלהקה

אחד מבני המשפחה המשפיעים ביותר הוא המלך סלמאן בן עבד אל-עזיז אאל סעוד, שעלה לשלטון לאחר מות אחיו, המלך עבדאללה ב-2015. המלך סלמאן (82), שמוערך ב-17 מיליארד דולר, העביר סמכויות רבות לבנו יורש העצר, הנסיך מוחמד בן סלמאן (32). 

הנסיך מוחמד בן סלמאן / צילום: רויטרס

העתיד של משפחת המלוכה

במאמץ להילחם בשחיתות בשנה שעברה, יורש העצר הנסיך מוחמד הכריח את עשירי ערב הסעודית למסור את הונם למדינה, בהם גם רבים מבני משפחתו. כתוצאה מכך, מגזין "פורבס" הוריד 10 סעודים מרשימת המיליארדים השנתית שלו. ערב הסעודית טוענת כי השיגה בחזרה יותר מ-100 מיליארד דולר בזכות "קמפיין השחיתות", אך לא ניתן לאמת את הסכום הזה. 

הדברים הטובים

לפי "הניו יורק טיימס", יורש העצר רכש לאחרונה ציור של לאונרדו דה וינצ'י בשווי 450 מיליון דולר, יאכטה ב-500 מיליון דולר וטירה צרפתית ב-300 מיליון דולר. לפי דיווחים, הנסיך מוחמד מחזיק גם בשני בתים בלונדון ובמתחם בחוף הדרומי בספרד. 

Chateau Louis XIV, שנמצאת ליד פריז ובבעלותו של הנסיך מוחמד / צילום: רויטרס
 Chateau Louis XIV, שנמצאת ליד פריז ובבעלותו של הנסיך מוחמד / צילום: רויטרס

בראיון ל"CNBC", הנסיך אמר שניהול הכספים הוא עניינו הפרטי ושהוא לא צריך להתנצל על אורח החיים הראוותני. "אני אדם עשיר ולא אדם עני. אני לא גנדי ולא נלסון מנדלה", אמר הנסיך. "אני חלק ממשפחת מלוכה, שהתקיימה מאות שנים לפי שערב הסעודית הוקמה". בנוסף, טען הנסיך מוחמד כי חלק גדול מהונו הולך לעבר צדקה. "אני מבזבז לפחות 51% על אנשים, ו-49% על עצמי", הוא סיפר.