אור ירוק מהממונה על ההגבלים: אין מניעה למיזוג אלביט-תעש

אלביט, שבבעלות איש העסקים מיקי פדרמן, תרכוש את תעש מהמדינה בכ-1.8 מיליארד שקל • רשות ההגבלים: בתחומים המעטים שבהם יש חפיפה בפעילות בין שתי החברות, מתקיימת תחרות מצד ספקים ישראלים או מחו"ל

הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין / צילום: איל יצהר
הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין / צילום: איל יצהר

עוד צעד של אלביט מערכות   בדרך לרכישת התעשייה הצבאית (תעש מערכות) מהמדינה: הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין, החליטה לאשר את המיזוג בין שתי החברות, וזאת בתום תהליך הפרטה ממושך - כך מסרה היום (א') רשות ההגבלים העסקיים. אלביט, שבבעלות איש העסקים מיקי פדרמן, תרכוש את תעש מהמדינה בכ-1.8 מיליארד שקל.

לפי חוות הדעת של הלפרין, לא נמצאו שיקולי תחרות שיכולים להוות מניעה לעסקה זו. מרשות ההגבלים נמסר כי "בדיקת המיזוג העלתה כי הוא לא מעורר חשש סביר לפגיעה משמעותית בתחרות, נמצא כי החפיפה בין פעילויותיהן של אלביט ותעש שולית יחסית, ובתחומים שבהם יש חפיפה, מתקיימת  תחרות מצדם של ספקים ישראליים או מחו"ל".

הבדיקה ברשות ההגבלים העסקיים נמשכה חודשים ארוכים, אך מלכתחילה לא היה צפוי שהיא תערום קשיים על העסקה. זאת, למרות שבמסגרת תהליך ההפרטה העלו גורמים בתעשיות הביטחוניות - ובעיקר בתעשייה האווירית וברפאל - טענוות כי מכירת תעש לאלביט תקנה לה מעמד של מונופול בתחום הנשק, באופן שישפיע על תוכניות הרכש של משרד הביטחון ואף ייצור תלות מצדו באלביט מערכות.

"החשש מהגברת התלות של משרד הביטחון באלביט מערכות, ובפרט בכל הנוגע לאספקת מערכות לחימה לצבא היבשה, הופג", נמסר מרשות ההגבלים: "קיימת תחרות בחלק נכבד מהתחומים שבהם פועלת החברה הממוזגת, ולמשרד הביטחון יש מעמד ייחודי בענף התעשיות הביטחוניות שאין דומה לו בקרב משרדי ממשלה אחרים שמופקדים על ענפים שונים במשק: הלכה למעשה, משרד הביטחון אוחז בשלושה כובעים: לקוח מרכזי, מאסדר (רגולטור) ומקדם מכירות בחו"ל. מעמד זה צפוי להפיג כל חשש להפעלת כוח שוק על ידי החברה הממוזגת כלפי משרד הביטחון".

יצוין כי משרד הביטחון הבהיר מספר פעמים בעבר, וכך גם במסגרת הבדיקה שקיימה בחודשים האחרונים רשות ההגבלים, כי הוא תומך במכירת תעש לאלביט מערכות. מבחינת רשות ההגבלים, יש בעמדה זו כדי להבהיר כי למשרד הביטחון אין חשש מהתעצמות אלביט, שצפויה לצבור כוח רב יותר בעקבות רכישת תעש.

בדיקת הרשות העלתה עוד כי החברה הממוזגת לא צפויה לחסום מתחרים או לפגוע באספקה של תשומות שונות שנדרשות להם במסגרת הייצור של מערכות אחרות,  בפרט כשלאלביט- תעש אין תמריץ מספיק לעשות כן.

על פי הסכם ההפרטה של תעש, הרוכשת שלה אלביט מערכות תקבל בין השאר את הידע שדרוש ליצור מערכות הנעה רקטיות קלות, אך הפעילות הקשורה בכך תישאר בידי החברה הביטחונית הממשלתית תומר, שהוקמה במסגרת ההפרטה של תעש כדי שהמדינה תוכל לשמר תשתיות אסטרטגיות רגישות הקשורות לתעש, כמו ההנעה הרקטית.

ברשות ההגבלים אמרו היום כי על פי הסדר שהושג, ניתנה לתומר ההרשאה לייצר מערכות הנעה רקטיות קלות על בסיס הידע השייך לחברה הממוזגת, באופן שיבטיח את אספקת מערכות אלה לחברות אחרות שנסמכו עליהן עד כה, כמו התעשייה האווירית ורפאל. בשתי חברות אלה הביעו חשש כי הפרטת תעש תוביל להשתלטות של אלביט על תחום ההנעה הרקטית ולכך שמוצרי המשך המשמשים אותן יימכרו להן במחירים גבוהים יותר. עוד קבעה הרשות כי ייאסר על אלביט להתערב בענייניה של תומר שנוגעים לאספקת מערכות ההנעה הרקטית הקלה לרפאל ולתע"א.

רשות ההגבלים הפיגה גם את החשש שבמיזוג אלביט-תעש ייפגעו יכולותיהן של חברות ביטחוניות אחרות להתממשק עם מערכת התקשורת והבקרה צבא היבשה הדיגיטלי (צי"ד), שהוטמעה לפני כעשור ביחידות היבשה. בעבר העלו גורמים בתעשיות כי רכישת תעש בידי אלביט תהווה עבור האחרונה תמריץ לפגוע ביכולתם של מתחרים המבקשים להיכנס לתחום זה - באופן שהיא לא תאפשר התממשקות של מערכות של חברות אחרות עם מערכת צי"ד.

ברשות הבהירו כי חששות אלה הופגו, לאחר שמשרד הביטחון הבהיר לממונה על ההגבלים כי הוא פועל לקיים את מערכת צי"ד בארכיטקטורה פתוחה, כך שניתן יהיה לשלב במהירות ובקלות מערכות של חברות אחרות בצי"ד של אלביט. מהלך זה, משוכנעת הרשות, יפחית את התלות של משרד הביטחון באלביט. 

בחינת המיזוג של שתי החברות בידי הממונה על ההגבלים החלה עוד טרם התקבלה הודעה פורמלית על הנושא מהצדדים המעורבים בו. הצוות מטעם המדינה, שהיה אמון על הליך ההפרטה קיים קשר רצוף עם רשות ההגבלים עוד טרם נחתם הסכם ההפרטה. על רקע מהלכים אלה, ברשות ההגבלים אומרים כי חלק מהחששות האפשריים שהסכם ההפרטה היה עלול להעלות, מצאו את פתרונם עוד בשלב גיבוש ההסכם. ברשות אמרו עוד כי כתוצאה מכך התאפשר אישור המיזוג פרק זמן קצר יחסית לאחר הגשתו לבחינת רשות ההגבלים.