פסגות מזהירה: הגירעון ב-2018 יחצה את קו ה-40 מיליארד שקל

על-פי תחזית מעודכנת של אורי גרינפלד הכלכלן הראשי של בית ההשקעות פסגות ההכנסות נמוכות מאכזבות, ההוצאות חורגות והגירעון יזנק • אחרי העלאת הדירוג ב-S&P מעריך כי העלאת הדירוג בשתי הסוכנויות האחרות תידחה

בנימין נתניהו ואביגדור ליברמן / צילום: לע"מ, קובי גדעון
בנימין נתניהו ואביגדור ליברמן / צילום: לע"מ, קובי גדעון

העלאת דירוג האשראי של ישראל בסוכנויות הדירוג מודי'ס ופיץ' תידחה ככל הנראה עקב השינוי לרעה בנתוני ההכנסות וההוצאות של הממשלה, כך מעריך אורי גרינפלד הכלכלן הראשי של בית ההשקעות פסגות. בתחזית מעודכנת שפרסם היום קובע גרינפלד כי הגירעון התקציבי יחרוג השנה לראשונה מהיעד כתוצאה מהכנסות מאכזבות הוצאות גואות - וזאת עוד לפני הגדלת תקציב הביטחון שאותה דורש ראש הממשלה בנימין נתניהו. "יש תחושה שאם הגירעון בשנים האחרונות היה נמוך מהתחזיות זה יימשך ככה גם בעתיד. אני לא בא להזהיר אני רק אומר שזה לא יקרה".

התחזית שמפרסם היום גרינפלד צופה כי הכנסות המדינה השנה יהיו נמוכות בעד 2 מיליארד שקל מהתחזיות, לראשונה מזה מספר שנים שבהם ההכנסות גבוהות מהתחזיות.

בעוד ההכנסות מאכזבות ההוצאות מזנקות. "בהוצאות אתה רואה גידול מהיר יותר ממה שתוכנן, גם במשרדים האזרחיים וגם בביטחון. הגידול שעליו מדבר ראש הממשלה בתקציב הביטחון לא אמור להשפיע על תקציב 2018 אבל נראה שההוצאות יהיו למעלה מ-100 אחוז, ויחרגו מהתחזיות בסכום של בין 2 ל-4 מיליארד שקל" אומר גרינפלד. יעד הגירעון שנקבע בתקציב 2018 עומד על כ-2.9% תוצר שהם 38.5 מיליארד שקל.

גירעון מעל 3% זה חציית קו אדום?

" זה לא אסון כל-כך גדול להתנהל על גירעון של 3% כל עוד הצמיחה במשק נשארת בקצב מהיר, של מעל 3 אחוזים, אבל יש פה שינוי. אחרי שבמשך שנים הגירעון היה מתחת ליעד ויחס החוב ירד אנחנו רואים נקודת פיתול שאולי מכאן ולהבא הגירעונות יהיו גבוהים יותר כי יהיה קשה מאד לצמצם את ההוצאות בצורה משמעותית, בטח אחרי מה שביבי אמר (על תקציב הביטחון ע"ב).

לא צפויות להיות השלכות על דירוג האשראי?

לא השלכות מיידיות אם כי אחרי העלאת הדירוג על-ידי S&P בהחלט ייתכן שתידחה העלאת הדירוג של ישראל בשתי הסוכנויות שעדיין לא העלו את דירוג האשראי (מודי'ס ופיץ'). הנקודה היא שגם אם לא יהיו לזה השלכות מיידיות, היה עדיף לשמור על גירעונות נמוכים כי מדיניות פיסקאלית טובה היא מדיניות שעובדת כנגד המחזור הכלכלי: אם היום אנחנו בתקופה טובה מבחינת הצמיחה אז צריך לצמצם גירעונות ולשמור רזרבות לתקופות קשות יותר, בטח בתקופה כמו היום כשלבנק המרכזי אין שום תחמושת מוניטרית".