עלייה בנפגעים מעכברת: מבין 242 נבדקים, 42 נמצאו מאומתים

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, בדיון חירום: "העניינים בשליטה, ואנו עוקבים באופן יומי גם אחרי מקורות המים ואחרי דפוסי התחלואה. תקשיבו רק להנחיות שלנו, כי יש הרבה מאוד דברים לא מבוססים, שקריים ומוטים"

מנכ"ל משרד הבריאות / צילום: דוברות משרד הבריאות
מנכ"ל משרד הבריאות / צילום: דוברות משרד הבריאות

עלייה במספר הנפגעים מעכברת: מבין 242 נבדקים, 42 נמצאו מאומתים (לעומת 32 לפי הדיווח בשבוע שעבר). נושא העכברת נידון היום (א') בדיון חירום במשרד הבריאות, שבו השתתפו סגן שר הבריאות, ח"כ יעקב ליצמן; מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב; המשנה למנכ"ל, פרופ' איתמר גרוטו; מנכ"ל משרד התיירות, אמיר הלוי; ונציגי המשרד להגנת הסביבה, רשות הטבע והגנים, מועצות מקומיות, רשות המים וארגון מגדלי הבקר. לאור המספרים נקבע כי המשרדים השונים יפעלו יחדיו באופן מתואם על-מנת להביא למיגור המחלה.

בין המהלכים שעליהם סוכם: ראשית, הסדרת מקורות השתייה ושטחי המרעה של הבקר וגידור מעיינות על-מנת למנוע גישה של בקר למקורות המים; שנית, הזרמת מים על-ידי רשות המים למעיינות (הובהר כי רוב המאמצים צריכים להיות מושקעים בהסדרה של נושא הבקר וחזירי הבר החופשיים שמעבירים את המחלה); נושא אחר מתייחס לחיסון עדרים נגועים ולפעילות לשיפור רמת התברואה על-ידי הרשויות המקומיות

סגן השר, יעקב ליצמן, אמר בפתח הדיון: "אנו מתמודדים עם תופעת העכברת. כ-42 נפגעים שנדרשים לטיפול ברמות שונות וכ-242 בחשד להיפגעות. משרד הבריאות עוקב ובודק את המקומות הללו בעיקר בצפון, וסגרנו חלק, ובחלק אפשר להשתמש. המצב תחת שליטה, ואנו מבקשים מהציבור להישמע להוראות אנשי המקצוע ולהישמר מכניסה למקומות מסוכנים".

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, אמר בדיון כי "העניינים בשליטה, ואנו עוקבים באופן יומי גם אחרי מקורות המים ואחרי דפוסי התחלואה. תקשיבו רק להנחיות שלנו, כי יש הרבה מאוד דברים לא מבוססים, שקריים ומוטים".

פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, אמר בדיון החירום: "התמונה כל הזמן מתעדכנת. אפשר לראות באתר שלנו מה האתרים שאליהם לא מומלץ להגיע. חשוב לנו להדגיש שבכל שאר המקומות אין מגבלות, והמחלה לא עוברת לא באוויר ולא במי בריכות. כל מי שתכנן טיול לצפון ולא הולך לאחד המקומות האלה, יכול להסתובב באופן חופשי, יכול ללכת ליד נחלים אחרים שאפשר עוד ללכת",.

רשימת הנחלים שבהם אסורה הכניסה למים, כפי שהיא מפורסמת באתר רשות הטבע והגנים, כוללת את שמורת טבע יהודייה, שמורת נחל הזוויתן, שמורת נחל הזאכי (שפך המשושים), שמורת נחל המשושים, שמורת שפך דליות (המג'רסה), שמורת נחל ג'ילבון ופארק הירדן.

ברשות הטבע והגנים מדווחים על ירידה משמעותית במספר המבקרים גם באתרים שלא נכללים ברשימת האתרים הנגועים - באתרים אלה כמעט ואין מבקרים כלל, ובאתרים אחרים באזור הצפון חלה ירידה לעומת שבת שעברה ולעומת התקופה המקבילה אשתקד: כך למשל במהלך השבת ביקרו בחורשת טל 800 מבקרים, לעומת 1,800 בשבת שעברה ולעומת 2,260 מבקרים בתאריך מקביל בשנת 2017. בתל דן ביקרו 550 איש בשבת האחרונה, לעומת 817 בשבת שעברה ולעומת 1,050 מבקרים בשבת מקבילה אשתקד. בנחל שניר ביקרו בשבת האחרונה 700 מבקרים, לעומת כ-1,800 בשבת מקבילה אשתקד; ובגן השלושה מספר המבקרים בשבת האחרונה עמד על 1,700, לעומת כ-2,800 אשתקד.