משה טרי מציג: 500 דולר בשעה על החזקה פאסיבית במניות

רשות ני"ע אישרה את מכירת השליטה בבורסה והציבה את משה טרי, יו"ר הרשות לשעבר, בתפקיד הנאמן לשליש המניות עד להנפקתן • טרי, שיקבל שכר של כ-500 דולר בשעה, מכהן בתפקיד דומה גם בכלל ביטוח • איך הפך משה טרי לזרועם הארוכה של הרגולטורים להחזקה פאסיבית במניות?

משה טרי / צילום: תמר מצפי
משה טרי / צילום: תמר מצפי

כחמש שנים לאחר שמונה לנאמן מטעם הפיקוח על הביטוח של מניות השליטה בכלל ביטוח שבבעלות קבוצת אי.די.בי, מתמנה כעת משה טרי כנאמן למניות הבורסה בתל-אביב, המיועדות לעבור לידי הציבור הרחב עם הנפקתה של הבורסה. מינויו של טרי, לשעבר יו"ר רשות ניירות ערך שעדיין מכהן כנאמן בכלל ביטוח, נעשה אגב אישורה של רשות ניירות ערך את עסקת מכירת השליטה בבורסה, וזאת בהתאם למתווה שקבעה הנהלת הבורסה בראשות המנכ"ל איתי בן זאב. לפיכך, השלמת העסקה להעברת השליטה בבורסה לידי גורמים חיצוניים צפויה לקרות כבר בימים הקרובים.

במסגרת העסקה שאושרה על ידי יו"רית הרשות, ענת גואטה, יימכרו 72% ממניות הבורסה, שכיום נמצאות בידי חברי הבורסה ובעיקר הבנקים, לקרן ההשקעות האוסטרלית-אמריקנית מניקיי (שתרכוש 19.9% ממניות הבורסה). יתרת המניות הנמכרות, 51.7% מהון הבורסה, יתחלקו בין ארבעה גופים זרים נוספים, בהם שניים אוסטרליים ועוד גוף אמריקני ואחד סקנדינבי (כ-12.9% לכל אחד). העסקה צפויה להתבצע לפי שווי חברה של 551 מיליון שקל לבורסה בתל-אביב.

ההחזקות של ארבעת הגופים הזרים שמצטרפים למניקיי יחולקו לשניים: קצת פחות מ-4.7% ממניות הבורסה ייוותרו בידי כל אחד מהגופים, כהחזקות ישירות "רגילות", בעוד ש-8.2% ממניות הבורסה שכל אחד מהם ירכוש - כך שיהוו יחדיו כ-32.9% ממניות הבורסה - יועברו לידי הנאמן טרי, שיחזיק בהן, עם זכויות ההצבעה שלהן. זאת עד אשר הן תונפקנה לציבור הרחב עם הפיכתה של הבורסה לחברה ציבורית.

מבנה ההחזקות בבורסה לאחר מכירת השליטה
 מבנה ההחזקות בבורסה לאחר מכירת השליטה

נאמן מבוקש, הטבות בעייתיות ב-IPM

ככל הידוע, את שכרו של טרי, שקיבל עתה היתר החזקה מרשות ניירות ערך (בראשה עמד בשנים 2002-2008) יממנו ארבעת הגופים שיצטרפו למניקיי, והוא יעמוד על כ-450-500 דולר לשעה, כשהוא ישמש כנאמן עד להנפקת הבורסה. על פי הערכות, ההנפקה צפויה לקרות עוד במהלך הרבעון הרביעי השנה.

טרי הוא לא רק בכיר לשעבר ברגולציה הפיננסי ונאמן מבוקש. תשקיף ההנפקה שפרסמה לאחרונה תחנות הכוח גלובל פאוור, חשף הטבות ניכרות להן זכה טרי במיזם תחנת הכוח IPM בבאר טוביה. טרי ומוטי פרידמן, לשעבר יו"ר חברת החשמל, מחזיקים כל אחד ב-10% ממניות טריפל-מ תחנות כוח, בעלת השליטה (84%) ב-IPM. השניים היו שותפיו של בעל השליטה לשעבר במיזם תחנת הכוח, אברהם נניקשווילי, שנאלץ למכור בעבר את מניותיו בטריפל-מ, בשל כתב האישום שהוגש נגדו בפרשת השוחד לכאורה שבה היה מעורב השר לשעבר בנימין (פואד) בן אליעזר, שנפטר באוגוסט 2016. טרי ופרידמן, שעל פי ההערכות סייעו בסלילת הדרך לאישור המיזם באמצעות הסרת חסמים רגולטוריים, זכו בתמורה לשכר נכבד של מאות אלפי שקלים בחודש, שהצטבר מאז שנת 2011 לסכום המוערך ביותר מ-10 מיליון שקל. זאת, לצד הקצאת מניות טריפל-מ בשווי של עשרות מיליוני שקלים.

בידי חברי הבורסה הנוכחיים (בנקים ובתי השקעות) ייוותרו לאחר השלמת עסקת המכירה כ-22.3% ממניות הבורסה בעוד שעובדי הבורסה מחזיקים ב-6% מהמניות.

ואלו הם הגופים שאמורים להצעיד את הבורסה קדימה, כחברה למטרות רווח: בעלת המניות המרכזית תהיה קרן מניקיי, שתחזיק בדירקטור אחד ושמתמחה בהשקעות אלטרנטיביות. מיניקיי הוקמה ב-2008 ועם המשקיעים בה נמנים כמה שמות מפורסמים, בהם משפחת לואי האוסטרלית (Lowy), בראשות המיליארדר פרנק לואי, ובנק ההשקעות הבינלאומי גולדמן זאקס.

ארבעת בעלי המניות הזרים הנוספים שצפויים להחזיק בקרוב במניות הבורסה לניירות ערך היחידה בישראל הם Sunsuper PTY היושבת בבריסביין אוסטרליה, ושהינה גוף ביטוח פנסיוני שלו מעל ל-1.3 מיליון לקוחות, ושמנהל יותר מ-55 מיליארד דולר. לצידה גוף אוסטרלי נוסף, קרן Moelis Australia Asset Management של בנק ההשקעות הציבורי Moelis, שהחל לפעול ב-2007 ומנהל נכסי לקוחות מוסדיים וכשירים בשווי של יותר מ-3.1 מיליארד דולר.

בעלות מניות נוספות יהיו Dalton Investments, שיושבת בסנטה מוניקה שבארה"ב ושהחלה לפעול ב-1999 עם התמקדות בהשקעות בדרום מזרח אסיה, לאחר המשבר שהיכה בשווקים באזור הפסיפי, ושמאז ועד היום פועלת למציאת השקעות "הזדמנותיות", ו-Novo Nordisk Foundation שהוקמה אגב הבאת האינסולין לארצות הנורדיות ב-1922 בהתאם לחזונו של חתן פרס נובל לרפואה משנת 1920, אוגוסט קרוג. הקרן מתבססת על חברת התרופות הבינלאומית נובו נורדיסק, שמשרדיה בדנמרק ושפועלת גם בישראל, ומתמחה בטיפול בסוכרת.