כך הפך קובי מימון לטייקון מתחת לרדאר

שליטתו של מימון בישראמקו, ודרכה ב"תמר", הופכת אותו לאחד מאחרוני הטייקונים המקומיים - בדומה לטייקון גז אחר, יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק

קובי מימון נחשב לאחד מאנשי העסקים המתוחכמים והחזקים במדינת ישראל. שמו של מימון הופיע לראשונה במדורי הכלכלה לפני יותר מ-20 שנה, עת הוביל מהלך יצירתי ואגרסיבי להשתלטות עוינת על קבוצת חברות חיפושי הנפט והנדל"ן יואל-ישראמקו, מידיו של יובל רן המרושש. מאז אותה השתלטות הצליח מימון לנווט את עסקי הקבוצה מבלי להסתבך בהרפתקה עסקית כושלת, בהסדר חוב מקומם, בעסקת בעלי עניין שערורייתית או בתשלומי שכר מופרזים. להפך, חברות הקבוצה מתאפיינות כולן בנזילות גבוהה ובניהול חסכני.

במקביל נהנה מימון בשנים הללו מהשבחת שווי עסקי הנדל"ן, ובעיקר עסקי הגז, של פירמידת החברות שעליה השתלט. מדובר במבנה רב שכבתי של חברות שבבסיסו שותפות החיפושים ישראמקו, המחזיקה בכ-29% מתגלית הגז "תמר", ונסחרת בשווי של כ-5 מיליארד שקל. שליטתו של מימון בישראמקו, ודרכה ב"תמר", הופכת אותו לאחד מאחרוני הטייקונים המקומיים - בדומה לטייקון גז אחר, יצחק תשובה (בעל השליטה בקבוצת דלק).

גם מבחינת שר האוצר, משה כחלון, קובי מימון הוא טייקון גז, או כלשון הודעת משרד האוצר מלפני מספר שנים: "מיד עם כניסתו לתפקיד הודיע כחלון כי הוא גוזר על עצמו שלא לעסוק בנושא משק הגז... זאת עקב קרבתו האישית לנושא (יחסי חברות עם קובי מימון, שהינו אחד מראשי הקבוצות שלהן החזקות בתחום)".

עם זאת, סקירה מדוקדקת של דיווחי החברות בקבוצת יואל-ישראמקו - שלפי כחלון, מימון הוא מראשיה - העלתה עד לסוף השבוע האחרון כי למימון עצמו אין כל החזקה בהן. אף לא מניה אחת. יתרה מכך, מימון גם אינו נושא כיום בכל תפקיד ניהולי במי מחברות הקבוצה, שכוללת מלבד ישראמקו גם חברות ציבוריות מבוססות ורווחיות כיואל, נפטא ואיירפורט סיטי. זאת לאחר שפרש מהדירקטוריונים שבהם היה חבר לפני מספר שנים.

בקצה העליון של פירמידת החברות, שהשליטה בה מיוחסת למימון, ניצבת חברת אקויטל, הנסחרת בשווי של 1.5 מיליארד שקל. חברה זו נשלטת על ידי שותפות מוגבלת פרטית העונה לשם יחק, שהבעלות בה מתחלקת בין חיים צוף (74%), לבין משפחת לבנת (26%), בעלת קבוצת התשתיות "תעבורה", ושותפתו לשעבר של נוחי דנקנר לשליטה באי.די.בי.

צוף ידוע כחברו הקרוב של מימון מימי נעוריהם המשותפים בפתח תקוה. על פי ההערכה הרווחת בשוק ההון, הוא שותפו ועושה דברו של מימון. עם זאת, בעבר, כשייחסנו ב"גלובס" את השליטה בחברות הקבוצה גם למימון, זכינו למכתב תגובה תקיף וחד משמעי שנוסח ע"י משרד גורניצקי, עורך דינו של מימון, ולפיו בקבוצת יואל-ישראמקו "מר חיים צוף הינו בעל השליטה היחיד בחברות".

אקויטל שהינה חברת החזקות שולטת בחברה הבת יואל (37%) ואילו זו מחזיקה במניות השליטה בחברת הנדל"ן איירפורט סיטי (45%) שמיזגה לתוכה את ענקית הנדל"ן המניב נצבא לפני כמה שנים ואשר נסחרת בשווי של 5.5 מיליארד שקל ובזרוע החיפושים נפטא (65%) שנסחרת בשווי של 2.1 מיליארד שקל ושבאמצעותה נשלטת השותפות ישראמקו.

בשנים האחרונות עומדת קבוצת החברות בפירמידת יואל-ישראמקו בלב עשייה אינטנסיבית של מהלכים פיננסיים, בעקבות חקיקתו של חוק הריכוזיות. כיום הקבוצה כפירמידה בת שלוש שכבות של חברות ציבוריות ולפיכך נדרשת לפי חוק הריכוזיות להצטמצם לשתי שכבות בלבד עד סוף 2019. משום כך מבקשת אקויטל למזג לתוכה את החברה הבת יואל, שמהווה כיום השכבה השנייה בפירמידת השליטה, באופן שיהפוך את חברות השכבה השלישית (איירפורט סיטי ונפטא) לשכבה שנייה, כפי שדורש החוק.

המיזוג בין אקויטל ליואל אמור להתבצע באמצעות רכישת החזקות הציבור ביואל.