עובדי גוגל נוקטים אקטיביזם: קוראים להנהלה לא להיכנע לסין

בפגישה שהתקיימה בין עובדי גוגל למנכ"ל החברה והמייסד סרגיי ברין, העלו העובדים שאלות מוסריות קשות הנוגעות לפעילותה הצפויה של ענקית החיפוש בסין, וכניעתה לתכתיבי הממשל • הפגישה הופסקה באמצע לאחר שתוכנה הודלף לעיתונאית ה"ניו יורק טיימס" ודווח בטוויטר בזמן אמת

סונדר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל / צילום: סטפן לם, רויטרס
סונדר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל / צילום: סטפן לם, רויטרס

מנכ"ל גוגל סונדאר פיצ'אי והמייסד השותף, סרגיי ברין, קיימו בסוף השבוע האחרון פגישה עם עובדי גוגל בנוגע לפעילות החברה בסין. כניסתה הצפויה של ענקית החיפוש גוגל לסין מעוררת את זעמם של העובדים, ואלו חתמו על מכתב בדרישה מהנהלת החברה להיות שקופה יותר לגבי הפרויקט, שזכה לשם הקוד "דרגונפליי". לפי הפרסומים, אם אכן יושק מנוע החיפוש בסין, תוצאות החיפוש שלו יצנזרו תוצאות רבות שהממשל הסיני חוסם, ובהם אתרי חדשות, ויקיפדיה, מידע על יריבים פוליטיים של המפלגה הקומוניסטית, מידע על חופש הביטוי ועל מין, וכן מחקרים אקדמיים. כמו כן, נמסר כי ייתכן שיהיו שאילתות מסוימות, שנושאיהן נחשבים רגישים במיוחד, שמנוע החיפוש לא יציג עבורן תוצאות כלל.

לאחרונה גוברת המגמה של אקטיביזם בקרב עובדי ענקיות ההייטק בארה"ב, ועובדי גוגל בפרט, שמוחים נגד פעולות של החברות אליהם הם מתנגדים. בחודש יוני למשל, הצליחו עובדי החברה להביא לכך שגוגל לא תחדש חוזה מול הפנטגון במסגרתו השתיים שיתפו פעולה בפיתוח טכנולוגיית בינה מלאכותית לניתוח צילומי רחפנים. הם עשו זאת באמצעות לחץ פנימי רב על בכירי החברה, שבין היתר כלל גם התפטרות של כתריסר עובדים במחאה. כשפורסם כי גוגל פועלת כדי להשיק חיפוש בסין שיעמוד בכללי הצנזורה הממשלתית, היה נראה שזה רק עניין של זמן עד שעובדי החברה יגיבו בהתאם. ואכן, בעקבות העניין בנושא ובעקבות הלחץ הרב, בחר המנכ"ל לקיים פגישה עם העובדים ולהשיב לתהיותיהם.

כ-1,400 חתמו על מכתב להנהלת החברה, וטענו כי הרצון של גוגל לציית לחוקי הצנזורה הסיניים מעלה סוגיות אתיות ומוסריות דחופות. לדבריהם, על החברה להיות שקופה כלפיהם לגבי התהליך על מנת שיהיו מודעים לטכנולוגיה שהם עצמם בונים, ועל מנת שיוכלו לקבל החלטות מודעות לגבי העבודה שלהם והפרויקטים בהם הם לוקחים חלק, ואף לגבי עצם התעסוקה שלהם בארגון.

לפי דיווחים, פיצ'אי אמר במהלך הפגישה כי גוגל כלל אינה קרובה להשקת השירות, וכי בשלב זה היא עדיין מבצעת נסיונות ומחקר על המוצר. זאת בניגוד לדיווחים, לפיהם המוצר כבר הוצג לבכירים בסין וכעת גוגל מחכה לאישורם כדי להשיק אותו. פיצ'אי טען כי גוגל "בהחלט תהיה שקופה יותר" בשלבים מתקדמים יותר בפיתוח, והוסיף כי הוא מאמין שהחברה צריכה לחזור לפעול בסין.

ברין, שהתבטא בעבר נגד המשטר האוטוריטרי בסין כאשר גוגל הפסיקה את פעולת מנוע החיפוש שלה במדינה ב-2010, בשל ניסיונות המדינה להגביל את חופש הביטוי במנוע החיפוש, טען בפגישה כי כלל לא שמע על הפרויקט. לדבריו, הוא הובא לידיעתו רק בשל התגובות שגרר. ברין הוסיף כי עובדי גוגל צריכים להרגיש גאים בעבודה שלהם, ולא צריכים להרגיש שהם מתפשרים על העקרונות שלהם.

הפגישה הופסקה לפני שהשניים הספיקו לענות על שאלות רבות. זאת מכיוון שתוכן הפגישה הודלף לעיתונאית קייט קונגר מה"ניו יורק טיימס", שצייצה בטוויטר בזמן אמת את תוכן הפגישה וציטטה מספר דברים שנאמרו בה - דבר שאינו מאפיין את המפגשים של גוגל. אחד העובדים עלה לבמה וחשף זאת בפני חבריו, ובכך הוביל לעצירת הפגישה.

לפי ה"ניו יורק טיימס", חלק מעובדי גוגל דווקא תומכים בחזרה לסין. העובדים הנ"ל טוענים כי בעוד שהיציאה מסין לא הצליחה להפעיל לחץ שיגרום לממשל הסיני לשנות את עמדתו בנוגע לצנזורה, היא הובילה לכך שגוגל תהפוך ללא הכרחית בשוק הסיני, שבו קיים מספר משתמשי האינטרנט הגדול בעולם. לצד זאת, מספר ארגוני זכויות אדם פנו לגוגל בבקשה שתבטל את הפרויקט, ומספר סנטורים הביעו עליו ביקורת.