הבעיה היא לא ברקוביץ' והפה שלו

שוב הפה הגדול של ברקוביץ מסבך אותו. אבל הוא לא האשם המרכזי

אייל ברקוביץ' ואופירה אסייג / צילום: רונן אקרמן, באדיבות קשת
אייל ברקוביץ' ואופירה אסייג / צילום: רונן אקרמן, באדיבות קשת

גורמים שונים דורשים עכשיו את פיטוריו של אייל ברקוביץ', בן זוגה הטלוויזיוני והרדיופוני של אופירה אסייג. למה את ברקוביץ'? מה הוא עשה בסך-הכול, חוץ מאשר לספק את הסחורה שמעבידיו משלמים לו כדי לשווקה? ברקוביץ' הוא פרח עם פה גדול, ו"בזכות" זאת קיבל את התוכנית. אם הוא היה מדבר וחושב כאחד האדם - אולי היה מקבל תוכנית ספורט. אולי. אבל זו השיטה בטלוויזיה, בעיקר אצל הזכיין קשת. מה שיותר נמוך ופרימיטיבי - זה מה שהולך.

ברקוביץ' ומרכולתו

הדברים שבגינם מבקשים את פיטורי ברקוביץ' הם בדיוק אלה שהוא אמר על ערביי ישראל ועל השמאל מאז ומתמיד. הפעם הוא אמר שחברי הכנסת הערביים הם "מחבלים", "מרגלים" ו"שונאי ישראל". זו אינה הפתעה למי שהיה מוכן להקשיב. וקברניטי קשת אכן הקשיבו, והדברים מצאו חן בעיניהם. הן ה"דעות" של ברקוביץ' והן הסגנון המתלהם שלו. הם יודעים שאלה סחורות מאוד מבוקשות בקרב חלקים מסוימים מהציבור, שהרמה שלהם שווה לזו של ברקוביץ' (והשותפה שלו אסייג).

את מי לפטר?

חברי הכנסת הערבים מתלוננים, וכדרכם בקודש הם מציבים כמטרה את האנשים הלא נכונים. למה אינם דורשים את פיטורי מנהלי הערוץ, שהם אולי גורמי ההסתה היעילים ביותר במדינה? נניח שיפטרו את ברקוביץ', מי יבוא אחריו? ברקוביץ' אחר, כמובן. מנהלי קשת לא יוותרו על הפינה הוולגרית הזאת, שעבורם היא פנינת רייטינג. נראה שהם לא מחפשים תוכניות איכות. אבל הם יודעים מספיק כדי להתרחק מהז'אנר, הזה שאינו פופולרי בקרב ה"המון" אליו הם מכוונים.

המטרה הנראית ונשמעת

דווקא אותם, מנהלי קשת, אלה האחראים ל"מותג" הקרוי "ברקוביץ' ואסייג" ושכמותם - דווקא אותם עוזבים במנוחה. הרי המנהלים ובעלי המניות הם המרוויחים העיקריים מדברי ההבל והשטנה היוצאים מפיות אנשים כמו ברקוביץ', שמקבלים אצלם במה ומשכורת. אבל אותם, את המנהלים, לא רואים, לא שומעים, אז גם לא מתייחסים אליהם. הולכים על המטרה הנראית ונשמעת, ולא זו החשובה והרלבנטית.

הכל בחסות הרגולטור

תופעות כמו ברקוביץ' יש לרוב בערוצים המסחריים השונים. אלה צומחים ומשגשגים בערוצים שטיפחו אותם. וגם - ואת זה חשוב להדגיש - הכול בחסות גופים, כמו מועצת העיתונות, הרשות השנייה ושאר גופים רגולטוריים שאינם עושים את מלאכתם, ובכך מעודדים את התופעה ומסייעים לה לשגשג.

ברקוביץ' ושכמותו הם רק הקול, קולו של יעקב, אבל הידיים ידי עשיו - המנהלים והבעלים. אותם צריך לפטר אם באמת רוצים לנקות את האורוות מתופעות של גזענות והסתה.