שילמתם מחיר מופקע על דרכון שהנפקתם בנתב"ג? קבלו החזר

שר הפנים אריה דרעי החליט להשיב כסף לאזרחים שנאלצו להנפיק דרכונים זמניים עקב תורים ממושכים • חלק מהאזרחים יקבלו את הכסף ישירות לחשבון, וחלק ימלאו טופס בקשה

שילמתם מחיר מופקע על דרכון שהנפקתם ברגע האחרון? תקבלו החזר. בהוראת שר הפנים, אריה דרעי, יוחזרו כספים לאזרחים ששילמו מחירים גבוהים לדרכונים זמניים בקיץ שעבר בנתב"ג ובלשכות האוכלוסין, משום שזמני ההמתנה לפני כשנה לדרכונים ביומטריים היו ארוכים יחסית. נזכיר כי בקיץ 2016 אף נקטו עובדי רשות ההגירה והאוכלוסין בעיצומים לאור החובה להנפיק דרכונים ביומטריים.

נזכיר כי החובה הנפקת דרכונים ביומטריים חלה על פי חוק שעליו חתום דרעי כאשר למעשה לא ניתן עוד להנפיק דרכונים רגילים בעת חידוש דרכון או בהנפקה של דרכון חדש. לאור הליך הנפקת הדרכון הביומטרי יחד עם השיבושים אזרחים רבים שנתקעו ללא דרכון בתוקף נאלצו לשלם סכום גבוה בנתב"ג ובלשכות האוכלוסין עבור הנפקת דרכון זמני. דרכון זמני מונפק לשנה והוא דרכון רגיל.

למרות שברשות ההגירה והאוכלוסין מעודדים את הציבור להנפיק דרכונים מבעוד מועד בין היתר על ידי תעריף חורף מוזל, רבים מוצאים את עצמם עם דרכון שפג תוקפו בסמוך לחופשת הקיץ. לפי נתוני רשות ההגירה והאוכלוסין בחודש יולי האחרון הונפקו 142,572 דרכונים. זאת ועוד נזכיר כי כדי למגר תורים כדי לחדש דרכון יש לקבוע מראש תור בלשכות - בתחילת הדרך השיטה הזו יצרה כאוס עם תורים שניתנו במועדים רחוקים אולם כעת נדמה שהסדר הזה פועל לטובת האזרח.

ולא רק סדר: ביולי 2017 הופחת מחיר הוצאת דרכון, בלשכות הרגילות ובנתב"ג. מאז דמי חידוש דרכון באינטרנט בחודשי החורף (נובמבר-סוף פברואר) נקבע לסכום של 155 שקל, במקום 195 לפני כן כאשר נקבע כי דרכון שיונפק בנתב"ג בדקה ה-90 יעלה 815 שקל, לעומת 1,105 שקל המחיר שהיה לפני ההוזלה.

איך זה יעבוד? שר הפנים, אריה דרעי: "בעקבות עבודה מאומצת שלנו ושל עובדי רשות האוכלוסין וההגירה הונפקו למעלה מ-2 מיליון דרכונים ביומטריים וההנפקה נמשכת בקצב גבוה גם בעונת הקיץ הנוכחית. החלטתי להורות להחזיר לחשבונות הבנק של אזרחים ששילמו על דרכון זמני את הכספים העודפים ששילמו. הם אינם אשמים שהיה לחץ גדול והגיע הזמן להחזיר את הכסף העודף ששילמו. בימים הקרובים יפורסם טופס באתר האינטרנט של רשות האוכלוסין וההגירה. מי ששילם סכום גבוה על דרכון זמני ימלא אותו ואם יתברר שמגיע לו, כספו יוחזר לו. יהיו גם כאלה שיקבלו את כספם אוטומטית חזרה לחשבון"