טראמפ: "הוריתי לשר החוץ לא לטוס לצפון קוריאה"

נשיא ארה"ב צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי ההתקדמות בהתפרקות חצי האי הקוריאני מנשק גרעיני אינה מספקת • עם זאת הוא שלח ברכות חמות לקים: "מצפה לפגוש אותו בקרוב!" • זאת לאחר שבפסגה בין המנהיגים התחייב שליט צפון קוריאה לפעול לפירוז

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, ויו"ר צפון קוריאה, קים ג'ונג און, בפגישתם ההיסטורית בסינגפור / צילום: Jonat
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, ויו"ר צפון קוריאה, קים ג'ונג און, בפגישתם ההיסטורית בסינגפור / צילום: Jonat

bשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודיע היום (ו') כי הוא הורה לשר החוץ האמריקני מייק פומפאו לא לבקר בתקופה הקרובה בקוריאה הצפונית. בציוץ שכתב בחשבון הטוויטר שלו הסביר טראמפ את החלטתו בכך שהוא "מרגיש שאנחנו לא מתקדמים בצורה מספקת בהתפרקות חצי האי הקוריאני מנשק גרעיני".

הביקור הבא של שר החוץ האמריקני תוכנן להתקיים בשבוע הבא. טראמפ הוסיף כי פומפאו "מצפה להגיע לקוריאה הצפונית בעתיד הקרוב, סביר להניח אחרי שייפתרו יחסי המסחר שלנו עם סין. בינתיים אני רוצה לשלוח ברכות חמות לקים. אני מצפה לפגוש אותו בקרוב!".

בשבועות האחרונים התפרסמו תצלומי לוויין המעידים על כך שקוריאה הצפונית ממשיכה בפעילותה הגרעינית בניגוד להסכמות שהושגו בינה לבין ארצות הברית בפסגה שנערכה בסינגפור בחודש יוני האחרון. האחרונים שבהם, שנחשפו אמש על ידי מכון המחקר "38 North", מראים כי פיונגיאנג עצרה את עבודות הפירוק באתר שיגור טילים בסוהאי שבמערב המדינה.

בפסגה שהתקיימה בסינגפור בין נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ומנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און, הביעו השניים מחויבות לפירוז חצי האי הקוריאני מנשק גרעיני. לאחר הפסגה אמר שר החוץ של ארצות הברית, מייק פומפאו, כי הוא מקווה לראות "פירוק משמעותי" של הארסנל הגרעיני של פיונגיאנג עד 2020.

ביום שלישי השבוע אמרה הסוכנות הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) כי אין אינדיקציות לכך שקוריאה הצפונית עצרה את פעילותה הגרעינית. "המשך פיתוח תכנית הגרעין וההצהרות הנלוות לכך הן מקור גדול לדאגה", נכתב בדוח השנתי של סבא"א. הסוכנות אמרה כי הגבירה את המעקב שלה אחרי הנעשה במדינה - שממנה גורשו פקחיה ב-2009 - דרך מקורות מידע גלויים ותצלומי לוויין. "הידע על הפעילות הגרעינית במדינה דועך", הזהירו, בשל חוסר היכולת לוודא את הנעשה על הקרקע.

גם פומפאו עצמו התריע בחודש שעבר כי קוריאה הצפונית ממשיכה להפיק חומר בקיע לייצור פצצות גרעינית. למרות זאת, הוא אמר כי יש התקדמות בשיחות בין הצדדים. במהלך שימוע של ועדת יחסי החוץ של הסנאט הוסיף פומפאו כי מטרת הממשל היא להגיע לפירוק מוחלט, בר-אימות ובלתי-הפיך של תכנית הגרעין של המשטר עד לסוף הכהונה הראשונה של טראמפ בעוד כשנתיים וחצי.