מפעל בטון של חברת רדימיקס פועל כעשור ללא היתר בנייה

המפעל שוכן על שטח של עיריית רמת-גן, שפועלת לפנותו מהמקום • למפעל ניתן היתר שתוקפו פג כבר ב-2004 • רדימיקס: "המפעל פועל מאז בידיעת כל הגורמים הרלוונטיים"

מפעל רדימקס, בסמוך לצומת מסובים/ צילום: עירית רמת גן
מפעל רדימקס, בסמוך לצומת מסובים/ צילום: עירית רמת גן

בשבועות האחרונים, גילה אגף ההנדסה בעיריית רמת-גן בבדיקה אקראית, כי זה למעלה מעשור מנהלת חברת "רדימיקס תעשיות", מפעל ענק ליצור בטון ללא היתר בדרום מזרח העיר על שטח בבעלות המדינה. עיריית רמת-גן פועלת מול החברה לפינוי השטח שדרוש לה על מנת לשמש דרך, ובמקביל פועלת המחלקה המשפטית בעירייה על הגשת כתב אישום נגד מנהלי החברה.

מדובר בקרקע בת 2 דונם שייעודה "שירותים הנדסיים, תברואה ורווחה", הממוקמת בדרך לוד ברמת-גן, מערבית לצומת מסובים. הבקשה להיתר בנייה שהגישה חברת רדימיקס בשנת 1997, מתייחסת ל-680 מ"ר מתוך השטח, וכוללת "שימוש חורג למפעל בטון נייד ל-10 שנים". הבקשה אושרה בשנת 1999 על ידי ועדת המשנה לתכנון ובנייה רמת-גן, בכפוף לאישור רשות מקרקעי ישראל, ולעמידה בתנאים שתקבע היחידה העירונית לאיכות הסביבה.

בהיתר שניתן הודגש כי מדובר במפעל זמני לתקופה של 10 שנים, אז פג תוקפו של ההיתר לשימוש החורג. רשות מקרקעי ישראל אישרה את השימוש החורג לתקופה של 5 שנים בלבד, כך שתוקפו של ההיתר שהוצא בשנת 1999 פג כבר בשנת 2004.

בשנת 2006, לאחר התרחבות המבנים במפעל, הגישה החברה בקשה להארכת ההיתר לשימוש חורג, ל-10 שנים נוספות. בקשה זו נדונה בוועדת המשנה לתכנון ובנייה, ואף אושרה בתנאים שכללו רשימת דרישות כגון אישור רשות מקרקעי ישראל, אישור שירותי הכבאות, אישור היחידה לאיכות הסביבה, אישור מחלקת המים, תשלום היטל השבחה התאמה לדרישות מהנדס העיר ודרישות נוספות. אלא שהתנאים לא קוימו, החברה לא שילמה היטל השבחה והיתר חדש להארכת תקופת השימוש החורג, לא הוצא לחברה מעולם.

במרץ 2009, בדיוק עשור לאחר קבל ההיתר המקורי לשימוש חורג לתקופה של 10 שנים, שלח המפקח על הבנייה בעיריית רמת-גן יוסי מזרחי מכתב לחברת רדימיקס, ובו ציין כי החברה אחראית לביצוע עבודות בנייה ללא היתר כדין. "בניגוד לתוכנית בניין עיר, הנכם מפעילים מפעל תעשייתי לבטון בשטח המוגדר כ'ציבורי פתוח'. בנוסף, התקנתם בשטח המפעל תחנת דלק ללא היתר".

במכתב הורה מזרחי לחברת רדימיקס להפסיק לאלתר את ביצוע העבודות ולפרק את אלה שכבר בוצעו. אלא שכמה ימים אחר כך, נשלח מכתב לחברת רדימיקס על ידי מנהלת המחלקה לפיקוח על הבנייה סיגל חורש, בו צוין כי מכתב התראה שנשלח בעניין הבנייה ללא היתר מבוטל.

למעשה, עד היום במשך למעלה מתשע שנים ממועד סגירת תיק הפיקוח, ממשיך מפעל הבטון לפעול ללא היתר בנייה ושימוש כדין בניגוד לתוכנית בנין עיר החלה על הקרקע. בינואר 2018 שלח המפקח על הבנייה עופר שובע מכתב התראה להנהלת רדימיקס ובו ציין שובע כי "בהתאם לתיקון 116 לחוק התכנון והבנייה, ניתנת התראה בגין ביצוע שימוש אסור על ידי הפעלת מפעל בטון כאשר פג תוקפם של היתרי הבנייה ובניגוד לתב"ע. על כן תקבל רדימיקס קנס יומי בגין שימוש האסור על עבירה נמשכת לכל יום שבו נמשכה העבירה בנוסף לקנסות אחרים כפי שיקבע בית המשפט".

מעיריית רמת-גן נמסר כי "אגף ההנדסה פועל מינואר 2018 לאכיפה והסדרת הסוגיה אשר במשך שנים לא טופלה. עם גילוי הנושא על ידי בעלי התפקידים החדשים באגף ההנדסה, מתנהלים בימים אלה שני הליכים במקביל. האחד, דרישת העירייה לפינוי לאלתר בשלבים של המפעל, וזאת לנוכח הצורך הדחוף של העירייה ושל תאגיד המים בשטחים לוגיסטיים כגון מחסני חירום, וכן מהסיבה שהמפעל משתמש בשטחים המיועדים לדרך מאושרת בתוכנית ומונע את סלילתה, והליך שני של הכנת דו"ח לצורך הגשת כתב אישום בגין שימוש ללא היתר על ידי מחלקת הפיקוח על הבנייה והתביעה העירונית".

מחברת רדימיקס נמסר: "מפעל רדימיקס בצומת מסובים הוקם כדין לפני שנים רבות, בהסכם עם העירייה, והוא פועל מאז בידיעת כל הגורמים הרלוונטיים. רדימיקס ומנהליה לא נחקרו בנושא ואין יסוד להגשת כתב אישום נגדם. העירייה ורדימיקס מצויות בקשר שוטף ואנו מצפים שסוגיות הקשורות למפעל ייפתרו בהסכמה".

מרשות מקרקעי ישראל נמסר בתגובה: "הנושא מצוי בבחינה של רשות מקרקעי ישראל ובכל מקרה המשך פעילות החברה בשטח יעשה בתיאום עם הרשות המקומית".