רקח סגרה עם טבע עסקה המוערכת בעשרות מיליוני שקלים

ההסכם, שנחתם ל-10 שנים, קובע כי לרקח תהיה אפשרות לרכוש את זכויות הייצור והשיווק של חלק מהמוצרים הרפואיים של טבע • בסיכום הרבעון השני, עלו הכנסותיה של רקח, שנמצאת בשליטת קרן פימי, לכ-50 מיליון שקל

מרדכי אלגרבלי, מבעלי רקח / צילום: איל יצהר
מרדכי אלגרבלי, מבעלי רקח / צילום: איל יצהר

כשלוש שנים וחצי לאחר שקרן פימי רכשה את השליטה ביצרנית התרופות רקח , כעת היא מייצרת שיתוף פעולה משמעותי עם ענקית התרופות טבע  .

הבוקר עדכנה רקח כי חתמה על מסמך עקרונות מחייב עם טבע, במסגרתו תקבל רקח בלעדיות לאספקת כמה מוצרים אותם משווקת טבע בישראל. מדובר בכמה תרופות מרשם, תרופות OTC (מעבר לדלפק) ומוצרים למניעת זיהומים בבתי חולים, אותם תספק רקח באמצעות החברה הבת ויטאמד, בה היא מחזיקה במלואה, לטבע, אשר תמשיך לשווק אותם תחת המותג טבע.

ההסכם, הכפוף לקבלת כמה אישורים, נקבע לתקופה של 10 שנים עם אפשרות הארכה אוטומטית לתקופות נוספות. עוד קובע ההסכם כי במקרה שבו טבע תפסיק לשווק את מוצריה למניעת זיהומים בתי חולים, לרקח תהיה אפשרות לרכוש את הזכויות על הייצור והשיווק של מוצרים אלה.

תוצאות רקח
 תוצאות רקח

ברקח ציינו כי ההסכם "קובע את התמורה בגין הייצור, כנגזרת של הכמויות שייוצרו בפועל, ואת חלוקת האחריות וחלוקת העלויות בתהליך העברת הטכנולוגיה", וכן הוא קובע "מנגנונים להתאמת תמורה במצבים מסוימים".

היקף התמורה בהסכם בין הצדדים לא נמסרה, אבל על פי הערכות של גורמים המעורים בשוק התרופות המקומי, העסקה יכולה להגיע לכמה עשרות מיליוני שקלים בשנה - סכום משמעותי לפעילותה של רקח, שמחזור ההכנסות השנתי שלה עמד ב-2017 על קצת יותר מ-200 מיליון שקל.

מהנהלת רקח נמסר כי "אנו שמחים על שיתוף הפעולה החשוב שהושג בין חברת רקח לבין טבע, ועל מאמציה הנחושים של טבע לשמר את ייצור מוצריה בישראל. מדובר במהלך בעל חשיבות לשוק הישראלי, אשר יחזק את הפעילות התעשייתית בארץ ויבטיח אספקה רציפה של מוצרים חיוניים בישראל. עבור רקח מדובר בקפיצת מדרגה משמעותית מבחינת היקפי הפעילות, הייצור והמעטפת הלוגיסטית, ואנו רואים בכך משום הבעת אמון של טבע ביכולותיה של החברה. אנו תקווה כי שיתוף הפעולה שהושג יניח את התשתית לשיתופי פעולה נוספים בארץ ובחו"ל".

רקח היא יצרנית, מייבאת, משווקת ומפיצת תרופות, מוצרי קוסמטיקה, ויטמינים ותוספי תזונה, וקרן פימי בראשות ישי דוידי מחזיקה בה יחד עם בני הזוג מרדכי וג'ורג'ט אלגרבלי.

מניית רקח , שהגיבה בחיוב לעדכון בנוגע להסכם עם טבע עם עלייה של כ-2% בשעות הצהריים, השלימה עלייה של יותר מפי 3 מאז הפכה פימי לבעלת השליטה בה, בפברואר 2015, והיא משקפת לחברה שווי נוכחי של כ-430 מיליון שקל.

שיפור ברווחיות במחצית

לצד ההסכם מול טבע, רקח פרסמה היום את דוחותיה הכספיים לרבעון השני ולמחצית 2018, בהם נהנתה מסיום שערוך אופציות שהוקצו לפימי, אשר העיבו על השורה התחתונה של תוצאותיה בשנים קודמות.

בסיכום הרבעון והמחצית, הכנסותיה של רקח עלו בשיעורים של כ-1%-2%, ועמדו על 50 מיליון שקל ברבעון ועל קצת יותר מ-100 מיליון שקל במחצית.

בשורה התחתונה, לאחר שסבלה אשתקד מהוצאות משמעותיות בגין שערוך אופציות לפימי, כאמור בסיכום הרבעון הציגה רקח רווח נקי של 2.5 מיליון שקל, ובמחצית השנה הוא עמד על קצת יותר מכפול מכך (כ-5 מיליון שקל). זאת, לאחר הפסד של 3 מיליון שקל ו-13 מיליון שקל בהתאמה בתקופות המקבילות ב-2017.

בשורות הרווח הגולמי והתפעולי הציגה רקח מגמות סותרות במחצית וברבעון השני, כשאת המחצית היא מסיימת עם שיפור ברווח הגולמי והתפעולי, שנשחק בתקופת הרבעון. 

גילוי מלא: אברהם ביגר, יו"ר רקח, הוא יועץ לדירקטוריון "גלובס".