ביה"ד האזורי קבע כי קפה נואר תשלם להסתדרות 300 אלף ש'

מאבק עובדי קפה נואר, מגיע היום (אולי) לקו הסיום • זאת, לאחר שביה"ד האזורי לעבודה קבע, בין היתר, כי הנהלת המסעדה פגעה בהתארגנות העובדים ופיטרה עובדים בשל התארגנותם

הפגנת עובדי בית קפה נואר / צילום: ההסתדרות
הפגנת עובדי בית קפה נואר / צילום: ההסתדרות

ביה"ד האזורי לעבודה בת"א קבע היום (ד') כי הנהלת מסעדת קפה נואר, פגעה בניסיונות עובדיה להתארגן. "לאחר שבחנו והכרענו בטענות הצדדים... התרשמנו כי מדובר בתקופה שבה היו שרויים העובדים במשיבה וחברי וועד הפעולה בלחצים וקשיים אשר נבעו מפעולות והתבטאויות של גורמים שונים במשיבה (קפה נואר - מ' ש') או עובדים שקיבלו גיבויה. קשיים שהכבידו על ניהול משא ומתן ענייני בין ההסתדרות ובין המשיבה", נכתב בפסק הדין.

שופטות ביה"ד (אב בית הדין יפית מזרחי-לוי, נציגת ציבור העובדים, הילה ידיד ברזילי ונציגת ציבור המעסיקים מיכל שמר דהן) קבעו כי על המסעדה לשלם סכום של 300 אלף שקל להסתדרות העובדים הכללית החדשה - הסתדרות הנוער העובד והלומד.

במסגרת פסק דין קבע ביה"ד, כי קפה נואר, לא גינתה בגלוי ולא פעלה להוקיע את הפעולות שננקטו בה. וזאת לפי ביה"ד, "החל משינוי בנהלים וכלה בפיטורים (של עובדים שביקשו להתארגן - מ' ש')". על כך קבע ביה"ד, כי העובדה שקפה נואר לא הוקיעה את הפעולות שננקטו, מובילה למסקנה, כי אלה הפריעו לניהול משא ומתן האמור להתנהל בימים כתיקונם "בתום לב ובנפש חפצה".

מאבק המלצרים

מאבקם של עובדי קפה נואר זכה להדים בארץ, והיווה אחת מבין התארגנויות העובדים התקדימיות בענף המסעדנות. עובדי קפה נואר, שהכריזו במארס שנה שעברה על סכסוך עבודה מול מעסיקתם, חזרו לביה"ד האזורי לעבודה, לאחר שבחודש דצמבר אשתקד קיבל בית הדין הארצי לעבודה , ערעור שהגישה ההסתדרות, כגוף המייצג את העובדים במאבק, על החלטת בית הדין האזורי לעבודה שלא להעניק לעובדים צווים זמניים נגד התנכלות הנהלת קפה נואר לפעילי ההתארגנות ופגיעה בזכות ההתארגנות וזכות השביתה של העובדים.

עובדי קפה נואר, בשעה שהחלו להתארגן, בחרו בהסתדרות העובדים כארגון המייצג אותם, לצורך ניהול משא-ומתן מול ההנהלה, ואולם אחרי כמה חודשי הפגנות אינטנסיביים מול בית הקפה, פסק בית הדין לענייני עבודה בחודש נובמבר 2017 כי ועד העובדים שהוקם במסעדת קפה נואר בתל-אביב ונאבק בהנהלה אינו יציג, וכי ההנהלה לא פגעה בהקמת ההתאגדות כפי שטענו העובדים.

במסגרת פסק הדין נקבע, בנוסף, כי קפה נואר התקשתה מצד אחד לקבל את היציגות ואת הפעילות שנבעה ממנה, אך הובהר, כי כישלון המשא ומתן שהתקיים עם ההסתדרות בשם העובדים המיוצגים, אינו מצדיק כשלעצמו קביעה כי קפה נואר התנהלה במהלכו בחוסר תום לב.

עם מתן פסק הדין, נראה שעובדי הקפה מצאו מעט מזור וכעת ניתן לראות ולהמתין האם קפה נואר תערער על פסק הדין והאם פסק הדין יוביל להתארגנויות עובדים נוספות.

את הסתדרות הנוער העובד והלומד ייצגו עורכות הדין ארנה לין, אסנת לונגמן, אייל וייס, לחן שריד ואריאל דניאלי ממשרד עורכות דין ארנה לין ושות'. קפה נואר יוצג בהליך ע"י עוה"ד שלמה בכור ודוד בכור.

אורי מתוקי, ראש האגף לאיגוד המקצועי בהסתדרות הנוער העובד והלומד: "עובדי קפה נואר הם חבורה אמיצה ורצינית שרצו לקבל את מה שמגיע אליהם ונשארו ביחד כשהנהלת המסעדה פגעה בהתארגנות שלהם באינספור דרכים. את הנעשה אין להשיב, עם זאת, אני חש הקלה שבית הדין ראה את הצורך להגן על עובדים צעירים שבוחרים להתאגד ולסמן לכולם שלא ניתן להסתיר פגיעה שיטתית כזו בעובדים. מצער במיוחד לדעת כי דווקא בענף שכל כך צמא להגדרה בין מעסיקים לעובדים הגענו לפגיעה בהתארגנות במקום להסכם".

דורי מייקון, ממובילי התארגנות העובדים, מסר בתגובה: "אני שמח שיש צדק בבית הדין. נאבקנו מעל לשנה על הזכות הבסיסית שלנו להתאגד. חשוב שכל העובדים הצעירים ירגישו שיש מערכת שמגבה אותם. אני מקווה שעובדים צעירים יראו שאפשר להיאבק על הזכויות שלהם ויש למי לפנות. אני רוצה להודות על כל תמיכה להסתדרות הנוער העובד והלומד ולארנה לין והצוות שלה".

עו"ד אסנת לונגמן ממשרד ארנה לין ושות', שייצגה את הסתדרות הנוער העובד והלומד ואת ועד עובדי קפה נואר: "סוף סוף, לאחר מאבק קשה שהחל לפני שנה וחצי, קיבל בית הדין לעבודה את טענותינו כנגד הנהלת קפה נואר, פסק פיצויים בגובה 300,000 ₪, וקבע שהמסעדה פעלה בשיטתיות, באופן מתמשך ומנוגד לחוק כדי לפגוע בהתארגנות העובדים ובעובדים שהובילו אותה. בית הדין קיבל את טענותינו על פעולות אסורות רבות בהן נקטה קפה נואר - בכך שפיטרה עובדים בגלל מעורבותם בהתארגנות והביאה אחרים להתפטר, נקטה בפעולות הפחדה שונות כנגד עובדי המסעדה, הסיתה כנגד ההתארגנות ומוביליה, פגעה בזכות השביתה שלהם ועוד. האמירות הקשות העולות מפסק הדין מעידות על החומרה בה רואה ביה"ד את מעשי קפה נואר".