מי ימנה את הממונה הבא על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון?

לפני שבוע חלף המועד האחרון להגשת מועמדות למשרת הממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון • ביום חמישי תסיים את תפקידה הממונה הנוכחית, אבל ועדת האיתור שאמורה להמליץ לשר האוצר על מועמדים לתפקיד - טרם התמנתה

דורית סלינגר / צילום: ענבל מרמרי
דורית סלינגר / צילום: ענבל מרמרי

1. לפני שבוע חלף המועד האחרון להגשת מועמדות למשרת הממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. 26 נרשמו כמועמדים לתפקיד. ביום חמישי השבוע תסיים הממונה הנוכחית, דורית סלינגר, את תפקידה ותעזוב את המשרד, אך ועדת האיתור, שכבר סוכם כי תבחן, תמליץ ותגיש לשר האוצר משה כחלון שלושה מועמדים/מועמדות לבחירתו, טרם התמנתה. אין אפילו הסכמה סופית על חבריה.

2. בגלל מחלוקות עמוקות, הנובעות מאינטרסים סותרים שעדיין קיימים, שוקלים גורמים במשרד האוצר להימנע ממינוי ממלא מקום - בתקווה/בטיעון שוועדת האיתור תמונה בדחיפות עוד השבוע, שחבריה יסגרו כמה מועדי דיון רצופים במהלך החגים, הוועדה תראיין בזריזות קבוצה גדולה מהמועמדים, תפנה למועמדים נוספים שייבחנו על ידי החברים, תקבל החלטות ואז תסיים את תפקידה תוך זמן קצר.

3. יש רק כמה בעיות בתוכנית-העל הזו, שמנסה לחמוק מההתנגדויות ומהמחלוקות סביב דמות ממלא המקום: אין עדיין הסכמה סופית על שמות חברי ועדת האיתור, שמות כאלה ואחרים עדיין מתגלגלים מפה לשם בין האוצר לנציבות שירות המדינה, ונבדקים ניגודי עניינים אפשריים. אין סיכוי שוועדת איתור כלשהי תוכל לסיים ולהמליץ לשר על מועמדים/ות תוך פרק זמן קצרצר של שבועות אחדים באמצע החגים, כפי שיש מי שמייחל.

4. האם אפשרי להותיר את רשות שוק ההון בלי מינוי אחראי? בהוראות החוק הקודמות, לפני הקמת הרשות, כאשר התפקיד כונה "ממונה על שוק ההון הביטוח והחיסכון", נכתב בבירור שתפקיד המפקח על הביטוח (שלא כממונה על שוק ההון והחיסכון) לא יכול להישאר ללא מנהל/ת, במינוי קבוע או כממלא מקום. אולם מתברר שבמכוון או בשגגה, הסעיף הזה אינו מופיע בהוראות הקמת רשות שוק ההון. כך שמבחינת החוק היבש אכן ניתן להותיר גם את הסמכויות והאחריות על עולם הביטוח ברשות ללא מינוי ממלא מקום. על זה מסתמכים אותם גורמי אוצר שבודקים אפשרות לא למנות ממלא מקום. אלא שבמקרה זה צפויה התערבות היועץ המשפטי לממשלה, ישירות או באמצעות ממלא מקום נציב שירות המדינה, אהוד פראוור, או אפילו היועץ המשפטי למשרד האוצר אסף מסינג - שימנעו את המצב הבעייתי הזה וידרשו מינוי ממלא מקום למשך 3 חודשים, או עד סיום עבודת הוועדה והחלטת השר.

5. יש לציין כי מועד סיום הקדנציה של סלינגר היה ידוע ונקבע בעת מינויה לפני שנים, ובמיוחד עם הפיכת אגף שוק ההון באוצר לרשות עצמאית אי אז ב-2016, כמו גם סיום הקדנציה של הכלכלן הראשי יואל נווה, שכבר סיים את תפקידו לפני כמה חודשים - ובכל זאת לא מצליח השר כחלון למנות אנשים ראויים לתפקידים אלו. יש האומרים שכחלון כלל אינו מוטרד מהעובדה שבתפקידים אלה אין מינוי של אחראים, מה שחשוב לו זה מנהל רשות מסים, ממונה על השכר וחשב כללי - תפקידים שקשורים לכספי התקציב, ומעבר לכך - הרבה פחות חשוב לו.

6. מי יהיה ממלא המקום? גם זו סיבה למריבה. סגן שר האוצר יצחק כהן, שרשות שוק ההון משויכת אליו, תמך ותומך במינוי ממונה מתוך המערכת, כשעיקר הכוונה היא שימשיך בדרך מוטת-הצרכנים שמאפיינת את תקופתה של סלינגר. במקביל תומך כהן במינוי ממלא מקום מתוך המערכת עצמה, מישהו שמכיר מקרוב את פעילות הרשות. על פניו, כאלו הם הסגנים הבכירים של סלינגר - אסף מיכאל, הראל שרעבי ויואב גפני. אבל, מול סגן השר כהן ניצב מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד, אשר כפי שעולה מהתנהלותו בחודשים האחרונים מתנגד למינוי ממונה מתוך המערכת, ולכן גם מתנגד למינוי מי מהסגנים לממלא מקום - מחשש שזה יתקבע, או ייתן לו יתרון, או אפילו יוכיח עצמו כמינוי טוב ונכון. לכן פורחת גם תעשיית השמות עבור ממלא מקום. החל מהיועץ המשפטי מסינג, שמועמדותו כמ"מ במקביל ליועץ משפטי של המשרד נשללה קודם על ידי ממלא המקום הוותיק של נציב שירות המדינה, אהוד פראוור, אבל שבה ועלתה, למרות ההתנגדות, בימים האחרונים, או למשל החשב הכללי רוני חזקיהו, למרות חוסר הסבירות במינוי כפול וכבד שכזה.

יצחק כהן / צלם: תמר מצפי
 יצחק כהן / צלם: תמר מצפי

7. נכון לרגע זה (וזה יכול להשתנות אפילו במהלך היום), הרשימה המתגבשת להרכב חברי הוועדה היא זו: ליו"ר - מינוי של מנכ"ל האוצר באב"ד, שנחוש להביא ולקבל את אישור הוועדה לשם שמקובל עליו. יש אומרים שזו עו"ד מיה ליקוורניק, או איש מקצוע מהמגזר הפיננסי שמזוהה יותר ומבין יותר את האינטרסים העסקיים של עולם ראשי הביטוח ושוק ההון. כחברים: מאיר לוין, משנה ליועץ המשפטי לממשלה לעניינים כלכליים, שהיה קודם היועץ הבכיר ליו"ר רשות ניירות ערך; פרופ' גבריאלה שלו, בעבר שגרירת ישראל באו"ם, דיקן הקריה האקדמית אונו; אילן רם, מנהל מינהל הסגל הבכיר בנציבות שירות המדינה; ופרופ' שמואל האוזר, לשעבר יו"ר רשות ני"ע.

כאמור, גם השמות האלה נעים ממקום למקום לבדיקת ניגודי עניינים. אחד כזה לדוגמה הוא: האם יכולה לקום ועדת איתור ששניים מחבריה - האוזר ולוין - עבדו יחד משך כמה שנים ברשות ני"ע ובדרך כלל נחשבו תמימי דעים, וזאת כאשר יש אפשרות שבין המועמדים יש מי שהיה או שמועסק היום ברשות, כמו הכלכלנית הראשית של הרשות ד"ר גתית גור גרשגורן. יותר מזה, ההערכה היא שהם מייצגים גם סוג של ביקורת על התנהלותה של סלינגר.

יש לציין כי ברשימות הראשונות לא היו כלל שמות של נשים מהממשלה או נציגות ציבור. ממלא מקום הנציב דרש להציב שתיים. באב"ד, כך מספרים, אמר לו שלא הצליח למצוא, אז הם התפשרו על אחת.

8. מנציבות שירות המדינה נמסר: "בימים הקרובים תיסגר הרכבת ועדת האיתור".