הכרעת דנקנר היא גם שעת מבחן לשופט כבוב ולהאוזר

ראש רשות ני"ע לשעבר שמואל האוזר היה מי שהוביל בלהט את החקירה נגד נוחי דנקנר ואיתי שטרום; ואילו השופט חאלד כבוב, ששואף להגיע לבית המשפט העליון, היה זה שחרץ את גורלם • האם ביהמ"ש העליון יותיר על כנו את הקו האגרסיבי שנקטו?

השופט חאלד כבוב / צילום: תמר מצפי
השופט חאלד כבוב / צילום: תמר מצפי

היום (ד') הוא קודם כל יום הדין של נוחי דנקנר ואיתי שטרום, שבו בית המשפט העליון יקבע את גורלם. אם ערעורו של דנקנר יידחה, הוא ייאלץ להיכנס כבר בשבועות הקרובים לבית הכלא (עונשו המקורי במחוזי עומד על מאסר של שנתיים). גורלו של שטרום, שעונשו הועמד על שנת מאסר בפועל, דומה.

המעורבים בפרשה
 המעורבים בפרשה

כמובן שמדובר באחד הימים הדרמטיים בחייו של מי שהיה איש העסקים החזק במשק הישראלי, אלא שמדובר בפסק דין שיכול להשליך גם על הקריירה והמעמד של מי שהובילו וניהלו את החקירה, ההעמדה לדין, וההרשעה של דנקנר ושטרום. בראש ובראשונה מדובר בשניים: שמואל האוזר, ראש רשות ניירות ערך לשעבר שהוביל את החקירה ביד רמה, והשופט חאלד כבוב, שדן בתיק דנקנר-שטרום לבדו וחרץ את גורלם .

נתחיל בהאוזר. מרגע שהוא נכנס לתפקידו כראש רשות במאי 2011, הנהיג האוזר (62) מדיניות של אכיפה בלתי מתפשרת כלפי כל מי שחשוד בהפרת החוק. הוא לא חשש להתעמת, לחקור, ולהעמיד לדין פלילי אנשים שעמדו בראש החברות הגדולות והחזקות במשק. הבולט שבהם, מכל הבחינות, היה דנקנר.

תיק דנקנר: ציר הזמן
 תיק דנקנר: ציר הזמן

בוועידת שוק ההון של "גלובס" שהתקיימה ב-13 ביוני 2017, אמר האוזר: "אני חושב שהצלחנו ליצור איזון נכון בין אכיפה בלתי מתפשרת והרתעה לבין הקלות ופיתוח שוק ההון. לגבי אכיפה, אין אצלנו 'הנחה לריקי כהן' ואין 'הנחת סלב'. מבחינתי, כולם שווים בפני החוק. כולם יודעים היום שאף אחד לא חסין. מי שסרח ייענש". ההרשעה של דנקנר בבית המשפט, שמה חותמת של כשרות והצלחה על העבודה של האוזר. אם דנקנר יזוכה על-ידי העליון, תהיה בכך הבעת אי אמון מסוימת של הערכאה העליונה באג'נדה של רשות ניירות ערך בתקופת האוזר.

דברים דומים אפשר לומר על השופט חאלד כבוב. כבוב, שופט המחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, הוא כבר שנים השופט שמנותבים אליו התיקים החשובים ביותר שעוסקים באישומים בגין עבירות על חוק ניירות ערך. התיק החשוב, הבולט ביותר, ושקיבל את תשומת הלב הציבורית הגדולה ביותר, הוא תיק דנקנר.

הכרעת הדין המרשיעה של כבוב בתיק דנקנר הייתה מפורטת, חד-משמעית, וקשה עבור שני הנאשמים וסנגוריהם ומשמעותית מאוד עבור שוק ההון הישראלי. כבוב כבר מזמן נחשב למועמד ראוי לשיפוט בבית המשפט העליון. אם העליון יקבל היום את הערעור שהוגש על פסק דינו בתיק דנקנר, התיק הזה עלול יהווה כישלון עבורו ועלול להשפיע במידה כזאת או אחרת על חלומו להיות שופט בעליון. מנגד, כמו במקרה של האוזר, אם העליון ידחה את ערעור דנקנר ושטרום והשניים ילכו לכלא, כמצוות כבוב, אפשר יהיה לראות בכך אישור סופי למקצועיות של כבוב ולכשירות שלו לכהן כשופט בערכאה העליונה.

עיקרי פרשת הרצת המניות
 עיקרי פרשת הרצת המניות