נגד ישראל: מבצע הפייק ניוז האיראני רחב מכפי שחשבו

רויטרס גילתה כי הקמפיין האיראני להטיית דעת הקהל ברחבי העולם כולל רשת רחבה של אתרים אנונימיים וחשבונות במדיה החברתית • אתרים אלו מפיצים מידע שהגיע, בין השאר, גם מחיזבאללה

חסן רוחאני נשיא איראן / צילום: רויטרס
חסן רוחאני נשיא איראן / צילום: רויטרס

סוכנות הידיעות רויטרס גילתה כי היקפו של הקמפיין המקוון האיראני להטיית דעת הקהל ברחבי העולם גדול משמעותית מהאומדנים הקודמים, והוא כולל רשת רחבה של אתרים אנונימיים וחשבונות מדיה חברתית.

בשבוע שעבר הודיעו פייסבוק וחברות אחרות כי חשבונות מדיה חברתית ואתרים רבים היו חלק מהפרויקט האיראני שנועד להשפיע באופן סמוי על דעת הקהל במדינות אחרות. ניתוח שערכה רויטרס חשף 10 אתרים נוספים ועשרות חשבונות מדיה חברתית בפייסבוק, אינסטגרם, טוויטר ויוטיוב.

חברת אבטחת הסייבר FireEye, הפועלת מארה"ב, והחברה הישראלית קלירסקיי, בחנו את ממצאי רויטרס ואמרו כי אינדיקטורים טכניים מצביעים על כך שרשת האתרים וחשבונות המדיה החברתיים שנחשפה זה עתה - ושכינויה איגוד המדיה הווירטואלית הבינלאומי, או IUVM - היא חלק מאותו הקמפיין, שחלקים אחרים ממנו הוסרו בשבוע שעבר בידי פייסבוק, טוויטר ואלפבית, החברה האם של גוגל.

IUVM מפיץ ברחבי האינטרנט תכנים מאמצעי תקשורת ממשלתיים איראנים ומאתרים אחרים שעמדותיהם עולות בקנה אחד עם אלה של ממשלת איראן, תוך הסוואת מקורות המידע, שנשאבים מ-PressTV האיראנית, סוכנות הידיעות האיראנית FARS וערוץ הטלוויזיה אל-מנאר, שמפעיל ארגון חיזבאללה. PressTV, FARS, אל-מנאר ונציגי ממשלת איראן לא נענו לפניות שבהן התבקשו להגיב. משלחת איראן לאו"ם דחתה בשבוע שעבר כ"מגוחכות" את הטענות לקיומו של קמפיין הטיית דעת קהל איראני.

חנות אפליקציות וקריקטורות סטיריות

IUVM משתמש בערוץ יוטיוב, שירות חדשות מתפרצות, חנות אפליקציות מובייל ואתר קריקטורות סטיריות נגד ישראל וסעודיה, יריבתה האזורית של איראן, כדי להפיץ תכנים שנשאבים מאמצעי תקשורת ממלכתיים איראניים ואתרים אחרים שתומכים בעמדותיה של טהרן בסוגיות גיאופוליטיות. על פי ממצאי רויטרס פועלת רשת IUVM באנגלית, צרפתית, ערבית, פרסית, אורדו, פאשטו, רוסית, הינדי, אזרבייג'נית, טורקית וספרדית.

מרבית התכנים מופצים מחדש באמצעות רשת אתרי מדיה חברתית חלופיים, כולל אתרים שאותם זיהתה FireEye בשבוע שעבר כמנוהלים בידי איראן בעודם מתחזים לאתרי חדשות אמריקאיים או בריטיים. למשל, מאמר שהוצג בינואר ב-Liberty Front Press - אחד האתרים שהתחזה לאתר חדשות אמריקאי, ושנחשף בידי FireEye - דיווח על ניצחונות צבאיים של בשאר אסד, נשיא סוריה, בת בריתה של איראן. מאמר זה הגיע מ-IUVM, שחיברה אותו משתי כתבות של סוכנות הידיעות FARS.

לי פוסטר, אנליסט ב-FireEye, אמר כי iuvmpress.com, אחד האתרים הגדולים של IUVM, נרשם בינואר 2015 עם אותה כתובת אימייל ששימשה לרישום שני אתרים שכבר זוהי כמנוהלים בידי איראן. ClearSky אמרה כי מספר רב של אתרי IUVM התארחו באותו השרת שבו התארח אתר אינטרנט אחר שבו נעשה שימוש בקמפיין האיראני.

חקירות נוספות

דובר פייסבוק ג'יי ננקרואו אמר שהחברה עדיין בודקת חשבונות ודפים שקשורים לאיראן, וכי אתמול (ג') היא הסירה חשבונות ודפים נוספים. "זוהי חקירה נמשכת, ואנחנו נמשיך למצוא עוד", אמר ננקרואו. "אנחנו גם שמחים לראות שהמידע ששיתפנו אנחנו וגם חברות אחרות בשבוע שעבר משך תשומת לב נוספת לסוג זה של התנהגות נכלולית".

טוויטר הפנתה להודעה שהעלתה לאתרה שלשום (ב'), זמן קצר לאחר שקיבלה את בקשת רויטרס להגיב. בהודעה נאמר כי מהשבוע שעבר הסירה טוויטר 486 חשבונות נוספים בגין הפרת תנאי השימוש, וכי מהלך זה הביע ל-770 את סך החשבונות המושעים . "בפחות מ-100 מבין 770 החשבונות המושעים נטען שהם ממוקמים בארה"ב, ורבים מחשבונות אלה שיתפו תגובות פלגניות באתרי מדיה חברתית", אמרה טוויטר.

גוגל סירבה להגיב, אך הסירה מיוטיוב את חשבון IUVM לאחר שרויטרס הציגה אליה שאלות עליו. בהודעה שהועלתה אתמול (ג') לדף נאמר שהחשבון "הופסק בגין הפרת תנאי השימוש בשירות יוטיוב".

IUVM לא השיב למספר רב של אימיילים והודעות מדיה חברתית שבהם התבקש להגיב, אך ארגון זה אינו מסתיר את מטרותיו. במסמכים באתר האינטרנט העיקרי של IUVM, iuvm.org, נאמר שמשרדיו הראשיים נמצאים בטהרן, ושיעדיו כוללים "התעמתות גאה עם פעילויות החזית של הממשלות המערביות והציונות".