להב על "נטו עסקים קטנים": לא נוותר על דמי אבטלה לעצמאים

נשיא להב, עו"ד רועי כהן, אמר את הדברים בעקבות חשיפת "גלובס" על פרטי התוכנית "נטו עסקים קטנים ובינוניים"

תרעומת בלשכת העצמאים להב שמייצגת את מגזר העצמאים על ההתנגדות של גורמים במשרד האוצר לכלול תשלום של דמי אבטלה לעצמאים במסגרת התוכנית "נטו עסקים קטנים ובינוניים". התוכנית תוגש אחרי החגים לאישור שר האוצר, משה כחלון, ושר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן.

פרטי התוכנית נחשפו לפני יומיים ב"גלובס", והם כוללים הטבות מס בהיקף שהוערך ביותר מחצי מיליארד שקל לעסקים הקטנים והבינוניים, הרחבת המקצועות שהעוסקים בהם יוכלו לקבל הכרה כעוסקים פטורים ממע"מ והעלאת תקרת המחזור השנתי של עסקים אלה מ-100 אלף שקל כיום ל 120-150 אלף שקל.

אף שמדובר בתוכנית שעיקריה מביאים בשורה למגזר העסקים הקטנים, בארגון להב הבהירו היום (ד') בשיחות עם "גלובס" כי הוא יפעל לכך שהיא תכלול גם תשלום של דמי אבטלה לעצמאים - שכיום מופלים ביחס לעובדים השכירים במשק. סוגיה זו עדיין נמצאת בדיונים במסגרת עבודת הוועדה, ועדיין לא ברור אם היא תיכלל בתוכנית הסופית שתוגש לשרים. זאת, בעיקר על רקע התנגדות של גורמים במשרד האוצר שטוענים כי אין די מקורות תקציביים כדי לממן תשלום של דמי אבטלה לעצמאים.

בראש הוועדה שמגבשת את התוכנית עומדים מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, שי רינסקי, ומנכ"ל האוצר, שי באב"ד.

בניסיון לקדם את סוגיית תשלום דמי האבטלה לעצמאים, להב הגישה באחרונה לוועדה הצעת מתווה, שלפיה העצמאים יפרישו 0.25% משכרם לקרן ייעודית בביטוח הלאומי - וכעבור שלוש שנים היא תצבור כ-600-700 מיליון שקל. עם תחילת התשלומים מהקרן לעצמאים, ייקבעו הקריטריונים שיזכו בקבלת דמי אבטלה, כמו סגירת העסק בידי העצמאי וסגירת התיק שלו ברשויות המס.

לדברי נשיא להב, עו"ד רועי כהן, "בהתקיים מצב שבו ההוצאה תהיה גבוהה יותר מההכנסה של הקרן, תיעשה הפחתה במספר ימי הזכאות לקבלת דמי האבטלה מ-180 יום ל-100 יום. הביטוח הלאומי תומך ברעיון הזה, במדינות רבות בעולם פועלים על-פי אותו מתווה, ואין סיבה שזה לא יקרה כאן", אמר, והוסיף כי אין בכוונת העצמאים לוותר על הטבה זו במסגרת התוכנית "נטו עסקים קטנים ובינוניים": "כל מדינות המערב פונות למהלכים שמיטיבים עם העסקים הקטנים ועם העצמאים, וזאת תוך שיפור הביטחון הכלכלי שלהם. נתעקש על כך", אמר כהן.

במקביל, נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, פנה בעקבות חשיפת התוכנית ב"גלובס" לשרי האוצר והכלכלה בקריאה לכלול בה רכיבים נוספים, שיש בהם כדי לתת תנופה למגזר העסקים הקטנים. לדברי לין, על המדינה לשנות את נוסחת העדכון של הארנונה; להגדיל את השתתפות העסקים הקטנים והבינוניים במכרז רכש שמפרסם המגזר הציבורי; להקפיא ולבטל רגולציות; לצמצם את הביורוקרטיה תוך הארכה אוטומטית של אישורים והיתרים; ולהשלים את הרפורמה ברישוי העסקים.

לדברי לין, "יש לפעול ממשית לעידוד עסקים קטנים ולצאת מתחום הדברת וההבטחות. זו תהיה שגיאה לחנוק מצד אחד את העסקים הקטנים ברגולציה מכבידה ולהעמיד אותם בתחרות בתנאים לא שווים מול ספקי חוץ - וממול, כפיצוי, לתת להם הטבות מס".