מצלמות המהירות חוזרות? "נמצאו עם אמינות גבוהה"

משטרת ישראל הודיעה כי מבדיקות שעורכים מהנדסי הטכניון למצלמות א-3 עולה כי אמינותן גבוהה • עם קבלת הדוח הסופי, צפויה להתחדש האכיפה והנפקת הדוחות • הוארך המועד האחרון לתשלום קנסות ל-15 באוקטובר • עו"ד תומר גונן, פרקליט העותרים: "לא הגיעה ולו בדיקה אחת המאמתת את אמינות המצלמה"

מצלמת מהירות / צילום: יח``צ
מצלמת מהירות / צילום: יח``צ

משטרת ישראל הודיעה היום (ד') כי בימים אלה מסכמים מהנדסי הטכניון את מכלול הבדיקות שנעשו למערכת המצלמות א-3, שאמינותן הועמדה בספק גדול. לדברי המשטרה, על-פי העדכון שהעביר הטכניון למשטרת ישראל עולה כי אמינות מצלמות א-3 גבוהה מאוד.

לדברי המשטרה, דוח הבדיקות של מהנדסי הטכניון נמצא בשלבי גיבוש סופיים. עם קבלת הדוח הסופי הוא יועבר לעיון ואישור פרקליטות המדינה. בכפוף לאישור זה, תחודש האכיפה והנפקת הדוחות בתקופה הקרובה.

פרשת מצלמות המהירות התעוררה בהליך משפטי שהתנהל בבית משפט השלום בעכו, שבו קבוצה של 16 נאשמים בנהיגה במהירות אסורה על יסוד דוחות מצולמים, ערערו על מהימנות המצלמות באמצעות עו"ד תומר גונן.

במהלך המשפט העיד גם אילן כרמית, המכהן כמנכ"ל בפועל של מכון התקנים, אשר היה אחראי על התהליך שבו קיבלו המצלמות את אישור מכון התקנים להפעלה והוצבו בכבישים. בחקירתו של כרמית על-ידי עו"ד גונן הסתבר כי עדותו כאילו היה נוכח בתהליך הבדיקה של המצלמה בהולנד הייתה שקרית, ותהליך הבדיקה לא נערך כראוי. המשטרה המליצה להגיש כתב אישום נגד כרמית על עדות שקר, והודיעה כי היא משעה את הליכי הגבייה והמשפט על יסוד נתוני המצלמות, עד לבירור אמינותן בבדיקה של הטכניון.

בהודעת המשטרה נאמר: "לעניין תשלום הדוחות, ללא קשר לפרסום דוח הבדיקות, ועל-מנת להקל על הציבור, ניתנת ארכה נוספת לתשלום הקנס המקורי, וזאת עד ליום 15.10.18. בנוסף, דוחות שממתינים לקביעת מועד לדיון בבתי המשפט מיום 10.6.18 ועד למועד הודעה זו, יקבלו מועד דיון חדש.

"כמו כן, בכפוף להודעת המשטרה הסופית לעניין המשך הפעלת המצלמות, תימסר הודעה בנוגע לטיפול בחריגות המהירות שתועדו על-ידי מצלמות א-3 בתקופת הביניים.

"בהמשך לשאלות שקיבלנו מהציבור נבהיר כי הבדיקה הספציפית בגינה ביקשנו בתיאום על הפרקליטות להשהות את התשלומים על דו"ות המהירות, נותחה לעומק על-ידי הטכניון, ונמצא כי איננה מעידה על בעיית אמינות כלשהי".

עו"ד תומר גונן: "אמינות של מכשיר מוכחת רק בבית המשפט. אלינו למשרד לא הגיעה ולו בדיקה אחת המאמתת את אמינות המצלמה. מכון התקנים פרסם ב-11.7 בקשה לפטור ממכרז בתואנה שלא ניתן לבצע את הבדיקה בשום מכון בארץ. אם זו עמדת מכון התקנים, אני מציע למשטרה לא לשמוח כל-כך מהר.

"אני מבקש להדגיש כי ללא הפעלת המצלמות, נרשמה בחודשים יוני-יולי-אוגוסטט ירידה של 48 הרוגים לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה, כאשר האכיפה בחודשים אלה התבססה על אכיפה אנושית מסיבית של שוטרים בשטח ולא על המצלמות. על מה שילם הציבור 350 מיליון שקל כאשר אין לה תועלת בכמות הנפגעים".

ההחלטה בתיק המתנהל בבית משפט השלום צפויה להתקבל בכל יום. 

מפרקליטות המדינה נמסר: "דוח הטכניון בעניין מצלמות המהירות א'3 מצוי בשלבי גיבוש סופיים, כאשר טיוטה של הדוח כבר הועברה לבחינת הפרקליטות, אשר סברה כי יש עוד מספר נקודות הטעונות הבהרה בטרם קבלת החלטה סופית. הפרקליטות תמתין לדוח הסופי, כמקובל, בטרם קבלת הכרעה כלשהי בעניין".